10 oktober 2008

Wat doet een publisher? (3)

Toelichting op de 6 voorbeelden uit mijn vorige post:
  1. Radio- en clipstations houden bij welke plaat van welke artiest ze draaien en dragen deze informatie over aan BUMA. Op basis van die gegevens keren BUMA en SENA uit: BUMA aan tekstschrijvers en componisten, SENA aan producer(s) en meespelende muzikanten. Als jij je zelfgeschreven album ook produceert ontvang je dus een vergoeding van BUMA resp. SENA. Hetzelfde geldt als je je zelfgeschreven tekst (BUMA) zingt (SENA). Om voor die vergoedingen in aanmerking te komen moet je bekend zijn bij deze instanties, dus ingeschreven staan. Kleine moeite. Je meldt je als tekstschrijver of componist aan bij BUMA, bij STEMRA als iemand CD's met jouw muziek perst of je muziek digitaal beschikbaar maakt. Bij SENA laat je middels een zg. labelcopy weten wie er op welke opnames meespelen en wie produceerde. De muzikanten en producer ontvangen dan een vergoeding wanneer je muziek wordt gedraaid of verkocht. Uitgekookte A&R-managers zetten op zo'n labelcopy dat ze 'Super Shaker' (wat?!) speelden op Volumia's debuutalbum en pakken zo een paar dubbeltjes mee.

    BUMA keert (kleine) vaste vergoedingen uit op basis van bepaalde wegingsfactoren. Zo levert 1 play overdag op Radio 538 door het verschil in aantal luisteraars meer op dan 1 play 's nachts op Radio Bergeijk. Elk radio- en TV-station heeft bij BUMA een eigen 'puntwaarde'.

  2. Niet alle kroegen dragen een vergoeding af voor het feit dat de radio aanstaat of ze hun eigen CD's draaien. Vaak is de redenatie: maar ik heb toch al betaald voor deze CD? Klopt, maar je kroegbaas maakt de muziek nu openbaar en moet daarvoor een vergoeding afdragen. Steeds vaker zie je in kroegen zo'n machine hangen die automatisch muziek draait (zie onderaan deze pagina), aangepast aan de kroeg en het moment van de dag. Handig, want deze machines houden exact bij wat ze spelen en dus hoeveel rechten verschuldigd zijn. Met de afspeellijsten weten BUMA en SENA wie waarvoor vergoed moet worden.
  3. Als je na de toegift je setlist oppakt en bij BUMA inlevert, zijn zij op de hoogte en keren uit. Doe je dat niet, dan maak je John Ewbank en Bløf een klein beetje rijker (dit leg ik volgende week uit). Maar heb je ooit een blocnote naast de draaitafels van je lokale DJ zien liggen? Precies. BUMA weet vaak niet dat de zaal uit z'n dak ging toen hij jouw nieuwe single draaide...
  4. Bij Tijs Verwest wel: Tijs legt namelijk veel eigen platen & producties op zijn draaitafels en zou wel stom zijn als hij BUMA en SENA niet liet weten wat hij exact heeft gedraaid. Ook hier geldt: hij krijgt een hogere vergoeding wanneer hij zijn eigen productie draait op Sensation dan wanneer hij diezelfde plaat opzet in 013. Voor grote concerten verleent BUMA een prima service: als De Toppers jouw liedje zingen in een uitverkochte ArenA ontvang je een versnelde uitkering. Erg handig als je een nieuwe koelkast wil aanschaffen. Normaal gesproken krijg je maar 1 keer per jaar uitgekeerd door BUMA.

  5. Als het goed is betaalt het reclamebureau jou (een flat fee vergoeding voor je toestemming), je platenmaatschappij (omdat zij eigenaar zijn van de opname die wordt gebruikt), aan BUMA voor de auteurs- en aan SENA voor de naburige rechten. Eventueel zit je publisher daartussen (daarover later meer). Op basis van het uitzendschema van de campagne krijg jij afgerekend. Ook nu weer: commercials in de rust van de Champions League-finale leveren meer op dan na Dode Dichters Almanak.
  6. De hoogte van de vaste vergoeding per CD hangt af van de verkoopprijs, maar schommelt rond €1 per CD. Haal hier een .zip van BUMA/STEMRA met de exacte tarieven en andere handige documenten, waaronder antwoorden op veelgestelde vragen.
Op dit ogenblik worden ook afspraken gemaakt over vergoedingen voor gebruik van muziek op internet. Lekker op tijd.

Dit zijn de hoofdlijnen van de verschillende soorten rechten en verantwoordelijke instanties. Uit je hoofd leren. Volgende week behandel ik een paar aansprekende voorbeelden en licht daarna de rol van publishers toe. Het weekend is op dit blog een moment van bezinning en lichtere kost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten