3 december 2008

De Grote Prijs van Nederland 2008 (2)

Alvorens ik start met mijn steekproef: ik realiseer me dat ik niet volledig kan zijn. Ik mis vast een boel communities, sites, initiatieven en belangrijke zaken bij mijn speurtocht naar de on-line activiteiten van een aantal GPNL-finalisten. Vul in de reacties gerust aan waar ik overheen gekeken heb. Realiseer je echter dat ik blijkbaar niks vond in 2-3 kliks en dat de meeste mensen die moeite niet eens nemen als ze op 15 december in Metro lezen dat je gewonnen hebt. Laat staan als je laatste bent geworden...


Volstrekt idiote naam natuurlijk, die geen mens onthoudt nadat-ie Metro in de trein heeft laten liggen. Minimaal 4 kansen om dit verkeerd in te typen op Google. En de weinig unieke afkorting 'Long Conversations' Google't nauwelijks beter. Dat zie je ook als je die 2 woorden intikt bij YouTube: 4.000 hits. Voldoende reden voor een naamswijziging. Nu kan het nog! Met de gehele bandnaam blijven er 26 YouTube-hits over, waarvan de bovenste 3 van het kanaal van hun label afkomstig zijn. Geen eigen kanaal van de band.

Erg basic vormgegeven MySpace met 5 verkeerd genummerde tracks. Slordig. Helemaal omdat MySpace het on-line hoofdkwartier van LC&TCO is. Andrew Dubber legt uit waarom dat onverstandig is. Fulco is het daarmee eens.

Muzikaal doet LC&TCO denken aan Sparklehorse, vooral door de fluisterzang, de (bewust?) lo-fi opnamen en omgevingsgeluiden. Ik vind het bij vlagen erg mooi en de liedjes op MySpace zijn bijna allemaal sterk. Daar staat ook een vrij uitgebreid maar begrijpelijk rijtje invloeden (links op de pagina). Verstandig, zoals ik eerder zei.

LC&TCO hebben een label met een strak vormgegeven, overzichtelijke site. Ook daar wordt onder de links alleen LC&TCO's MySpace genoemd. Jammer, want op Last.fm haal je met 4 kliks 4 gratis tracks. Gemiste kans dat dat nergens anders wordt gecommuniceerd!

Geen tracks op iTunes, geen Bandcamp. Maar ernstiger: geen Hyve. Ik vermoed dat LC&TCO vindt dat die community pubers en scholieren niet zo boeiend is voor hun muziek. Dat kan, maar ook op Hyves-voor-grote-mensen is LC&TCO afwezig. Als Nederlandse band kun je alleen al door de omvang (en dus voor je vindbaarheid) niet om Hyves heen. Vindt ook Pim van Silence Is Sexy, ook een band die geen commerciële 538-deuntjes maakt...

Beste heren en dame van LC&TCO: jullie zijn met z'n 4en. Dat geeft je tot 13 december nog 44 werkdagen om alles op te tuigen, zelfs al denken jullie dat je slechts tweede wordt na The Woodwards. Jullie fraaie liedjes verdienen beter, veel beter!

Meer over The Woodwards morgen. Nu eerst naar TV On The Radio!

4 opmerkingen:

OlafCaarls zei

Wow, intellectueel onderbouwde feedback, een unicum. Bedankt voor de tips; een paar rake klappen (auw!), een paar missers.
Ik bedoel: waarom was de eerste artiest in deze finale die je behandelde juist degene met de lastigste naam? Ik bedoel maar...

En bovendien: als ik "long conversations" google, zijn 9 van de 10 eerste hits links naar mijn MySpace, de site van mijn label, of artikelen die naar mijn Myspace linken -- niet slecht voor een klein bandje uit Nederland, dacht ik zo.


"Verkeerd genummerde tracks"? Die moet je uitleggen.

Verder: oprechte dank voor je tips, en, geloof me, 14 december staat er een site online die je de ogen uit het hoofd zal doen laten springen. Ja: we zijn amateurs; we doen ons best. Elke week beter, dat is het motto.

Voor U: keep up the good work. Ben je erbij de 13e? Ik zie je daar.

Liefs === Olaf

EHPO zei

Hallo Olaf,

Dank voor je reactie en blij dat je er misschien wat mee kunt. Vat het vooral niet op als rake klappen, maar als goedbedoelde suggesties of ideeën waar jij en andere 'kleine bandjes' in NL iets van kunnen leren. That's the point.

Een paar reacties/antwoorden:
- Ik heb jou/jullie als eerste genomen juist vanwege de lange naam, maar ook door de bijna verontschuldigende manier waarop jullie over je muziek spreken in het eerste filmpje. Die (overdreven?) bescheidenheid maakte nieuwsgierig.
- Over die onmogelijke bandnaam: dat doe je toch echt zelf, ik niet ;-)
- Wat betreft de 9-10 links als je 'Long Conversations' Google't: inderdaad hebben de meesten wel iets te maken met jullie band, maar door de verschillende platforms en jullie eigen site te verbeteren, worden de links ook vele malen relevanter. Het zijn nu allemaal artikelen OVER jullie die altijd nog 1-2 keer doorklikken vergen voor je bij jullie MySpace bent. Die moeite nemen niet veel Metro-lezers de 14e...
- Verkeerd genummerd: bij mij zijn de songs in jullie MySpace-player steeds wisselend genummerd. Oogt erg slordig (ik weet: ik leg zout op slakken, maar internet draait om 1e indrukken).
- Dat motto van jullie lijkt me prima! Laat even hier weten als jullie eigen site de lucht in is.
- Ik weet niet of ik de 13e erbij ben, maar ik zou zeggen: doe je best. Maak het The Woodwards flink lastig!

OlafCaarls zei

Aaaaah, nu snap ik wat je bedoelt met de genummerde tracks; ja, dat doet MySpace -- misschien alleen maar meer reden om er niet 100% vertrouwen in te hebben ;)

En: wat weet jij van de Metro wat ik niet weet??? Wat gebeurd er de veertiende??

Olaf

EHPO zei

Ik weet niks, maar het persbericht van GPNL wordt de volgende dag overal opgepikt. Juist ook door media als Metro, Sp!ts etc. Lezers van die bladen zijn niet echt geïnteresseerd in muziek, maar voor de 2% die bij thuiskomst even Google't n.a.v. dat persbericht wil je makkelijk vindbaar zijn.