- Gezond kritisch stuk bij de focus op DIY en succesvol worden door het allemaal zelf te doen: Not Making Enough Money On the Road? Try Selling Underwear. Zet je aan het denken... Net als de overstelpende hoeveelheid tools die je als muzikant kunt gebruiken. Bomen en bos enzo, samengevat in de muzikale YouTube-hit van deze week:
- Je kon er op wachten, ook in de live industrie slaat de crisis toe (of over uit Amerika): Mojo ontslaat elf medewerkers. En bij muziekmaatschappijen blijft het rommelen: Is Apple Looking To Acquire Sony? Misschien zelfs Spotify? Of is het allemaal onzin? Lijkt me wel: alle major platenmaatschappijen zijn grootaandeelhouders, krijgen 30 miljoen euro overgemaakt en zullen Steve Jobs niet nóg meer controle over hun broodwinning geven.
- Over Spotify gesproken: ik deed eergisteren een interviewtje met RTL Nieuws (ook op YouTube). Aanleiding was een artikel over Spotify's successen (want veel jongeren streamen), hun businessmodel en concurrenten: Spotify: redding van de muziekindustrie? Van Limewire hebben ze in elk geval geen last meer...
- Afgelopen zondag was #QuitMySpaceDay. De aangekondigde verbeteringen komen te laat, vrees ik (en anderen):
- Jorisz van Alternative. blog zoekt vervanging. Grijp je kans! En het Koninklijk Concertgebouworkest en Patrick Watson zoeken op een originele manier geld (via Thijs).
- Vlijmscherpe blogpost over affiliate marketing (via Okke): hoe je met een strak uitgevoerd plan en een website (juist!) in niches geld kunt verdienen. 'Gratis' was 60 jaar geleden al een uitstekende en effectieve marketingaanpak:
- DJ Shadow doet het zo. En het Britse Squeeze neemt doodleuk hun grootste hits en albums opnieuw op nu Universal dwarsligt.
- Afgelopen week 2 leuke Twitter-discussies: 1. Met Tim Kuik over BREIN, bescherming van auteurs, artiesten, partners en tussenhandel (en een beetje auteursrecht) en 2. Over Armin van Buuren, auteursrecht, ondernemen, megalomane albumbudgetten en die (niet) terugverdienen. Eigen schuld, dikke bult. Allebei op Keepstream.
- Enkele maanden geleden was ik te gast bij De Ondernemers in Groningen. Die namen het gesprek op.
- Op 3VOOR12 discussie n.a.v. het debat tussen Armin van Buuren, BUMA/STEMRA en Groen Links op ADE. Ja, zo leuk is auteursrecht nou:
- *Nieuwe* single van Lykke Li (incl. B-kant), Anti-Witch House mixtape van Chris Weingarten (tracklisting), Spotify-playlist met de eerste bevestigde namen voor Eurosonic/Noorderslag 2011, 49 seconden nieuwe muziek van The Hospital Bombers onder leader nieuwe TV-serie, gratis track van het a.s. debuutalbum van The Tunes en 5-track debuut-EP van Lick, rawk uit Deventer (incl. clip). Zanger Maurits blogt over de nieuwe GEM-plaat (en verliest 2 bandleden).
- Over iTunes' Ping schreef Kevin hier. Zo sta je er zelf met een profiel (tip van Marinus).
- Gezellige (...) mailwisseling tussen Minke van Rock 'n' Roll Highschool en anoniem toonaangevend tijdschrift XXX (via Age).
- Hier kunnen Caro, Kyteman, Antillectual, Armin van Buuren en Only Seven Left over meepraten (via Maarten):
- BREIN ziet weinig heil in three-strikes-out-aanpak van illegale downloaders. Verstandig. Want downloaden is geen diefstal. Lees the Real and ONLY Reasons Why Fans File-Share Music. “You have to accept that the war on piracy is a failure”, aldus Sean Parker. Zijn schatting: 4 tot 10 triljoen (!) illegaal gedownloade songs vs. 4 miljard legale downloads. "The keys to getting people to use a music service are 'convenience' and 'accessibility"'. Klopt:
- Afsluiten met een grote glimlach: Coldplay de meeste slaapverwekkende band en Guus Meeuwis, Marco Borsato, Nick & Simon in het voorprogramma van Jurk! Briljant bedacht.
5 opmerkingen:
Mmm ik vind het eerste bericht over al dan niet onderbroeken verkopen vrij realistisch. Echt full-time van je muziek leven als DIY is toch echt moeilijk.
Only Seven Left hebben al een vrij uitzonderlijk succes voor een DIY maar om er comfortabel van te leven lijkt me toch ook wel overdreven. Denk je echt dat je full-time kunt leven als zelfstandige artiest Niels? Of heb je meer kans om de lotto te winnen zoals in het artikel staat geschreven?
Want buiten een 10-tal succes verhalen ken ik er toch geen hoor. En 10 op een groep van pakt 100.000 in Nederland en Belgie alleen is niet echt veel hé....
Ik zou de vraag willen omdraaien, Cedric: de Lotto winnen is kunnen leven van je muziek met een standaard artiestencontract. Bestaan van je muziek (alleen) was en is altijd moeilijk, maar extreem lastig als je de inkomsten vanaf Dag 1 moet delen met (een) partner(s), die veelal het grootste % pakken. OSL leeft er ook nog niet van, maar ik acht de kans groter dan die ene band die er met een platencontract van kan bestaan...
Bedankt voor je reactie Niels!
Realistisch gezien zou ik als DIY artiest jaarlijks zo'n 5.000 CD's moeten verkopen met pakweg een omzet van 5€ netto per CD + nog minstens een 20 à 30-tal betaalde optredens. Dan heb je ongeveer een middenklase loon.
Ik ben nu 28 jaar, en zou dit dan nog 37 jaar, jaarlijks moeten doen tot aan mijn pensioen. Want als DIY muzikant zal er nooit een jaar van pakweg 200.000 euro inkomen inzitten.
De meeste mensen waarmee ik via mijn netwerken zoals twitter, facebook en myspace communiceer worden ook ouder en na verloop van tijd verlies je er contact mee. Sommige blijven maar dat is toch maar een heel klein aandeel waardoor je eigenlijk nooit zekerheid hebt op die 5.000 jaarlijkse downloads en bijhorende betaalde optredens. OSL zijn met 5 als ik me niet vergist dus die moeten al een jaarlijkse netto omzet van 125.000 euro draaien willen ze er ieder een bescheide middenklasse loon aan overhouden. Als je weet hoeveel uren ze erin steken en dit jaar, na jaar na jaar....
DIY muzikant zijn is leuk, maar het zal toch maar bij een hobby blijven met af en toe een leuke bijverdienste maar niet veel meer dan dat. Echt leven van je muziek (al dan niet comfortabel) kan volgens mij toch alleen via de juiste tussenpersonen (lees label). Oké, je moet veel meer delen, en je zult nog maar 1 euro netto per CD overhouden. Maar de airplay, Licensies en optredens zullen je totaal bedrag serieus opkrikken. Nu ook dat is natuurlijk maar voor een beperkt aantal muzikanten weggelegd.
Mijn persoonlijk mening is dat je het dus als hobby moet doen, en niet hopen dat je dit ooit als dagjob zult kunnen doen en op een comforbele manier leven. Maar ja, misschien dat de meeste onder jullie al zo redeneerde. Voor mij was het toch even slikken....
Sorry vergeten melden dat mijn berekeningen zijn gebaseerd op een 1 mans groep. Vanaf dat je met 3 ofzo in een groep zit moet je zowel de CD verkoop van 5.000, als de 30-tal optreden maal 3 doen....
Ik denk dat je rekenmodellen hier en daar wat kort door de bocht gaan, Cedric, en daardoor ook wat onnauwkeurig zijn, maar zal opnieuw niet ontkennen dat een fatsoenlijk (basis-)inkomen uit (alleen) muziek halen een hele toer is én blijft.
Tegen 1 van je argumenten maak ik echter bezwaar: waarom kun je als DIY-muzikant niet zelf/rechtstreeks die inkomsten over airplay, licenties en optredens creëren en innen? DIY betekent niet per se dat je die inkomsten niet krijgt, wel dat je significant betere deals sluit en een hoger % aan die inkomsten probeert over te houden dan binnen traditionele deals.
Mijn opvatting van DIY is ook absoluut niet dat je alles 100% alleen doet, wél dat je door veel zelf te doen en daarmee aantoonbare resultaten boekt betere deals kunt afsluiten met evt. partners en daardoor meer overhoudt. Sterker nog: ik geloof heel erg in DIT, maar dan wel dat die T ook echt 'samen' betekent, in werk én de verdeling van inkomsten. Die T komt wat mij betreft alleen serieus in beeld als een partij hard maakt dat hij/zij zijn/haar % of de bijkomende kosten kan terugverdienen + ietsje meer. Oftewel: als een publisher, plugger, label, manager, marketeer, tourmanager, monitorman, lichtman of roadie zichzelf kan bedruipen en de taart groter maakt dan vóór zijn/haar komst. Da's een heel simpele economische redenatie die nog steeds prima werkt. Lees Rework of kijk waarmee David van Caro Emerald de belangrijkste beslissingen nam: doodgewoon met z'n rekenmachine. Zoveel is er niet veranderd.
Het valt niet te onderschatten dat als je je overhead en kosten (extreem) laag houdt (dat is nl. waar al die grote partijen nu kapot aan gaan!), vecht voor iedere euro en tegelijkertijd je marges intact houdt een bestaan als full-time muzikant een reëele optie is.
Een reactie posten