9 februari 2011

Zó wil ik het. Punt.

Ronduit briljant initiatief, dat @TimKuik, zijn opdrachtgevers en financiers heel, heel goed moeten lezen [click to enlarge]:Dit is de uitgestoken hand van de filmliefhebber, die ook opgaat voor games- en muziekliefhebbers. Ik zei het al eerder: gemak is de sleutel (video). Zo is het, en niet anders.

Waar wacht je nog op, Tim? Stop met jagen, bouwen!

[UPDATE, uit de comments:]

14 opmerkingen:

  1. Ja Niels, gemak is de sleutel. En het gaat om delen, dat roep je ook in bijna iedere post.

    Ik zie weer veel tegenstrijdigheden in wat je van de muziek en film industrie verlangt en wat je met je eigen boek doet.

    Waarom moet ik jouw boek op papier bestellen bij bol.com? Het is toch af? Waarom moeten we dan nog dagen/weken wachten voordat we het in huis hebben en is het niet meteen digitaal beschikbaar?

    En als het als ebook uitkomt neem ik aan dat dat DRM vrij is? Want ik wil het wel op al mijn hardware kunnen gebruiken zonder gedoe.

    En wat gaat hij digitaal kosten? Maximaal 5/6 euro lijkt me redelijk, maar als je je mantra volgt zou het gratis moeten zijn. Bij deze daarom nog één poging om mijn vraag van 19 januari beantwoord te krijgen (en ga er nu niet weer omheen draaien alstublieft): geef jij de epub van je (volledige) boek gratis weg en zo nee, waarom verkondig je dan dat dit wel moet gelden voor muziek en geef je muziek die niet van jou is wél gratis weg?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelden iemand met zo'n plaat voor z'n kop ontmoet. Ongelofelijk.

    Ik zeg het niet snel en ik heb je meer dan vaak genoeg de hand gereikt, maar dat jouw zaak failliet gaat is helaas je eigen schuld, Anton. Wat zal dat genieten worden van je eigen gelijk in de WW.

    En nu wegwezen hier. En waag het niet op deze post, reactie of elke andere te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En hier voor de laatste maal je antwoord op waarom mijn boek niet gratis is.

    Dat was dit antwoord wel. Voor de laatste keer. Voor het volgende betaal je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw uitgeverij A.W. Bruna staat ook op die site met opdrachtgevers en financiers van Brein waar je naar linkt :)

    En ik moet Anton wel gelijk geven: als je roept dat de film-, games- en muziekindustrie dit manifest moet omarmen, moet je het zelf ook. Dat wil zeggen dat je e-book op zijn minst:
    1 meteen,
    2 DRM vrij, en
    3 tegen een prijs van maximaal een derde van de verkoopprijs van de gedrukte editie beschikbaar moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OK, dus aangenomen dat een bioscoopkaartje 10 euro kost, dan zou het digitaal huren van een film volgens dit manifest 3,33 mogen kosten en het voor altijd mogen bekijken (aanschaffen) 10 euro.

    Dit is naïef: hoe gebruiksvriendelijk je het ook maakt, consumenten gaan dit niet betalen. Ze zullen zeggen: 'Zo wil ik het niet. Punt.'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe makkelijk en goedkoop aanbieders het ook maken, met gratis valt niet te concurreren.

    De gewone consument, dus niet de fan of verzamelaar, zal alleen iets kopen als dat een enorme meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld een film kijken in de IMAX omdat dat spectaculairder is dan thuis. Of een album koop op mooi gekleurd vinyl.

    Voor de rest blijft het te verleidelijk en makkelijk om films en muziek (en heel snel ook boeken) gratis van het internet te plukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mensen kopen ook water in flessen terwijl het min of meer gratis uit de kraan komt ( internet is ook nooit helemaal gratis, ook daar betaal ik elke maand iets voor(strikt genomen mijn vriendin, maar goed))

    Als 'de industrie' de digitale variant van hun product serieus gaan nemen en hun digitale winkels van evenveel comfort voorzien als een fatsoenlijke analoge winkel, zullen de meeste klanten dat ook gaan doen.

    De 'gewone consument' vind het volgens mij toch nog altijd fijner om iets legaal ipv illegaal te doen.. maar dan moet het niet moeilijker zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor de reacties.

    @Bas: ik ben mijn eigen uitgever. Ik loop het uitgeefrisico, A.W. Bruna helpt me bij distributie, redactie en een stuk marketing en promotie. Mijn naam zul je niet aantreffen op BREINs site :-)

    Als de techniek ons niet dwarszit
    1. Is het e-book volgende week verkrijgbaar, tegelijk met de fysieke versie (fingers crossed, maar het lijkt te lukken),
    2. Inderdaad DRM-vrij (kostte wat moeite bij Bruna, maar ik put mijn money graag waar mijn mouth is en
    3. Een maand lang voor een tientje te koop bij Bol.com. Dat is geen 33%, maar 50%.

    Ik ben nog aan het kijken of ik het door de sluizen van Bruna structureel dichter in de buurt van die 33% kan krijgen. Timo is een goede jongen waar ik vertrouwen in heb :-)

    @Frank en @Marco: zoals ik in de presentaties in deze blogpost laat zien (kijk vooral de video) valt in mijn ogen wél te concurreren met gratis. Niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. 'Gemak' is het toverwoord, aangevuld met slimme marketing. Als jullie redenatie waar is, zou Spa Blauw nooit winst maken, uitgeserveerd naast de kraan in ieder restaurant...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste criticasters,

    Ga eens op je hoofd staan en kijk dan naar het systeem.

    Ik koop het boek, omdat ik het blog heb gevolgd. Dat is mogelijk doordat we informatie vrij kunnen verspreiden.

    Het Toegegeven Grote Nadeel: Niels zijn boek komt op een USB-stick met 20.000 andere e-books terecht.

    Focus op het voordeel, niet op het nadeel.

    Ik heb in ieder geval betaald. Dat is +1 verkoop voor Niels.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. NIels, hier dezelfde discussie in NY, over the Streets: http://www.avc.com/a_vc/2011/02/anatomy-of-a-pirate.html
    Hij wil betalen maar kan niet..

    Analogie uit de software wereld (uit de comments):
    http://i.imgur.com/j4GyG.png

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niels, ik volg je @EHPO site al enige maanden met veel interesse en ik vind je inbreng inspirerend. In mijn omgeving heb ik veel te maken met creatieve muzikanten en de vraag hoe je met muziek je brood kunt verdienen.

    Ik worstel met de vraag hoe om te gaan met illegale verspreiding. De positieve weg vooruit die jij schetst zal altijd een effect hebben en is zeker de moeite waard. Echter als het aan de achterkant (illegaal) leegloopt heeft het totaal maar een marginaal positief effect.
    Wat mij tot deze reactie triggered is de (van beide zijden) nogal grove communicatie met ene Anton. Specifiek deze zin: "En hier voor de laatste maal je antwoord op waarom mijn boek niet gratis is.". Klikkend op de link krijg ik een (warrig?) twitterverhaal met Tim Kruik waar ik weinig onderbouwde argumentatie uit kan halen.

    Om een lang verhaal kort te maken: je overtuigt met je "positieve weg vooruit" insteek. Wat ik mis is een coherente argumentatie waarom je dan ook niet moeilijk zou mogen doen over illegale verspreiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha John, dank voor je reactie en complimenten voor mijn blog.

    Ik en anderen zijn met Anton inmiddels onder 3 blogposts lang en zeer uitgebreid in gesprek/discussie gegaan, juist ook over deze vraag over inkomsten en 'gratis'. Dat ik Anton hier een 'EHPO-verbod' opleg heeft te maken met het feit dat hij dezelfde vraag inmiddels voor de 5e of 6e keer stelt en met geen ander antwoord genoegen lijkt te nemen dan 'Ja, Anton, je hebt helemaal gelijk. Hier is mijn gratis e-boek, veel leesplezier'. Dit terwijl ik nergens beweer dat alles altijd gratis moet zijn, slechts dat 'gratis' een ontzettend goede rol kan spelen in een nieuw of ander businessmodel.

    Ik meen dat ik altijd zeer geduldig ben geweest met Anton, maar ik ben ook Gekke Henkie niet: als iemand slechts vragen kan herhalen, niet luistert of leest en fatsoenlijke argumenten continu afdoet als 'Je weet het weer mooi te vertellen, Niels', raakt mijn geduld een keer op. Dat was hier.

    Maar goed, ik kan mezelf aan alle kanten verontschuldigen, verklaren of verdedigen, oordeel zelf: http://bit.ly/antonantonanton. Daar staan links naar alle discussies. Het is bij elkaar nogal wat tekst, maar ik meen dat mijn standpunt en argumenten er herhaaldelijk en goed uit naar voren komen.

    Ben benieuwd wat jij vindt en kijk uit naar je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Keek even op bol.com:

    Ik moet 15,95 aftikken voor het digitale boek tov 19,95 voor de gedrukte editie.

    Digitale versie kost dus 80% van de prijs van het papieren boek!

    Ik moet Anton daarom gelijk geven over de tegenstrijdigheden tussen wat je van anderen verlangt en hoe je zelf handelt. Je lult links en vult rechts.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Bas: mijn e-book is om die reden ook nog niet live (dit is een foutje van Bol.com). En ik kan je enigszins gerust stellen: dat gaat de gehele maand maart iets meer dan 50% van de fysieke versie kosten bij Bol.com. Dat scheelt al iets.

    Voorts gaan jij en Anton er gemakshalve iedere keer aan voorbij dat ik hier al 2,5 jaar lang dagelijks alles gratis weggeef. 1.400 blogposts inmiddels (kost me 2-3 uur per dag, onbetaald) en afgelopen vrijdag 4 uur keiharde consultancy voor een tientje. Ik kan helaas niet op jouw of Antons naam klikken in deze reacties om te zien waar jullie dat doen of waar ik kan vinden hoe jullie een businessmodelletje bouwen op de nieuwe realiteit. Eén reactie hier had ook 1 blogpost op je eigen site kunnen zijn...

    Maar goed, ik weet het vast 'allemaal weer mooi te vertellen' en 'vul rechts mijn zakken' waar ik vrijdag 'links lul'. Omdat je er niet bij was kun je het hier allemaal nakijken en -lezen. Gratis.

    BeantwoordenVerwijderen