- Jeuh! De Alarmschijf gescoord, want ik sta op #1 in de Tipparade. Rare lijst.
- Deezer haalt $130 miljoen op bij de eigenaren en investeerders van o.a. Warner Music. Interview (via Ro), blogpost (via Age), maar ze wachten nog even met de Amerikaanse markt: 'The US is not ready yet'. Smoesjes? Meer over music streaming: what do songwriters really get from YouTube or Pandora? Inzichtelijk artikel, maar zonder concrete bedragen (via Onno). Pandora zeurt wel: 'If Pandora truly cares about musicians but has trouble balancing its books, maybe it should stop spending all that money on lobbying for even lower royalty rates.' Het geld gaat naar lobbyisten én Lil' Wayne, want die laatste "verdient 3 miljoen per jaar aan ons", aldus Pandora's Tim Westergren. Nog twijfels dat streaming de toekomst is? Daar:
- Ondertussen start de BBC 'een Spotify-variant'. En de Nederlandse publieke omroep? Die loopt deze weken de docu van Armin van Buuren mis. Staat namelijk eerst exclusief op het YouTube-kanaal van KLM. Goed wat Erwin daarover zegt: 'Als de publieke omroep bij de contractonderhandelingen de on demand rechten zomaar weggeeft en het publiek het programma even makkelijk bij de KLM als de AVRO kan zien (of eigenlijk makkelijker bij de KLM), wat is dan de toegevoegde waarde van die publieke omroep?' Gevaarlijk inderdaad.
- De droom van het Amsterdamse Puppy Patrol? Een band formeren en in 2013 een EP presenteren in de bovenzaal van Paradiso, net als lichtende voorbeelden Palio Superspeed Donkey. Volg ze op hun zoektocht naar bandleden en op weg naar Paradiso. Liever dj'en en dance produceren? Toffe Facebook Talent Pool van het Nederlandse Spinnin' Records (mét snaakse lurkers!). Meer *nieuwe* muziek: Arcade Fire, Palmbomen, *oudje* maar goeie van Bernhoft (30 oktober a.s. in Tivoli), oudjes maar ou-der-wets goeie nieuwe Stones (ongelofelijk eerlijk gezegd!), clip #3 van Double G en 3 prachtclips van Case, dit fraaie duet, deze met teveel gaffer tape (auw!) en onderstaande cover van Afrojack, met instemming van de Meester zelf:
- Nu onze Nick niet meer underground is blogt deze Amerikaanse fanboy z'n teleurstelling van zich af (via Job): 'Was I straight up being a "hater" or “EDM Snob” because he didn't play a couple of my tracks?' Schattig, maar ook mooi om te zien hoe Amerikanen naar 'onze' dance kijken.
- Heerlijk scherpe kop: It’s time to debunk the myth that copyright is needed to make money – or that it even makes money. Over rechten gesproken: een nieuwe aflevering van Next Best Band Backstage gaat over opbrengsten van auteursrecht. En áls je het dan zelf doet (via Gijsbregt): Will self-managed musicians and artists continue to be rare, or is that path finally becoming a reality?
- The shattered hit record model. Boeiend, ook voor jou! Daar hebben het gecombineerde Universal en EMI straks ook mee te maken, maar eerst moeten ze onderdelen afsplitsen van de Europese Commissie. En waar 2 honden vechten om 1 been, gaat Simon Fuller ermee heen...?
- New York Times' recensent Jon Caramanica over What gets covered (and why) in 2012's music journalism (via Joost): 'Any writer who just writes about what they’re sent in the mail is doing it wrong. One should have a healthy skepticism about what’s in your mailbox, and why it’s there. [...] “Commercially available” just isn’t a relevant metric anymore, not in the era of YouTube, DatPiff, SendSpace, and so on. The only thing that matters is: can you hear/see it?'
- Altijd leuk: de 12 slechtste albumhoezen allertijden volgens lezers van The Guardian. En in voorbereiding op overmorgen, prachtig: de elektronische avonturen van Radiohead in 10 songs.
- Afsluiten met een dikke glimlach, de detailhandel mailt (over dit filmpje):
Geen opmerkingen:
Een reactie posten