11 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (1)

Dank aan Matthijs voor het idee van deze serie. U vraagt, EHPO draait!

Voor veel beginnende bands is optreden als voorprogramma van een bekende (buitenlandse) act in één van de grotere Nederlandse clubs een hoofdprijs. Naast een eer is het ook een uitgelezen kans om je in de kijker te spelen van programmeur(s), journalisten en potentiële fans uit je hokje. Beste beentje voor dus! Maar hoe regel je dat? Deze week vertellen programmeurs Edwin van Andel (De Melkweg), Joey Ruchtie (WATT, Rotown, Noorderslag) en Johan Gijsen (De Helling, Tivoli) iets over de historie, voor- en nadelen van voorprogramma's en sommen hun tips, trucs, do's & don't's op. Daarnaast vertelt zanger Marinus de Goederen wat hij met zijn band a balladeer aan support-optredens heeft gehad en Maurits Westerik hoe GEM's eerste optreden het voorprogramma van The Libertines in De Melkweg was.

Edwin van De Melkweg trapt af: "Ik ken de historie van voorprogramma's niet precies, maar vermoed dat boekers op deze manier hun nog onbekende bands aan publiek voorstellen. Zaaleigenaren houden op hun beurt bezoekers graag langer binnen, zodat men flink de tijd neemt om bij te praten en vooral te consumeren. Die argumenten gaan natuurlijk nog steeds op. Met name in genres als punk en metal worden horden support-acts mee op pad gestuurd. Kom je voor 1, krijg je er als bezoeker 3 bij. Bij metal betalen sommige acts zelfs om mee te mogen op zo'n tour. En de zaaleigenaar maar hopen dat die schreeuwende jongens in het zwart (of fluor tegenwoordig) meer drinken dan de avond aan flutgages (€50-€150), catering en personeelsuren kost..."

Joey bevestigt het verhaal over bands die betalen om als voorprogramma mee op tour te mogen. Als Nederlandse product manager van zijn label Mute moest ik in 1996 ook beslissen of mijn werkgever PIAS een fikse bijdrage betaalde om Moby als Europese support van Soundgarden mee te krijgen. Uiteindelijk speelde hij met ze in Ahoy', over een mengtafel op halve kracht, met de zaallichten nog aan...

Edwin: "Als ik op verjaardagen vertel dat ik programmeur ben, denkt iedereen dat ik iets met computers doe. Ik prefereer het Vlaamse 'programmator'. Ik boek in De Melkweg de bands, DJ's en artiesten en daar horen voorprogramma's ook bij. Wij leggen er enige eer in om ook inhoudelijk bezig te zijn in ons deel van de culturele sector, dus probeer ik altijd een passend bandje te zoeken: een support waardoor bezoekers niet onmiddellijk op de gang gaan staan of buiten roken. Zodat wij wat nering hebben, het publiek een leuke avond en graag nog 'ns terugkomt. Het mooiste is natuurlijk als je nét dat bandje kunt laten zien waar iedereen het later over heeft en waamee je op eigen kracht later de zaal vult. Maar daar zijn er niet zoveel van."

Edwin mokt vanmiddag wat over de gebrekkige communicatie met potentiële voorprogramma's. Daarnaast geeft hij een paar heel praktische tips hoe je in De Melkweg komt te spelen. Lees je ondertussen vast in met dit korte verslag van een Noorderslag-seminar over voorprogramma's en een handig dossier van 3VOOR12 Utrecht over verschillende lokale en regionale programmeurs. Aanrader!

3 opmerkingen: