29 oktober 2009

Perfect Bowie (door Lode Broekman)

Lode Broekman, @lbroekman, was zo vriendelijk om voor ons een Perfect Bowie te maken die als introductie geldt voor de early years. Een Perfect van het hele oeuvre van Bowie zou echt te ver gaan, de beste man bracht tot op heden 24 studio albums uit... Anyways, onder het artwork vertelt Lode het hoe en waarom van deze Perfect. Enjoy!

HIER Perfect Bowie voor Mac,
HIER voor PC.



"De muziekcatalogus van David Bowie bevat veel meer dan de overbekende hits. Dit is een compilatie van diverse pareltjes uit de jaren ’60 en ’70, van Londen naar Berlijn. De eerste 6 nummers zijn afkomstig uit de late jaren ’60. Hoewel de onderwerpen niet altijd even lichtvoetig zijn (zoals onvervuld verlangen in 'When I Live My Dream', Boeddhisme in 'Silly Boy Blue', verwijdering/onbekende avonturen in 'The London Boys'), zijn de nummers uit deze periode veelal frisser, toegankelijker dan zijn latere werk. 'Wild Eyed Boy From Freecloud' is de B-kant van Space Oddity, een mooie aanvulling op de hit die zijn grote doorbraak betekende.

'After All klinkt iets somberder'. 'The Bewlay Brothers' bevat de eerste referentie naar zijn halfbroer Terry, die in 1985 zelfmoord pleegde en in ‘Jump’ weer op het toneel verscheen. Het Ziggy Stardust album bevat zoveel moois dat het moeilijk is om te kiezen. Opener 'Five Years' haalt de lijst vanwege de schitterende opbouw en de beeldende teksten: “And I think I saw you in an icecream parlor, drinking milkshakes, cold and long. Smiling, waving, looking so fine, don’t think you knew you were in my song.” 'Starman' is een persoonlijke favoriet, evenals
Lady Stardust. De bewondering die er in wordt beschreven voor Ziggy is wat mij betreft zeer herkenbaar, maar dan met de vertolker in de hoofdrol.

Na Ziggy Stardust volgen diverse
‘personas avant la lettre’, zoals Aladdin Sane [hak die naam 'ns in 3 stukken...], Halloween Jack en The Thin White Duke [later nog hergebruikt]. De bijbehorende, zeer diverse muziekstijlen zijn vertegenwoordigd in track 12 t/m 16. 'Port of Amsterdam' is een bewerking van het nummer van Jacques Brel en fungeerde als B-kant voor de single Sorrow. Eind jaren ’70 belandt Bowie met Eno in Berlijn en produceert het prachtige trio Low-Heroes-Lodger. Albums met hits, hele korte en hele lange stukken, vocaal en instrumentaal, alles door elkaar. De soundtrack van 'Christiane F/Wir Kinder vom Bahnhof Zoo' is zeer toepasselijk gevuld met materiaal van 'Low' en 'Heroes', inclusief de Engels/Duitse versie van de gelijknamige hit. Tijdens de Stage Tour die volgt op 'Heroes' wordt de Kurt Weil/Bertold Brecht compositie ‘Alabama Song’ gespeeld en later zonder veel succes op single uitgebracht. 'Lodger' is van het Berlijn trio naar mijn mening het minste album, maar bevat ook altijd nog een aantal prima tracks, zoals 'Teenage Wildlife'. Deze Perfect Bowie compilatie wordt afgesloten met 'Crystal Japan', een instrumentaal nummer dat in een Japanse Saki-commercial werd gebruikt." - Lode Broekman

2 opmerkingen:

  1. Als groot liefhebber van Bowie in deze periode kan ik alleen maar zeggen: vet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Teenage Wildlife staat niet op Lodger, maar op Scary Monsters. Verder ben ik blij dat er over mijn grote held geschreven wordt...
    Proficiat!

    Gegroet, M. Wesseling

    BeantwoordenVerwijderen