Feestdagen, traditiegetrouw weinig nieuws te melden. Maar minder blijkt weer 'ns meer, want een aantal zeer lezenswaardige stukken, discussies en blogposts op het randje van het nieuwe jaar:
- Om te beginnen Bloggen is gezond aldus saxofonist Tom Beek. Zo is het! Mijn persoonlijke blogtips.
- Maar: What happened to music writing this year? (via Job) En The Year in Pop, ook een hele mooie: 'Pop performers can become truly famous by building their careers themselves online, maybe more efficiently and faster than a major company can help them to do.' En: 'If I worked at [Rihanna’s label], and I’m looking at those numbers, and I had just flown a bunch of journalists around the world to make sure that my pop star had a tremendous amount of presence, and she can’t even sell as many records as a guy who basically can’t crack the Top 20 in the Billboard R&B/hip-hop song chart, I’m really stressed.' [...] 'That’s the new authenticity. You found it by yourself or with a few of your friends online.' Poeh! The Guardian is minder positief: Worst ideas of 2012, making all pop sound the same (via Marco), want pop music is in a sickly state.
- Een oudje die ik had gemist, via Gijs: The Piracy Threshold. Uitstekend artikel: 'The majority of people have a basic desire to be honest - and I mean actually honest, rather than some limited definition based strictly on the law. [...] Give us convenient content at a reasonable price, and we’ll buy it. Sell the stuff without DRM, for a few dollars. Make it available to everyone, worldwide, at the same time. Then take the massive, unending pile of money, forever. Or keep doing what you’re doing, and enjoy your ceaseless war of attrition, ever-rising tide of negative public opinion, and eventual forced irrelevance. And get fucked.'
- De doorwrochte analyse van OOR's jaarlijst, mooie jaarlijkse traditie van Peter Bruyn (gefeliciteerd overigens, Peter). En wie weet de laatste (?) 2012-lijstjes, een mooie en een ver-schrik-ke-lij-ke: liedjes die we volgend jaar niet meer willen horen (je mag je eigen bijdrage erbij stoppen) en Nuno Dos Santos' 2012-jaarmix:
- YouTube-views kopen, de nieuwe #Payola? Het lijkt een storm in een glas water.
- En Facebook? Heeft niks meer met vriendschap te maken, aldus Ernst-Jan: 'Facebook is voor mij een plek waar ik m’n schrijfsels onder de aandacht breng. Niets meer, niets minder. En m’n vrienden? Die spreek ik, net als half Nederland, gewoon lekker in een afgesloten Whatsapp-groep.'
- Über-manager Irving Azoff verlaat Live Nation, geeft daarom interview aan Billboard, Bob analyseert.
- Mooie Facebook-discussie over management, marketing, het beste releasemoment en de taak van labels. Dit alles naar aanleiding van de *nieuwe*, overtuigende Vox Von Braun. Ook nieuw: Pulp die het met James Murphy doet, Pien Feith, nieuw album Cloudmachine en Anouk. Over labels gesproken: ze start haar eigen.
- Haha: De 10 slechtst bezochte Eurosonic-Noorderslag panels.
Dat was het. Vast een gelukkig nieuwjaar gewenst, pas op met vuurwerk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten