- BOEM! Facebook en Spotify halen de banden stevig aan (via Digimuziek). Daar ligt Steve Jobs wakker van, Google nog meer. Meer details op Billboard: the real story.
- Seth Godin over je erfenis en de vooruitgang. Ware woorden! Meer over innovatie en De Vooruitgang: hoe Square betalingssystemen en straks de hele bancaire sector op z'n kop zet. Jij dacht dat alleen de entertainmentindustrie last kreeg van de disruptive technology die internet is? Ik vind dit machtig om te volgen, evenals bitcoins. Ook disruptive: Why Kickstarter works (via Lykle). En over achteruitgang: de Europese auteursrechtenstrategie (via Jeroen). Zeg het ze, Lawrence Lessig!
- Boeiende documentaire (via Meindert), ik zou bijna zeggen 'EHPO in woord & beeld'. Goeie vraag: 'What defines 'breaking' the artist?' Diezelfde Seth trapt af en laat weinig aan de verbeelding over:
- Caro bewijst voorlopig het tegendeel: hup, in de Britse Top 10! Dit is ongehoord. Gefeliciteerd! Bob maakte ook een handige Top 10: hoe je slaagt in de muziekindustrie. Dat is precies wat Jonathan Coulton doet, geheel op z'n eigen manier en voorwaarden: 'Now is a better time to be a musician, or a fan of music, than any other time in all of human history.' Must-read blogpost over DIY. En de beste Top 10 komt van songwriter-to-the-stars David Foster (via Buffi):
- Diezelfde Bob heeft beperkte verwachtingen van de traditionele muziekindustrie. Blog The Quietus eveneens: How the music industry is killing music and blaming the fans. 'All the time the industry talks of money: money it's lost, money it's owed. It rarely talks about the effects upon artists, and even less about how music itself might suffer. But no one cares about the suits and their bank accounts except shareholders and bankers. People care about their own money, and the industry not only wanted too much of it but also failed to take care of those who had earned it for them: the musicians. And it's the latter that people care about. Because People Still Want Good Music.' David Kusek en Gerd Leonhard schreven het al in 2005: 'So since downloading music is now as easy as turning on a tap, charging for it in a similar fashion seems like a realistic, wide-reaching solution.'
- Joop van den Ende heeft gelijk: ‘Kunst is een rechtse hobby, het levert geld op’.
- De 5 regels voor Adeles succes (via Robert). Heerlijk uitgesproken en eigenzinnig. Regel #3, ik eindigde er afgelopen maandag ook mee: 'Don't tolerate the traditional marketing scam of record labels re-releasing albums with extra tracks to make fans buy a record twice.' En driemaal is scheepsrecht: opnieuw Bob, ditmaal over de niet geheel geslaagde deal van Lady GaGa met Amazon. Haar manager reageert (en dat doet-ie heel goed).
- Lofrede op Bandcamp (niks aan gelogen): 'The beauty of the site is in its reluctance to add bloat. The less hoops to jump through, the less links to click on, and the less passwords to remember, all makes it immeasurably easier to get you to the music.'
- De notulen van de Algemene Ledenvergadering van Buma/Stemra, boeiender dan ooit.
- 'Uitgevers zijn luie donders', ze halen niet eens de fouten uit e-books. Prikkelende kop, maar er staan geen malle dingen in dat eerste stuk. Dus worden merken zélf uitgevers.
- *Nieuwe* muziek: The Horrors (straks op Domino Radio? Tof!) en Matthew Herbert remixt Lilian Hak. Over oude muziek:
- Dat die sterke tweede van The Horrors tussen 12 geflopte opvolgers staat is natuurlijk pertinente onzin.
- Ook aan de blog: Wim van Limpt op limptinc.nl, over rechten van componisten, uitgevers van muziek en om nieuwe muzikanten op weg te helpen.
- Eenvoud en gemak, Tim Kuik, ik zeg het zo vaak, is het geheim. Kijk maar naar cijfers betaal-TV in Amerika.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten