24 oktober 2010

Happy #QuitMySpaceDay

Het is zover: deleten dat account. Doe maar onmiddellijk, straks vergeet je het nog. Waarom? Andrew Dubber legde het precies een jaar geleden uitstekend uit. Vorige maand deed hij, zoals een waar wetenschapper betaamt, nog een steekproef met het 'vernieuwde' MySpace, maar zijn eerdere conclusies bleven kaarsrecht overeind: kappen. Bas vat het nog even samen en haalt de drogredenen om je account te behouden onderuit. Nokken. Hier het stappenplan. Stop ermee. Nu!

Waar wacht je nog op? Little Things That Kill geeft het goede voorbeeld.

15 opmerkingen:

Jeroen Mirck zei

Eerst #DeleteHyves, nu #QuitMyspaceDay... Je zou bijna denken dat #Facebook hier achter zit. Maar serieus: MySpace heeft zijn toegevoegde waarde voor mij al jaren geleden verloren, dus daar ben ik ook al langer dan een jaar weg. Net als bij Netlog, Friendster en Orkut. Toch zijn dit soort acties onsympathiek: voor zo'n individuele beslissing is geen hetze nodig, lijkt me. Zo vind ik zelf Hyves ook beperkt in zijn mogelijkheden, maar bereik ik er (met mijn via RSS doorgesluisde blogs) wel kennissen mee die weinig van internet weten. Op een andere online manier bereik ik ze niet.

Niels Aalberts zei

Waar. Maar zoals Dubber terecht stelt: als het platform bestaat én inkomsten oplevert voor Rupert Murdoch dankzij de gezamenlijke content van de aangeslotenen en daar te lang te weinig voor terug doet is het tijd om te stoppen. Dubber heeft MySpace keurig een jaar bedenktijd gegeven. Hell, hij gaf ze zelfs concrete tips en aanwijzingen voor verbeteringen! Dat lijkt me voldoende. Enough is enough.

Misha zei

Jongens, wat een drama toch. Why so serious? Mijn myspace-layout is in orde, muziekspeler doet het prima, alles is overzichtelijk, comments zijn uitgezet. Ik zie het probleem niet zo.

Niels Aalberts zei

Heb je die 2 blogposts van Dubber goed gelezen? Doen. Lay-out en player zijn niet het punt (al vind ik 'overzichtelijk' echt een misplaatst compliment - het blijft een bende, al die pasfoto's, niet veel beter dan Hyves en teveel advertenties). Stats, dát is het punt. Zien waar je fans zitten, waar ze vandaan komen, wat ze doen, luisteren en tof vinden. En wat ze er daarna mee doen. Dat weten Rupert en z'n adverteerders nu, jij niet. En dat wordt maar niet beter...

Misha zei

Ik had het al gelezen en ik ken die argumenten. Misschien niet onopgemerkt gebleven: een paar maanden geleden kwam er een upgrade die de (band)profielen overzichtelijker maakt en makkelijker bij te werken. Natuurlijk kan het altijd beter maar daarom ga ik dat profiel nog niet wissen. Het bewijst zijn nut nog elke dag voor mijn band: mails van fans, doorklikjes naar onze eigen site en bandcamp etc. Op zijn minst functioneert het nog prima als digitaal uithangbord. Maar goede stats zouden idd handig zijn.

Misha zei

Het profiel van Little Things That Kill staat er overigens nog steeds. "We pretty much quit myspace..." Ah, maar nog niet helemaal dus.

Niels Aalberts zei

Allemaal waar, Misha. Persoonlijk ben ik voor harde, zwart-witte keuzes, zeker als het gaat om creativiteit en muziek, en ik vind de argumenten om met MySpace te kappen ijzersterk en overtuigend. Gelukkig leven we in een vrije wereld :-)

Anoniem zei

Technisch gezien helemaal waar Misha. Maar als band zijn we al tijden geleden gestopt met het gebruik van MySpace. We kwamen er zelf gewoon nooit meer. Te star, te onoverzichtelijk en gebruiksonvriendelijk, teveel spam. Wij zijn ook vrij lui, dus hoe makkelijker een platform hoe beter :)
We laten de pagina gewoon staan als doorlinkplek, voor die paar verdwaalde zielen die er nog op uitkomen na het googelen van little things that kill.
En een mooi plaatje doet het altijd leuk :)

groet,
Michel
lttk

antonie zei

Wij vinden al jaren MySpace een drama. Maar wat Misha zegt, heeel af en toe komt er nog iemand langs. En helaas dat podia in NL nog te vaak MySpace als referentiekader hebben.

Wij hebben alles gedaan wat we kunnen om de pagina 'onzinnig' te maken, maar vinden tegelijk dat je beter *op myspace zelf* kan zeggen dat 't dood is, dan dat je 'm direct verwijdert. Al is het maar om die extra statement nog eens te maken.

Na gisteren zullen we ook niet meer op MySpace inloggen, geen nieuwe shit plaatsen etc. Vanaf nu is het louter een plek om te vinden waar we echt zijn. Statisch als de neten, met geen extra shit.

antonie zei

Hey Michel, jij ook hier? ;-)

peter zei

Ik zie het probleem ook niet zo. Myspace blijft een platform waarmee we nog steeds (nieuw) publiek bereiken. Niks mis mee dus. En inderdaad wordt er door programmeurs nog steeds gevraagd om een myspace link. Blijkbaar werkt het voor velen van hen prima. Zo ook voor publiek.

Patrick zei

Weet je wat ik pas een drama vind: Facebook. Waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar voor bands (of bedrijven) wordt 'pages' aangeboden. Wat een drama. Je begint met een URL die niet te communiceren is en na lang zoeken blijkt dat je eerst een bepaald aantal fans moet hebben (eerst was dit 1000, nu 25) voordat je een 'userfriendly' eigen naam kunt aanmaken. Twitter doorlinken naar je 'Page' lukt ook niet zonder kunstgrepen. Ook zaken als 'like' wordt verbonden met je persoonlijke profiel ipv je 'Page'.
Wat ik verder uit de discussie haal: niet verder investeren in myspace. Dat onderstreept mijn indruk.

Niels Aalberts zei

@Patrick: wat je zegt over Facebook herken ik wel. FB blinkt ook niet uit in gemak en gebruiksvriendelijkheid. Al slaat MySpace op dat vlak álles. FB ziet er in elk geval beter uit, maar ook daar ontbreken de statistieken voor gebruikers (slechts hele magere bij pages).

Dit alles onderstreept voor eens en voor altijd wat Fulco in deze serie zegt: niks zo belangrijk als een eigen site. Dat is je hoofdkwartier, social media zijn niks anders dan effectieve tools om traffic naar je site en binding met je fans te genereren. Zo simpel is het.

Misha zei

Ik ben het helemaal eens met die laatste stelling.

B-sting zei

Dat laatste vind ik nog wel het schokkendste. Ik ken een band die nota bene een prima website HAD (okkernoot.com), maar waarvan hun domeinnaam nu direct doorverwijst naar hun MySpace pagina. Ik vind dat een ontzettend gemiste kans, want je forceert daarmee je complete bandcommunicatie in het keurslijf van MySpace en laat geen ruimte voor eigen dingen.

Een website kan echt veel meer zijn dan een bio, een paar muziekjes om af te spelen en een lijstje van waar en wanneer je optreed. Daar raakt echt niemand geprikkeld van tenzij je muziek echt ZO goed is of men je live al eens gezien had.