"Muziek gratis aanbieden op internet is belangrijk, maar niet de heilige graal van muziekpromotie. Beluisterd, gewaardeerd, bekeken en gedeeld worden is wat ons betreft het motto [eens!]. Listen-Rip-Share uit onze vorige post is daarmee direct de kern van het hele distributieplan:
Waar bied je de muziek online aan? De EP van Chef’Special wordt breed uitgezet bij zowel bekende retailers (iTunes, Amazon MP3 en Nokia), DIY diensten (Bandcamp, MySpace, Hyves) en via torrents (Mininova). De gedachte is dat elke gebruiker inmiddels zijn of haar favoriete manier van muziekconsumptie heeft en dat die elkaar niet in de weg zitten [eens!].
Het Amerikaanse TuneCore levert wat ons betreft de beste deal voor digitale distributie van muziek. Om Chef’Special in iTunes EU/Japan, Amazon MP3 en de Nokia Musicstore te krijgen kost ons slechts $24. Met Tunecore behoud je alle rechten en ze pakken geen percentage van de inkomsten. Veel concurrenten doen dat wel, maar die beloven dan ook veel meer winkels.
Het Amerikaanse TuneCore levert wat ons betreft de beste deal voor digitale distributie van muziek. Om Chef’Special in iTunes EU/Japan, Amazon MP3 en de Nokia Musicstore te krijgen kost ons slechts $24. Met Tunecore behoud je alle rechten en ze pakken geen percentage van de inkomsten. Veel concurrenten doen dat wel, maar die beloven dan ook veel meer winkels.
Na het succesvolle merchandise-experiment van Silence is Sexy hebben we het ‘pay-what-you-want’ concept volledig omarmd. Overigens gebeurt dit zelfs in restaurants. Tijdens optredens kunnen bezoekers straks makkelijk een EP’tje meenemen tegen een zelfgekozen prijs. Wedden dat we daarna op Hyves nieuwe vrienden maken? Ook op onze Bandcamp mogen bezoekers kiezen wat ze voor de download betalen. De betalingen komen binnen via een aparte Paypal-account. Daarbij leek het ons slim om de tarieven voor microbetalingen te gebruiken, want anders hou je niets over. Het aanmelden daarvoor is niet moeilijk."
Morgen, in de laatste aflevering van deze serie, lees je hoe Kaiser Management met veel optredens en inzet van sociale media het begin creëert van een vruchtbare afzetmarkt voor Chef’Special.
P.S. De links in de vorige post, Perfect Silent Sounds, lijken niet te werken. Aan nieuwe uploads wordt gewerkt.
Vraagje: krijg je geen problemen met BUMA als je je muziek verkoopt via Bandcamp?
BeantwoordenVerwijderenM.
Interessante vraag Michiel. Niet iets waar we ons direct mee bezig gehouden hebben (er zijn wel leukere dingen), maar zeker iets om rekening mee te houden. We hebben het dus toch maar even uitgezocht:
BeantwoordenVerwijderen(1) Bandcamp schuift in hun 'Terms of use' alle verantwoordelijkheid voor zaken met Intellectual Property Rights naar de eigenaren van een profiel. Dat is niet zo vreemd, want zij bieden in principe enkel een handig content management systeem voor bands om hun muziek te laten luisteren en verkopen. http://bandcamp.com/terms_of_use
(2) Blogger Marco Raaphorst geeft aan dat Bandcamp alleen geschikt is voor niet buma leden en creative commons-piloters: "Als BUMA lid kun je niet meedoen aan Bandcamp tenzij je gebruik maakt van de BUMA/Creative Commons pilot. Maar voor vrije musici is Bandcamp dé manier om geld te verdienen aan muziek." http://www.marcoraaphorst.nl/2009/02/07/bandcamp-blijft-de-beste-website-voor-bandsmusici/
Oké dus de artiest/management is zelf verantwoordelijk voor wat gebeurt op Bandcamp. En niet Buma/Stemra leden beheren hun eigen rechten. Daarom zijn zij vrij om hun muziek openbaar te maken en te verkopen waar ze willen. (Let wel: de contracten van Buma/Stemra dragen nu nog standaard alle rechten over voor verleden, heden en toekomst. Dus als je later bij deze club wilt, gaat dit verhaal niet helemaal op). Dan blijft de vraag over hoe het precies zitten met Buma leden in Creative Commons pilot:
(3) In de eerste plaats is Buma/Creative Commons een pilot; het kan dus opgeven worden en dan zit je als auteur toch mooi vast aan het reguliere exploitatiecontract met alle beperkingen van dien (én met terugwerkende kracht).
(4) De Creative Commons pilot voorziet in een mogelijkheid om muziek te gebruiken voor promotionele doeleinden. Dus JA: je kunt dan een mooi Bandcamp profiel maken en je muziek aan mensen laten horen. NEE: je mag geen geld vragen voor downloads of fysieke cd's verkopen, want dat is commercieel gebruik. Dat lees je hier:
"in aanvulling hierop wordt in het kader van het pilotproject het verspreiden, in het openbaar tonen, op- of uitvoeren of on-line beschikbaar stellen van het werk tegen betaling of andersoortige financiële vergoeding (inclusief gebruik van een werk in combinatie met advertenties, reclameacties of andere soortgelijke activiteiten die ten doel hebben inkomsten te genereren voor de gebruiker of derden) als ‘commercieel gebruik’ aangemerkt." http://creativecommons.nl/activiteiten/bumalicense/
(CONCLUSIE) Als Buma lid (wel of niet in de Creative Commons pilot) mag je niet zonder licentie online muziek verkopen. Je zou natuurlijk gewoon een licentie kunnen betalen. Maar dat is niet erg realistisch. Hoe ga je als auteur/artiest die net met al zijn spaargeld een plaatje heeft opgenomen in godsnaam honderden euro's voorschieten om een paar centen voor je muziek te vangen? Ja, je krijgt het ooit terug. Maar nooit in dezelfde hoeveelheid en niet wanneer je het nodig hebt (nu namelijk). Daarentegen is het wel een bewijs dat Buma z'n werk voor je doet, mocht je ooit een rekening van ze ontvangen.
Wij nemen het dan ook allemaal met een korrel zout. lid worden van Buma/Stemra is zeker geen vanzelfsprekendheid en zeker iets om goed te overwegen.
Michiel bedankt voor een reden om dit eens goed uit te zoeken.
Hey Thomas,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je uitgebreide reactie, schept veel duidelijkheid!
Groet,
Michiel.
Ik vind het opvallend dat er van de kant van auteurs vaak zo angstig over Buma gedaan wordt. Zelf ken ik geen gevallen van auteurs (Buma-leden) die problemen hebben gekregen omdat ze zich op internet niet netjes aan de regels van Buma hebben gehouden als het over hun eigen composities gaat.
BeantwoordenVerwijderenDie regels zijn ook nog eens zo strak dat bijna niemand zich er aan houdt. Buma weet wat er gebeurt maar handhaaft niet.
Je kunt er voor kiezen om bang te zijn voor Buma. Door hun beleid / communicatie werken ze dat ook in de hand (dat heb ik ze gisteren uitgelegd). Maar daar schiet je niets mee op. Buma is er om je te helpen als auteur. Niet om je tegen te werken.