30 maart 2009

Componisten en muzikanten vs. BUMA

Op internet woedt al een maandje of 2 een vrij hoog oplopende discussie tussen enkele muzikanten en componisten aan de ene kant en de BUMA aan de andere kant. De discussie (inmiddels ruzie) wordt samengevat door nlpop.blog.nl, die zich baseren op een artikel in Music Maker. Kernpunt is de wijze waarop BUMA de afgelopen maanden gebruik van muziek op internet aanpakt en daarbij ook haar klanten (= muzikanten en componisten) op vrij botte wijze maant aanzienlijke vergoedingen te betalen. Helaas vind je op de site van Music Maker geen link naar het artikel, verdere achtergrondinformatie, toelichting of mogelijkheid tot verder discussiëren. Gemiste kans! Ik zing noch speel, behoor dus niet tot de doelgroep van het blad, maar zou dit artikel toch erg graag zelf lezen. Daar ligt nog wat werk op het gebied van Tijdschriften Uitgeven 2.0, Music Maker:

Dus even on-line verder gezocht naar aanleiding van het stuk op nlpop.blog.nl. Dan blijkt de discussie zich 2 maanden geleden vorig jaar al af te spelen bij Lopend Vuur en maakt Marco Raaphorst er zich ook druk over. Hij heeft zelfs actie ondernomen. Marco maakt zich vaker kwaad, soms over de onbenulligste dingen en in de scherpste bewoordingen, en de wijze waarop hij in zijn post BUMA uitmaakt voor een verkapte, ondoorzichtige beleggingsclub (en niet eens zo'n hele goede) is mij uit het hart gegrepen. Des te verontrustender dat de verder zo verstandige D66'er Alexander Pechtold zich naar eigen zeggen over auteursrechten laat bijpraten door ex-BUMA-ster Jerney Kaagman. Lang leve Twitter:

Een onderbouwd tegengeluid lijkt me noodzakelijk, aangezien ik Jerney en BUMA in discussies over rechten en internet zelden op een vooruitziende blik heb kunnen betrappen. Marco en anderen, doe er wat aan! Alexander, ik nodig je bij deze graag uit om eens van mening te wisselen over auteursrechten. En dan blikken we niet terug maar vooruit, en leggen de nadruk op creativiteit, ontwikkeling en vrijheid in plaats van bescherming, beheersen en verbieden.

Voor wie al die drukte over rechten nog een grote Blinde Vlek is, raad ik aan de serie posts over publishing en rechten op dit blog aandachtig te lezen. Zoals ik altijd tegen alle muzikanten zeg met wie ik werk: je auteursrechten en publishing zijn uiteindelijk je Kip met de Gouden Eieren. Je levensverzekering en pensioen tegelijk. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je je daarin verdiept! Maar leer van de fouten van BUMA en word niet halsstarrig of ouderwets: de ontwikkelingen op internet dwingen je ertoe om creatief, flexibel en met open vizier om te gaan met je rechten.

[UPDATE, uit NRC Next van vanmorgen (dank, Johan):]

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je Marco volstrekt ten onrechte als beroepsquerulant neerzet. Marco is (o.a.) een muzikant met passie en visie. Zoals hij dagelijks op zijn blog laat zien. http://www.marcoraaphorst.nl/ En dat hij zich druk maakt, dat zouden meer mensen moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk, Erwin. Tis wat kort door de bocht. Heb ;-) even toegevoegd. Dát Marco zich druk maakt valt slechts te prijzen, het toontje mag soms wat minder verongelijkt wat mij betreft. Maar da's persoonlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zit met smart te wachten op die onderbouwde reactie van de BUMA. Momenteel is het een beetje een eenzijdig verhaal zo. Erg jammer dat ze de vragen van Music Maker niet hebben beantwoord - gemiste kans, als je het mij vraagt!

    Aan de andere kant, geloof ik niet dat je het je als muzikant kan permiteren om de BUMA helemaal links te laten liggen, aangezien ze momenteel als enige organisatie binnen Nederland gelden voor je kunnen innen bij radio, tv, e.d.

    Het zou wellicht goed zijn als de BUMA een concurrent erbij kreeg, want concurrentie motiveert bedrijven om beter te presteren. Aan de andere kant klagen horeca eigenaren nu al dat ze van te veel partijen rekeningen ontvangen voor het gebruik van muziek en dat wordt natuurlijk alleen maar erger als er straks meerdere BUMAs zijn...

    (overigens wil de EU pan-Europese rechtenorganisaties, dus grote kans dat er daadwerkelijk concurrenten voor de BUMA komen binnen Nederland).

    Lastige materie!

    Voor muzikanten met eigen werk bestaat er trouwens zoiets als de gulden middenweg:
    http://creativecommons.nl/extra/bumapilot/

    (commercieel gebruik via BUMA, niet-commercieel gebruik via CC; in mijn ogen heeft dat de toekomst!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ehpo Ik vind de toon van Marco niet zo heel veel anders dan die van jou. Lees al je Kane posts er maar eens op na! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen