Ter afsluiting van deze serie:
En de notaris trok uit de hoge hoed met finalisten:
Ligt het aan mij of zijn alle GPNL-filmpjes uit de singer/songwriter- en pop/rock-categorie 2 keer zo lang als uit de andere categorieën? Hebben de jongens van Spread niet zoveel op met die genres of hebben hiphoppers en dance-producers gewoon minder te vertellen? Ik vrees het laatste, want Hendsum & Young hielpen Spread en die doen niet moeilijk over een beatje meer of minder...
Terug naar Fokko en Koen. Ze hebben hun MySpace-pagina's keurig op elkaar afgestemd: zowel die van Koen als die van Fokko is redelijk strak en bevat een player met 6 tracks (waarvan een aantal dezelfde), informatie over releases, hun boekingskantoor, waar ze draaien, wat blogberichten, een Engelstalige bio en veel dezelfde vrienden. Onder 'Bandleden' en 'Invloeden' niet wat er staat, wel een aantal flyers en YouTube-clips van feestjes waar ze draaien, een discografie, foto's en labels van eigen en elkaars 12"'s. Fokko en Koen hebben (nog) geen eigen website en gebruiken MySpace als belangrijkste platform voor alle informatie, precies zoals Long Conversations & The Closet Orchestra dat doet. Inmiddels weet je wat Andrew Dubber, Fulco en ik daarvan vinden...
Erg handig en fraai is de player van Beatport op beide MySpace's. Beatport is veruit de belangrijkste digitale aanbieder voor dance. Een gespecialiseerde iTunes. Zo zeer zelfs dat het tegenwoordig als DJ lastig is om je te onderscheiden met exclusieve platen en remixen: Beatport heeft (vrijwel) alles en razendsnel. Op Beatportplayer.com maak je in 3 eenvoudige stappen zo'n mooie player met je eigen tracks en remixen, die helaas niet helemaal past in het standaard format van Blogger:
Koen heeft daarnaast 1 track op iTunes, Fokko een stuk of 6 (solo, met Koen of een remix van andermans plaat). Van al die tracks wordt Circus het meest gedraaid door Last.fm-gebruikers (ook te koop bij iTunes), maar alles bij elkaar nog geen 50 keer. Een bio of additionele informatie ontbreekt en je kunt ook geen gratis tracks downloaden of volledig beluisteren op Last.fm. Wel 2 YouTube-clips bekijken. Op YouTube blijkt verder dat dance-liefhebbers graag filmen dat ze het naar hun zin hebben bij Koen en Fokko.
Beide heren staan wel op Facebook (vraag is even of dit onze Fokko en Koen zijn?), niet op Bandcamp. Dat lijkt me ook niet relevant, want voor dance moet je op Party Flock zijn. Daar staan ze dan ook, evenals op DJ Guide (boze Fokko, blije Koen) en met een oude Top 10 op DJ Scene. Van Fokko staan 4 tracks op Hyves, als je op Koen zoekt vind je 2 dezelfde. Zelf zijn ze er ook, met veel vrienden: Fokko hier, Koen daar. Beide Hyves zijn vrij minimaal ingericht (no pun intended): weinig tracks in de players, geen heldere agenda, blog posts of goed leesbare informatie zoals op MySpace.
Conclusie: voor informatie over Fokko en Koen moet je op MySpace zijn of hun boekingskantoor bellen. Op MySpace kun je luisteren, bij Beatport of iTunes betaald downloaden en op verschillende platforms met eigen ogen zien dat hun tracks werken op de dansvloer. Al met al is het vrij beperkt, maar in de dance scene gelden andere regels dan bij pop, rock, indie, singer/songwriters en hiphop. Toch kan het volgens mij geen kwaad dat je zondagochtend goed zicht- en vindbaar bent als je zaterdagavond de Grote Prijs wint.
Ook jullie veel succes gewenst, Fokko & Koen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten