9 oktober 2012

A&R-tegeltje (2)

Het omgekeerde van gisteren is net zo goed waar:
Als bij ieder optreden het hardst wordt geklapt bij dezelfde song, iedereen altijd begint over dat ene liedje op je demo, je zus, broer, vrienden en onbekenden alleen dát nummer op hun begrafenis willen horen, dan heb je iets in handen. Negeer die signalen niet: het is Gods manier om te zeggen dat je een Hit hebt, op de goede weg bent.

Denk goed na waar je song, beat of productie op lijkt. Schaam je niet voor je invloeden - niemand is origineel. In muziek lijkt iedereen op iemand, zeker in het begin. Pas later word je jezelf. Interpol was bij hun debuut een kopie van Joy Divison, Editors deden Interpol na, White Lies imiteerden Editors. Allemaal zijn ze nu zichzelf (behalve White Lies).

Jullie zijn de nieuwe Bløf? Dan mail je Edwin Evers. Je zingt als Charles Aznavour? Dan moet je bij Matthijs zijn. Drie meisjes met vrolijke liedjes? Bel de TROS. Probeer Radio 538 niet aan je hardrock te helpen, 3FM niet aan je schlagers, kom bij The Quietus niet aan zonder uitstekend verhaal.

Zijn je beats zo goed als Flying Lotus? Dan DM je Atze. Dat DM staat daar heel bewust, want kan op Twitter alleen als je Atze langere tijd volgt, hij je terug volgt en je dus hebt nagedacht bij wie je moet zijn met je muziek, tijd en moeite hebt gestoken in het opbouwen van een netwerk, relevant en zichtbaar bent voor de media en journalisten die jou en je muziek verder kunnen helpen.

Netwerken, het is net werken.

Voor de hele serie, klik hier.

1 opmerking: