6 december 2010

EHPO's Album Top 2010

Alle links naar Spotify, tenzij anders aangegeven.
  1. John Grant - Queen of Denmark
    Met afstand mijn meestgedraaide plaat van 2010. Op weg naar Vlieland, terwijl ik mijn boek schreef, op de iPhone, thuis, in de auto en bij anderen. Twaalf 24-karaats songs, prachtig ingespeeld door Midlake en met de tekstuele brille van Morrissey: tranen van het lachen, lachen om het huilen. Grant geeft het zelf toe: humor is zijn weapon of choice. Gaat dat op 5 april zien in Tivoli, want live is Die Stem nog indrukwekkender dan op plaat. Het prijsnummer:



  2. Beach House - Teen Dream
  3. 'Onder de huid kruipen', kent u die uitdrukking? Dat heeft dit album zo ongeveer heel 2010 gedaan, om daarna alle enthousiasme in te lossen met een prachtig broeierig optreden op Le Guess Who. Nog een prijsnummer:



  4. The Walkmen - Lisbon
  5. Het mooie van deze tijd: je hoeft niet overal vanaf dag #1 bij te zijn. Mooie muziek komt altijd bovendrijven. Lang heb ik Atze en Eriks enthousiasme genegeerd, toen sloeg de bom bij de eerste draaibeurt in. Wat een prachtplaat! Verschillende prijsnummers (zoals deze, de opener en deze), maar deze zullen ze live (jezus, wat was dat goed!) nooit spelen. Daarom morgen op Perfect Xmas 2010. Toeters:



  6. The Black Keys - Brothers
  7. Kwam ik ook laat achter. Heerlijks songs, heerlijk geluid, het exacte midden tussen lekker zompig en kristalhelder, oud en modern tegelijk, van nu en toen. Vijftien tracks die nauwelijks voor elkaar onder doen.



  8. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today
  9. Even door de productie heen bijten. Een vreemd soort jaren '80 geluid, al gedateerd bij opname, maar juist daarom zo lekker. Een plaat vol vreemde wendingen, orgeltjes, distortion, onhippe ideeën en een paar heel rare nummers. Des te beter. Uitgesproken en onderscheidend zijn is belangrijk. Luister alleen al naar het idioot lange intro en pre-chorus van onderstaande song. Eerste refrein op 1.58 min., iedere playlistsamensteller zou om een knip vragen.



  10. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
  11. Over deze plaat is alles al gezegd, maar Saul zegt het het beste. Hij zet de terechte hype in perspectief en maakt nieuwsgierig naar Kanyes eerdere werk, dat zich inderdaad kan meten met dit meesterwerk. Doorwrochte muziekjournalistiek die onderbouwd kietelt, zo hoort het.



  12. Arcade Fire - The Suburbs (= iTunes)
  13. Het leek bon ton om het debuut nóg verder op te hemelen, de opvolger met terugwerkende kracht af te schrijven en deze derde weer als de zilvervloot binnen te halen. Ik vind ze alledrie sterk. 'The Suburbs' is een conceptplaat die je ook begrijpt als je in Kerkelanden bent opgegroeid.



  14. Bruce Springsteen - The Promise (= iTunes)
  15. Twee CD's met 21 van in totaal zo'n 70 (!) 'kliekjes' uit de periode tussen twee meesterwerken staat 30 jaar later in mijn Top 10. Meer aanbeveling nodig?



  16. Fitz & The Tantrums - Pickin' Up The Pieces
  17. Omdat er nooit genoeg goed gemaakte neo-soul met dikke toeters, moddervette orgels en een dijk van een stem is.



  18. Gold Panda - Lucky Shiner
  19. Omdat Boards of Canada al 5 jaar geen nieuwe plaat hebben gemaakt en er nooit genoeg goed gemaakte piep-piep-knor is.

En de reservegetallen:
  • John Legend & The Roots - Wake Up! (plaat vol 5-sterren covers)
  • Tame Impala - Innerspeaker (heerlijk psychedelische pop, véél leuker dan de tweede van MGMT)
  • En mijn favoriete Nederhopplaat van afgelopen jaar: Fresku. Ik houd nu eenmaal van Pop.
M'n top 5 singles had u al:
  1. De Jeugd Van Tegenwoordig - Sterrenstof
  2. Moss - I Apologise (Dear Simon)
  3. Avi Buffalo - What's It In For?
  4. John Legend ft. The Roots - Wake Up Everybody
  5. Yeasayer - O.N.E.
In voorbereiding: Perfect 2010. Deel vooral je eigen Top 2010 in de reacties. The more the merrier.

8 opmerkingen:

Maarten Dekker zei

Ken nog niet alles. Bedankt voor de tips.
Heb meteen kaartjes voor Grant gekocht in Paradiso, dat is iets dichterbij voor mij.

Maarten zei

Wel, ik ben er nog niet precies uit welke aanvullingen ik nog zou hebben. Maar the National met High Violet natuurlijk, Villagers, Amy McDonald had een leuke plaat. En over John Roberts' Glass Eights ben ik de laatste tijd enthousiast. Van Get Well Soon heb ik het vermoeden dat het heel goed is als ik de tijd neem het eens behoorlijk te beluisteren.

Bram de Wijs zei

Haha het klopt dus, Kanye West staat er écht in... ;)

http://blogs.phoenixnewtimes.com/uponsun/2010/12/the_year-end_top_10_albums_li.php

Unknown zei

Erger nog, ik heb John Grant op #1 staan, Walkmen en Ariel Pink erin. Busted!

Unknown zei

Nice lijst Niels! Die Fitz kende ik nog niet. Wát een sound! Kopertje hoor.

Thanks voor de tips Niels!

Unknown zei

Nogal een Aram-plaat die Fitz inderdaad :-)

Unknown zei

Hi Niels,

ik en met mij een grote groep mist in meerdere top 10's Bonobo - Black Sands. Wij gaan ervan uit dat wanneer deze niet in de top 10 staat, dat je er niet naar geluisterd hebt ;) Groet, Ab

Unknown zei

Dat is terecht, Ab. Dat ga ik dan NU veranderen :-)

Dank voor de tip!