6 juli 2009

Open Dag op EHPO (2)

Inmiddels een kleine 2 weken geleden plaatste ik onder deze noemer een oproep: waar zou je willen dat EHPO, al dan niet in discussie met lezers, over schrijft? Van Bram en Daan kwamen de volgende 4 suggesties:
  1. Waarom nog een CD uitbrengen? Niet liever eerst een EP of alleen een download? (Bram)
  2. Een vraag aan bands die hun site en andere platforms voor mekaar hebben: wat levert het nu concreet op? Fans, inkomsten, bekendheid? (Bram)
  3. Hoe ziet EHPO in de toekomst het auteursrecht geregeld? (Daan)
  4. Verder beweert Daan dat ik vind dat artiesten geen genoegen moeten nemen met lage royalties. Zo zwart-wit denk ik daar niet over, maar zijn vraag is: wat als daar nu een voorschot tegenover staat waarmee een band of muzikant zijn album kan financieren?
Goede, soms lastige vragen waar in enkele gevallen geen eenduidig antwoord op mogelijk is. Ik wil ze hier alle 4 op onregelmatige momenten 1-voor-1 behandelen en waar nodig graag ervaringen van andere muzikanten, bands, artiesten en producers horen. Sterker nog: volgens mij stelt Bram zijn tweede vraag direct aan jou (ja, aan jou!).

Laat ik beginnen met Brams eerste vraag. Omdat het antwoord wat mij betreft eenvoudig is: ja, breng een CD uit! En wel om de volgende redenen, in volgorde van belangrijkheid:
  • Voor een CD van 10-14 songs verplicht je jezelf kilometers te maken als songschrijver. Als je écht een goede CD wil maken is dat een kwestie van 'kill your darlings' en moet je al gauw 25-30 songs schrijven om 12 goede over te houden. De kwaliteit van je muziek en je songs heeft juist in het internet-tijdperk de hoogste prioriteit. Wat heeft het voor zin iets uit te brengen waar je zelf niet voor 200% achter staat? Als jíj al niet continu iedereen wil MOET vertellen hoe ont-zet-tend goed je songs zijn, doet ook niemand anders dat op Twitter, Facebook, Hyves of het forum op je site! Een compleet album is de beste stok achter de deur om jezelf in songschrijven te trainen en je eigen muzikale smoel te vormen.
  • Heb je die 12 kneiters geschreven dan is het opnemen daarvan voor jou en je mede-muzikanten de beste training om je ideeën zo goed mogelijk over te brengen in de studio. Al doende leert men, nietwaar? Dit is overigens ook een uitstekend argument om niet direct voor een complete CD van 10-14 songs te gaan, maar heel bewust in etappes te schrijven, bijvoorbeeld door een aantal EP's van steeds 3-4 songs op te nemen en uit te brengen. Hopelijk stijgt de kwaliteit van je songs snel en klinken de opnamen ook steeds beter. Nóg een voordeel van schrijven en opnemen in fases: je leert ook welke methoden, ideeën, marketing en promotie om je muziek onder de aandacht te brengen werken (of niet).
Kortom: van een CD schrijven, opnemen, uitbrengen en promoten word je beter, in meerdere opzichten! Maar er zijn meer argumenten. Daarover morgen.

6 opmerkingen:

Martijn Crama zei

Leuke vragen en dit ga ik op de voet volgen.

Goede argumenten Niels voor het maken van een CD. Snijdt hout.
Enige vraag die ik mijzelf stel: Compact Disc... moet dat de geluidsdrager zijn? EP's kun je effectiever en goedkoper wegzetten via nieuwe kanalen (internet).

De tweede vraag die Bram stelt heb ik kort geleden ook gesteld op mijn eigen blog. Nou heb ik lang niet zoveel bezoekers op de mijne als op EHPO, maar het viel me op dat er nog geen reacties binnen zijn gedruppeld op de vraag: Waar zijn de Nederlandse muziek 2.0 succesverhalen?

Link naar mijn post (met enkele Amerikaanse successen door muziek 2.0).

EHPO zei

Op je specifieke punt over de CD als geluidsdrager kom ik morgen terug, Martijn. Ook daar zeg ik 'ja', morgen het argument waarom.

Die Amerikaanse 2.0 succesverhalen had ik ook gezien. Heel, heel boeiend. Jij hebt je 'eisen' voor Nederland wat aangepast, in mijn ogen een stuk reëeler. $50.000 winst is voor meeste muzikanten niet haalbaar en nog vaker geen doel op zich. Eten, wonen en spelen van je liefste bezigheid des te vaker. Op basis van die criteria komt een bandje waarmee ik werk een heel eind. Even de jaarrekening afwachten... En ik ken er zo nog wel een paar.

Martijn Crama zei

Interessant. Ik kijk uit naar je post.

Voel je geheel vrij wat van die voorbeelden te posten op m'n blog. Ben daar echt heel benieuwd naar...

Of wil je eerst nog wat reacties van anderen afwachten?

Joost Marsman zei

Hallo boys, ik kan misschien wel iets zinnigs zeggen over de opgeworpen vragen:

1. een cd of een ep lijkt me om het even. Als je vijf killersongs hebt maak je een ep, als je twaalf kneiters hebt en niet kunt kiezen een cd. Wel met Niels eens: kill your darlings. Kies dus niet zelf maar doe dat met Mensen Die Er Verstand Van Hebben. Het gaat uiteindelijk om Het Liedje. Of die nou op een ep of cd staat of zelfs alleen maar te downloaden is. Als het een hit is zie je vanaf daar wel weer verder.

2. Uit ervaring kan ik zeggen: de website levert vooral een database op (en dat nog alleen maar als je daar energie in steekt) en dat is waanzinnig belangrijk. Wij hebben zelf een paar jaar geleden de winkel eruit gehaald en een fanlog erop gezet. Start a community. Kennis is macht.

3. Niels?

4. Royalties smoyalties. Wij hebben altijd 'ouderwetse' contracten gehad waarin je pas vanaf 10.000 verkoop wat ging verdienen en dan nog was het peanuts. Dat is/was overigens heel gebruikelijk. Je moet al Meeuwis of Borsato heten wil je daar iets aan overhouden.

Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig zo veel spannender, je kunt heel creatief zijn en als je een beetje zakelijk instinct hebt (of iemand die dat voor je heeft) doe je het gewoon lekker op een eigen labeltje en bouw je een netwerk om je heen met freelancers die de weg kennen in Hillywood. Alleen voor sales/distributie heb je de 'traditionele' kanalen nog nodig en zelf dat verandert in rap tempo. SPANNENDE TIJDEN!

Hopelijk kunnen jullie er iets mee. oh ja en tot slot nog even lichtelijk off topic. Het beste advies voor (beginnende) muzikanten dat ik heb is: schrijven schrijven schrijven. En niet gaan zitten wachten op inspiratie maar gewoon gaan zitten op een stoel, een paar akkoorden achter elkaar zetten, een drumloop eronder en aan het werk. Alsof je naar kantoor gaat, inderdaad. :-D Waarbij ik denk dat twee the magic number is: schrijf altijd samen met iemand anders. Dan word je nog eens verrast.

Nou doei. Joost

EHPO zei

Dank voor het delen van je ervaringen, Joost. Geen woord teveel gezegd, allemaal 100% waar.

Matthijs / OnderInvloed.com zei

Grappig die website. Zou Bob Dylan echt de post lezen die je naar dit adres stuurt? Gevonden door in het merkenregister op bob dylan te zoeken:

Correspondence address: Bob Dylan P.O. Box 860 New York City, New York 10276-0860 ESTADOS UNIDOS (EE UU)