- Saul Williams over de overeenkomsten tussen Julian Assange, #Wikileaks en The Pirate Bay (via Atze): "Most of my heroes have been arrested. Many have stood on the wrong side of the law. And the law has not always stood for truth. The law has stood for control, dominance, and sometimes even manipulation." Even later schrijft Atze er zelf ook over: Wikileaks en Pirate Bay: we ain't seen nothing yet.
- Hans Bousie over oud en nieuw: "Nieuwe gelovigen: kappen met het ophemelen van gewiekste maffiosi als de eigenaren van Pirate Bay en vergeet de achterdocht tegen de muziekwereld. De ware revolutie heeft daar al lang plaats gevonden. [...] Mastodonten van de industrie: kappen met moeilijk doen over licentierechten, en verdien met weinig veel. Laten we de Kunst van het delen leidend laten zijn bij het inrichten van de muziek en boekenbranche van vandaag en morgen." David Kusek moedigt min of meer hetzelfde aan in blogpost A Shift Towards Legal Solutions for Music.
- Het vijfde en laatste stuk, Erwin over open source: Gaan we dat ook weer weggeven? Lezen!
- Nog niet uitgelezen? TuneCore heeft een interessante 6-delige serie: The State of The Music Industry & the Delegitimization of Artists. Inzichtelijk. En de State of Print van Bas:
- Wel of geen 360˚-deal, via Lykle:
- Uitgebreid interview met Guno en Ramon, mannen achter de Grote Prijs van Nederland, over de categorie hip hop.
- 27 Optredens, waarvan een aantal in de grootste steden uitverkocht. Het gaat prima met Go Back To The Zoo:
- *Nieuwe* soms oude muziek: tracks van Gonjasufi, Rumer en Iron & Wine, Jens Lekmans Kirsten Dunst-song, de eerste 2 albums van Face Tomorrow voor kraties, 18 (!) covers van ultieme muzikale held Nick Drake en exclusieve LP van The White Stripes' De Stijl bij mij om de hoek vanochtend. De enige plek ter wereld! Ook: de eerste clip van het jonge Hunting The Robot uit Eindhoven, EP 'Our Ocean Is Illuminated' volgt in februari 2011:
- De meeste popmuzikanten zijn autisten. Klopt.
- Vliegen? Koop muziek en tickets aan boord (via Mars)!
- "2011 wordt een cruciaal jaar voor het auteursrecht", aldus Hein van der Ree (BUMA/STEMRA). En voor labels en muziek startups: Record labels are going to have to fund music startups themselves, "because nobody else will." (ook via Mars).
- Ik zei het vorige week nog (en op Keepstream), ook filmmakers gaan eraan onder druk van de voortschrijdende techniek: 10 Compelling Music Videos Shot on the Apple iPhone. Over Top 10's gesproken: mijn albumlijst over 2010 stond hier afgelopen maandag, maar al die jaarlijstjes zijn zó doorzichtig (via Bram). Let op de #1. Haha, betrapt!
- Facebook vernieuwt. Laten ze gelijk iets aan de voorwaarden doen... Is beter voor muzikanten.
- Wat je verdient op/met Spotify, een update. En de bestbetaalde baantjes in de muziekindustrie. Kan ook met merken, want commerciële activiteiten zijn voor artiesten geen schande meer (via Mischa). Ondertussen verliest Last.fm £2.84m in 2009. Oei.
- Lachen: most unwanted op Last.fm. En nog harder lachen om de mogelijke Christmas Number One in Groot-Brittannië: Cage Against The Machine. Wijlen Steve Martins royalty afrekeningen online: People say the music business is suffering, but it's NOT. Het hardst lachen op de International Movie Database: de rating van This Is Spinal Tap 'goes up to 11' (via Jarn). Haha!
re: wantrouwen jegens de industrie.
BeantwoordenVerwijderenVice versa is natuurlijk ook lang de vraag gesteld aldaar: "Ok, een nieuwe dienst, hoe voorkomen wij het stelen?" terwijl de vraag moest zijn: "ok, een nieuwe dienst, hoe faciliteren wij het delen?".
Het kunnen delen van playlists in spotify is een meesterzet en eigenlijk de echte reden waarom het zo leuk is. Hopelijk breiden ze de functie nog uit met mogelijkheden om net zoals bij de perfects een omschrijving erbij te zetten over het hoe, waarom en wanneer van je playlist.