- Als je niks van auteursrecht, naburig recht, Buma, Stemra, Sena, publishing en muziekuitgeverijen begrijpt, lees je de 8-delige serie Wat doet een publisher? Of deze uitstekende (en gezond kritische) samenvatting in Jip & Janneke-taal. Bookmarken om altijd terug te kunnen vinden.
- Download ook dit handboek voor een muzikanten fanpage op Facebook (via Gijsbregt). 40 Pagina's, mét plaatjes. Handig.
- Zeer inspirerend: gastcollege van John Mayer. Ook leerzaam: History From Below over een band in het digitale tijdperk, saxofonist Tom Beek op Radio6 over muzikanten, social media & jezelf 'verkopen' (in z'n geheel te beluisteren op Soundcloud) en GRAM over democratie in een band. Overrated! En zeer inzichtelijk, realistisch en bij vlagen onthullend: rijtje prachtige Tweets van DIY-bassist Steve Lawson over (zelf) geld verdienen met je muziek (via Lykle). Allemaal prachtig leesvoer van muzikanten voor muzikanten!
- Lefsetz: 'Is anybody other than the major labels complaining the Internet has made music worse?' BAM! U2's manager is van die struisvogelclub en de reacties op zijn stuk The End of 'Free' is Sweet Music for Artists zijn dan ook veelzeggend: 'Services like Spotify [nog een mooie analyse van Bob] are the future of online music distribution, and yet you try to apply their forward thinking ideas to your backward, uninformed, archaic business model, and downplay their success.' Al die onderzoeken naar negatieve én positieve gevolgen van filesharing prachtig en objectief samengevat en geanalyseerd door Atze. Alweer een paar weken oud (vakantie...), maar echt lezen als je dat nog niet gedaan hebt. Doen!
- Lijstjes: 50 jaar popmuziek uit Utrecht (op YouTube, via Leon) en de 50 Best Remixes Ever volgens NME. Een Top 10 waar ik me in kan vinden en (bijna) alles op Spotify.
- *Nieuwe* muziek: M83, GEM, The Black Atlantic, de eerste compilatie van NON Records (compleet op Soundcloud) en Hollandse Nieuwe #21. *Nieuwe* oude muziek: Kypski-doet-Amy (geef die jongen als dank wat Twittervolgers), heel Nevermind en heel Is This It? gecoverd. De nieuwe clip van OK GO, vooral leuk in Google Chrome. En hier kijk ik zeer naar uit (clip bij prachtige eerste single):
- Zo'n 10 partijen hebben 3 à 4 miljard over voor EMI schijnt. Ondertussen maakt Ilja Leonard Pfeijffer zich zorgen: betaalt er straks nog wel iemand voor mijn nieuwe boek? Timo reageert, Frank en Wiebe ook, plus een uitstekende, bondige reactie van Hay. Nico Dijkshoorn en Luuk Koelman twitterden er gisterenavond over: 'Volgens mij spreek je te algemeen over uitgevers. Het raast en en het beweegt daar. Dat is wat ik merk.'
- Over verkopen gesproken: Bandcamp levert je nu een volwaardige en complete online shop! Meindert legt kort en krachtig uit, vooral de voors, tegens en verschillen met andere platforms in de laatste alinea. Eerder vertelde hij mooi hoe je een nummer schrijft: 'Kopiëren, mixen, bewaren, weggooien, theorie, smeorie…' Precies!
- Leuk: het beste Engelse muziekblad uit de jaren '90 gescand op internet (via Joost) en The Smiths als strips. Dat rijmt. Bijna. Een voorproefje van 6 plaatjes, financiering via Kickstarter. Ik kijk er naar uit.
3 opmerkingen:
Ik ben blij dat je vakantie is afgelopen. :)
Fijn om te horen :-)
Net Brian Leftsetz gelezen. Toch stemt zo'n Spotify voor artiesten niet vrolijk. De labels kunnen er veel marketinginfo uit peuren en hebben zelf natuurlijk aardige deals met Spotify. Betere deals dan DIY-artiesten, die bijvoorbeeld via CD Baby binnenkomen. Er wordt erg weinig aan die laatste groep uitbetaald. Ongetwijfeld gaat Spotify aardig boeren. Waar blijven echter de business modellen waarin ook artiesten die mooie liedjes schrijven en opnemen het grootste deel van de koek overhouden en niet meer met de pet rond hoeven? Het begint er zo langzamerhand op te lijken dat albums en singles niet veel meer zijn dan visitekaartjes... Het geld moet dan maar met gigs verdiend worden. De omgekeerde wereld.
Straks wordt Spotify de Google van de streaming music en dicteren zij de voorwaarden, die nu voor artiesten al niet geweldig zijn. Zij (de grote namen daargelaten) stonden en staan onderaan in de voedselketen.
Een reactie posten