Van 3VOOR12:
In een tijd waarin fysieke albums mooie flyers worden genoemd en ticketsales zwaar te lijden hebben onder het nieuwe belastingtarief zijn alle alternatieve inkomsten voor artiesten enorm welkom. Je liedje in een film, serie, trailer, modeshow of reclame is een leuk voorbeeld. Helaas zijn het nog vaak grote namen of slechte remakes van grote namen die worden gekozen. In de zoektocht naar een geslaagde case belden we met supermarktketen C1000 en popband Only Seven Left. Deze twee hebben elkaar gevonden voor de nieuwe Stars of Football campagne.
C1000 staat misschien bekend om de Tineke Schouten reclames, maar zoekt het af en toe ook buiten de klassieke doelgroep. Of zoals Ruben Mekenkamp, namens C1000 verantwoordelijk voor het project, zegt: ”We zijn de tweede supermarkt van Nederland en de helft kleiner dan de nummer één, dan moet je extra hard je best doen.” En dus creatief zijn. Een aantal projecten per jaar noemt hij ‘onconventioneel’. “Dan richt je je bijvoorbeeld niet op de huismoeders, maar op kinderen, op pubers of jonge vaders. Daarvoor gelden andere wegen van communicatie en je betrekt andere partijen bij het proces.” Het bedrijf houdt de lijntjes dan graag kort en betrekt er geen reclamebureau bij. “Wij zijn in zo’n geval de spin in het web die creatieve individuen aan elkaar koppelt om in korte tijd iets moois uit de grond te stampen.”
Het idee van de reclame komt van Wilbert Leering, Marco Grandia en Marco Jongeneel die voor de supermarktketen een concept bedachten waarin voetballers als ware superhelden te hulp schieten in situaties waar 'de bal in gevaar is'. Voor de soundtrack werd in eerste instantie gedacht aan een Bloc Party-feel: elektronica, maar met het idee van een band als basis. Mekenkamp: “Wanneer je iets onconventioneels gaat doen, heeft dat ook betrekking op de soundtrack. De dynamiek van werken met een band is gewoon heel anders, organisch.” Via de manager van Only Seven Left kwamen Leering en C1000 bij de jongens uit. Zij werden uitgebreid geïnstrueerd. Jochem Winterwerp, gitarist in Only Seven Left, legt uit dat de band en producer Arno Krabman op dat moment al in de studio zaten. “We waren bezig met ons nieuwe album. We kregen niets te zien, er was ook nog geen beeld. We hadden enkel een ‘moodboard’ en wisten een aantal ‘key-momenten’ in het script. Zo zou er op vijftien seconden iets spectaculairs gebeuren en na veertig seconden een spetterend slot etcetera.”
De band ging aan de slag en kwam via een ‘Batman meets Bloc Party’ arrangement uit bij een superheldenthema waar ze wat mee konden. Omdat de reclame heel filmisch zou worden, werden al snel strijkers in de compositie gegooid. En dat allemaal in minder dan een maand tijd. De reclame gaat vandaag in primeur, anderhalve week voor de actie daadwerkelijk begint. Daarna loopt de campagne nog vier weken. Met recht kun je spreken van een ‘big deal’. Mekenkamp: “Zo’n campagne die meerdere weken loopt, met grote voetbalsterren en een lange film is zeker een heel ding. Je begrijpt dat ik geen bedragen ga noemen, maar als je bedenkt dat C1000 wekelijks vierenhalf miljoen klanten ontvangt, kun je misschien wel inschatten dat dit een grote campagne is.”
De soundtrack bij de reclame wordt geen liedje. De band heeft er nog even over nagedacht, maar zit zo midden in het schrijf- en opnameproces van het nieuwe album dat het niet goed voelt om iets anders daarnaast te doen. Jochem Winterwerp: “Het is wel echt iets anders geworden dan dat wat we zelf maken. We zijn er heel trots op, maar om nu enkel voor het meeliften op de reclame helemaal uit je normale ding te stappen, voelt niet goed.”Wat levert het de band dan wel op? “We hebben zo’n negentig procent van ons opnamebudget binnen door die ene reclame. Daarnaast was het echt heel leerzaam en is het voor een band altijd goed om ook buiten je eigen wereldje en geluid te stappen.” De band is enorm trots op het eindresultaat. “De muziek is natuurlijk altijd te zacht”, lacht Winterwerp. “Maar we hebben op het laatste moment nog best zitten stoeien met de timing en dat is echt geweldig geworden. Het belangrijkste is dat we nu eens meegemaakt hebben hoe zoiets gaat en dat we zoveel creatieve speelruimte kregen. We konden er echt ons ei in kwijt. Dat het dan zo’n mooi resultaat oplevert is heel bemoedigend.” Op dit moment is Only Seven Left dus bezig met de opnames met het nieuwe album. De twaalf nummers moeten er de komende dagen helemaal op staan. In maart verschijnt de nieuwe plaat, grotendeels betaald met het geld dat ze kregen voor de commercial.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten