3 mei 2010

Only Seven Left doet het zo (10) - van gratis delen naar hard resultaat!

Afgelopen donderdag stond Bram de Wijs met bandmaatjes Jochem en Hinne in de 3FM-studio, nerveus te wachten op de uitslag van de bandmanagementwedstrijd die DJ's Coen en Sander hadden georganiseerd. Coen was 5 weken lang manager van Only Seven Left en regelde in die rol zoveel mogelijk promotie voor Brams band. Ze maakten een bandfoto, stonden in o.a. Hitkrant, de Telegraaf, Metro, Sp!ts en CosmoGirl, speelden een duet met Miss Montreal & Double G (Kyteman's Hiphop Orkest) en waren te zien in RTL Boulevard. En daarnaast natuurlijk iedere werkdag te horen op 3FM. "We merken het verschil enorm", aldus Bram, "Veel bekenden en onbekenden hebben ineens 'wel 'ns van ons gehoord'".



Uiteindelijk stond het 2-2 tegen 'tegenstanders' Easy Joe en moest de laatste opdracht de doorslag geven: wie kan de meeste stemmen verzamelen voor een poll op de website van de Coen & Sandershow? Bram: "Hoewel onze groep fans waarschijnlijk heel klein is vergeleken met het aantal luisteraars van 3FM, hadden we er toch een goed gevoel over. Een week lang hebben we als gekken iedereen opgeroepen te stemmen (wat is dat toch akelig om te doen...). Kat in het bakkie dachten we, want het afgelopen jaar hebben we keihard gewerkt aan de band met ons publiek. Zowel bij shows (half uurtje spelen, 3 uur signeren) als via internet (iedereen, écht iedereen krijgt antwoord op Hyves en Twitter). Daarnaast hebben we veel akoestisch op verjaardagen van fans gespeeld (die vergeten dat nooit meer en vertellen het al hun vriendinnen), veel gratis muziek aangeboden en geven we regelmatig kijkjes in ons dagelijks leven via YouTube en weblogs. Het belangrijkste daarvan is denk ik dat je ziet en voelt dat we het oprecht leuk vinden om op die manier met fans te interacteren.

Maar een half uur voor de uitslag bleek er nog een extra stemronde te zijn, via SMS (à €0,25). Toen kregen we het even benauwd: we hebben veel vertrouwen in het enthousiasme van onze fans, maar een SMS'je kost geld. En hoeveel beltegoed heeft een meisje van 16 over voor haar favoriete band...? Veel, bleek. We zagen honderden SMS'jes binnenstromen op het computerscherm. Ook Coen en Sander keken hun ogen uit: sommige mensen (niet alleen onze vaders en moeders) SMS'ten wel 50 keer! We wonnen de wedstrijd met afstand en ook al is er geen duidelijke prijs: Coen gaat ons in ieder geval regelmatig draaien, nu en als op 24 september ons debuutalbum
"It Was All A Dream" uitkomt."

En dat is waarom Bram dit verhaal vertelt: "Dit is namelijk heel tastbaar resultaat van onze inspanningen afgelopen jaar. Hier vroeg ik eerder: 'Wat levert al dat werk nu concreet op?' Dit is het bewijs: onze fans downloaden weliswaar gemakkelijk een CD, maar als je het op de juiste manier aanbiedt (dus niet in ingewikkelde downloadwinkels waar je een creditcard voor nodig hebt), zijn ze absoluut bereid te betalen om hun favoriete band te helpen! Dat bewijs werd al eerder geleverd door een van onze grootste fans: zij nam een baantje bij Albert Heijn zodat ze meer dan 10 keer naar onze tour met Destine kon komen kijken… Hartverwarmend. En hopelijk kunnen we weer op haar en alle andere fans rekenen bij onze eigen headline tour:"

Mooi verhaal weer, Bram. Het laat zien dat je ondanks een beperkte fanbase met langdurige inzet en de juiste timing maximaal kunt profiteren van het opgebouwde enthousiasme en vertrouwen. Weliswaar kopen jullie fans niet snel een CD, maar nemen sommigen wel de moeite om 50 keer te SMS'en. En reageren bere-enthousiast op Twitter op de bekendmaking van jullie tour:

En het aantal shows stijgt ieder jaar:

Jullie hebben nog een maand of 4 tot de release van je album en iets langer voor de start van de najaarstour om uit te zoeken hoe die €12,50 SMS-tegoed bij jullie terecht komt en niet bij KPN of Vodafone. Met dat geld neem je lekker album #2 op, fans ook blij! De les, ook voor andere bands en de rest van de muziekindustrie: dwing je fans niet zich aan te passen aan 'de standaard', maar sluit aan bij hun belevingswereld en hoe zij oude en nieuwe media gebruiken, betalen, luisteren en vooral: delen (zie wat D.Ducksie zegt)! Dan zijn ze best bereid om te betalen voor je muziek, een T-shirt of de winst bij Coen & Sander.

1 opmerking:

  1. Applaus en gefeliciteerd met het winnen bij 3FM. Erg tof dat er inderdaad 16jarige meisjes bereid zijn om zoveel te doen voor een optreden van een uurtje.

    BeantwoordenVerwijderen