22 december 2011

Drummen doe je zo (10)

Terwijl zijn band blogt over het opnemen van album #2, doet Bram de Wijs hetzelfde over drums, drummen, drumsounds, drumspullen, drums opnemen, toms, floors, kicks, snares, hi-hats en mics: 'Dag #13, na 3 welverdiende vrije dagen. Was goed om even afstand te nemen en thuis terug te luisteren, maar ik kon ook niet wachten om door te gaan!



Eigenlijk hebben we alle 'makkelijke' liedjes nu gehad, en zijn we toegekomen aan het rijtje liedjes waarvan we na de preproductie en de repetities zeiden: hier moet nog wat mee gebeuren voor het de plaat op kan. We begonnen vandaag met een liedje dat ik begin dit jaar schreef, en dat inmiddels in vele gedaantes is langsgekomen. Volgens sommigen het buitenbeentje van de plaat, volgens anderen dé single. Er moest meer energie in komen, en de sound moest meer eigen worden. Lastig.

Na een uitgebreid gesprek waarin The Black Keys, Two Door Cinema Club, Katy Perry langskwamen, gingen we gewoon maar aan de slag. Live jammen in de control room, terwijl ik wat beats probeerde. In plaats van een piano een wurlitzer, funky basloopjes... we kwamen er niet helemaal uit. Michael Jackson, riep iemand, Billy Jean, die lekkere droge drumsound. We verhoogden het tempo met 2 bpm en gingen met de drums aan de slag.


Kick
De 22" Sonor Phonic kick, met veel demping erin. Voor een lompe knal met veel laag.

Snare
De Vistalite voor die korte, drumcomputerachtige Two Door Cinema Club-pets.

Cymbals
Alleen de 19" crash op links, voor de accenten. Niet te groot, want dat blijft te lang doorklinken. Niet te klein, want dat is te overheersend. De Istanbul Blackman hihats voor de opvallende, hoge open hihat.

Triggers
We gebruikten voor het eerst triggers op de kick en op de snare, zodat er later makkelijk en precies samples onder gezet zouden kunnen worden. Dat kan natuurlijk ook met de ingespeelde drums, maar omdat daar altijd wat bleed op zit, triggert dat lastiger.

Jaja, bent u er nog?

Na een paar takes stond het erop, en konden we de andere instrumenten rondom de beat gaan bouwen. Met behulp van gates en een doffe snaresample maakte Arno er een heerlijke beat-sound van. Dat werkt te gek, omdat het een menselijke vibe heeft maar klinkt als een computer.'


Track 8, de samenvatting:
- 15″ Istanbul Cindy Blackman signature hihats
- 19″ Istanul traditional heavy crash
- 22″ x 22″ Sonor Phonic plus kick
- 14″ Ludwig vistalite snare

Geen opmerkingen:

Een reactie posten