10 mei 2011

De machtigste 10 in de muziekindustrie: let niet op de poppetjes, signaleer de trends.

Gouden regel in kranten-, tijdschriften, radio- en TV-land: lijstjes werken. Altijd. Het Jaaroverzicht, De 25 Grootste Sexschandalen, Serious Request, De Top 100 Allertijden en de Lijst der Lijsten: Radio 2's Top 2000.

Mijn favoriete blogger Bob Lefsetz doet een duit in het zakje met zijn zelfsamengestelde Top Ten Most Powerful, en dat slaat zowel op mensen, organisaties als ontwikkelingen in de (internationale) muziekindustrie. Twee Top 10's, één van machtige en een tweede van overschatte fenomenen, die beiden boeiend zijn om te lezen. Ik pik er een paar noteringen uit. Niet vanwege de namen (hoewel Lefsetz de spijker vaak op de kop slaat), maar om de trends te onderstrepen die hij signaleert:

1. Richard Russell
'It all comes down to the music. If it's on XL, you pay attention. A&R is king. When it's truly about music and not about lunch. Want to learn the future? You're better off hanging with Richard Russell than Irving Azoff.'

Ik zeg het vaker en morgen nogmaals: het draait om muziek, meer dan ooit. De industrie die er omheen is ontstaan heeft het zwaar, maar dat betekent niet dat muziek dood is. Integendeel. Voor wie onvoorwaardelijk en continu z'n meerwaarde bewijst aan muzikant of fan, en liefst allebei, is altijd plek. Ook voor labels en platenmaatschappijen.

4. Ian Rogers
'The future is in selling multiple items to those who want them, especially hard core fans. Maybe it's not Topspin. Maybe it's Bandcamp. But he who figures out how to maximize revenue in this new world triumphs.'

Een pleidooi dat ik hier bijna wekelijks houd: leer je eigen broek ophouden, bespaar kosten, bouw aan en communiceer rechtstreeks met je eigen fanbase, de rest volgt vroeger of later. En het onderstreept het vorige punt dubbel en dwars: wie muzikanten daarbij snel, eenvoudig, op maat en betaalbaar helpt, bewijst zijn meerwaarde en zo zijn bestaansrecht.

Zelfde geldt voor:

7. Jeff Price
'For a tiny sum you can get your music placed on all the relevant distribution services, with no royalty involved. Marry Tunecore with Topspin and you need a major label... Why?'

Hard, maar waar. Met de verregaande digitalisering, de verschuiving van fysiek product naar digitaal en nu streaming, is glasvezel je distributeur en internet in eerste instantie je belangrijkste, betaalbare en meest effectieve marketing en promotie. De diensten die Tunecore, Bandcamp en Topspin muzikanten bieden, concurreren rechtstreeks met wat platenmaatschappijen voor artiesten doen. Dat overkwam ook (dure) studio's en producers:

9. Pro Tools
'You don't need the major's money to make your music. That's game-changing.'
Steve zei het al bij Pim. Wikipedia zegt: 'Anno 2011 is protools de standaard daw in studioland.' 'Nough said.

De hekkesluiter vind ik de mooiste. Zó werkt innovatie:

10. __________________

'The filter. The Website that tells you what to listen to. It still doesn't exist. But it will. And we'll all pay attention and say we could have done the same thing and the site will make ALL the money, just like MTV did in the last century.'

Lefsetz' tweede Top 10 dan. Weinig verrassend staan major labels bovenaan zijn lijst 'Not as powerful as you think'. Interessanter vind ik:

5. Apple
'Music is not primary for Apple. It's just a way to sell more of their gear [vergeet dat niet!]. Cloud-based storage is terrible for record companies, it disincentivizes people to buy subscriptions. And if you don't think the future is in subscription, you know nothing about economics.'

6. Spotify
'It's been too long and the message has been muddled. Now there are listening limits and purchase options and... didn't Apple succeed by keeping it simple? Spotify is playing to the labels as opposed to the audience and it's hurting them, like everyone else who's tried to play by rights holder rules in the past. You can only win by being a renegade.'

Exact wat Google vandaag doet, en Amazon een maand geleden. En ik denk dat Bob gelijk heeft: de noodzakelijke revolutie komt niet van bedrijven die op hun decennialang opgebouwde rechten blijven zitten, consumentenwensen negeren en zo De Vooruitgang dwarsbomen. De CD, Walkman, mp3, iPod, Napster en Spotify kwamen daar ook niet vandaan.

8. Simon Cowell
'None of the American Idol acts has lasted and none of the X Factor acts will last either. If you think the future is throwing things against the wall with tons of hype you believe we'll still be watching The Jersey Shore [= Oh Oh Cherso] in 2021. The mainstream will write about Cowell's acts and antics. But the future is not the mainstream, not the mainstream media which is having trouble surviving itself. Just because you can't codify the Web world doesn't mean it's not the most powerful, that it doesn't exist.'

Prachtig. Het is als de uitgever die stug blijft beweren dat de gevolgen van de digitalisering worden overdreven omdat e-books op dit moment slechts 1% van de markt uitmaken. Rond de eeuwwisseling riep ik ook dat mensen 'altijd een schijfje en een mooi CD-boekje in de kast willen hebben'. En kijk nu. Gemak is de sleutel, kwaliteit het doorslaggevende argument.

9. Len Blavatnik (kocht afgelopen week Warner Music én publishing)
'[...] the future is about honesty and transparency and that's just not in the labels' DNA.'

Opnieuw: als je anno 2011 niet keihard kunt aantonen wat je toegevoegde waarde is, zwart-op-wit, en nog decennia denkt weg te komen met verregaande contracten met onbeheersbare kosten en zonder heldere, meetbare tegenprestaties, zijn je dagen geteld. In het internettijdperk winnen transparantie en faire deals waarmee alle partijen op langere termijn hun voordeel doen. Vraag het Buma/Stemra.

Samenvattend: focus op de kwaliteit van je muziek, de harde kern van je fans, lange adem en zorg dat je zoveel mogelijk in eigen hand houdt. Partners heb je altijd nodig, maar kies ze op basis van transparante overeenkomsten en aantoonbare toegevoegde waarde op lange termijn, voor zaken die je niet meer zelf kunt of wilt doen.

In Revu: de Muzikale Pikorde, een Top 2o bepalende figuren in de Nederlandse muziekindustrie.

1 opmerking:

  1. Top 25 in Nederland. Zijn er zoveel bepalende figuren? Valt me weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen