De grootste vergissing maakte ik direct, een fout die veel muzikanten, bands, producers, creatieven en bedrijven nog steeds maken: complete focus op de inzet, kracht en omvang van sociale netwerken. En daarbij je eigen website vergeten of zelfs overslaan. Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen: muziek is de hoofdzaak, je eigen website de belangrijkste bijzaak. Facebook, YouTube, Twitter, Hyves en al die andere platforms komen daarna. Het zijn weliswaar de snelwegen van internet, daar waar het meeste verkeer het hardste rijdt, en jouw website is in eerste instantie niet meer dan een verlaten B-weg in de provincie, maar dat kan niet de reden zijn om je online aanwezigheid te concentreren op of te beperken tot die sociale netwerken. Sterker nog, dat is de grootste fout die je kunt maken bij de internetstrategie voor je muziek!
Gelukkig zette Fulco Polderman mijn vergissing 2 maanden later recht met zijn serie Een tandje erbij. Daarin doet hij uit de doeken wat inmiddels ook mijn visie op effectieve integratie van je muziek, website en de snelwegen op internet is. Puntsgewijs:
- Alles valt of staat met goede muziek. Meer dan ooit.
- Als onbekende band, producer of muzikant speel je 2 wedstrijden: om aandacht en uiteindelijk inkomsten/een vergoeding. Die laatste wedstrijd win je niet zonder de eerste, dus focus voorlopig op 'aandacht'. Voor maximale aandacht moet je zoveel mogelijk drempels voor je (potentiële) publiek weghalen. Betalen is voor nieuwsgierigen een groot obstakel. Dat is in 4 zinnen waarom 'gratis' in deze fase een effectieve strategie is.
- Je website is gereedschap, geen praalwagen of bloemstuk. Richt 'em dus extreem effectief in (en dat mag best mooi). Belangrijk: mobiel internetgebruik neemt nog steeds toe, je site moet dus ook goed te zien én gebruiken zijn op iPhones, Blackberry's en andere mobiele apparatuur. Veelzeggend filmpje van SXSW:
- Ik zei het al: hoe zeer het op deze blog lijkt te draaien om (online) marketing, management en promotie, de hoofdzaak is en blijft je muziek. Daar komen mensen voor op je website, pas in tweede instantie voor andere zaken. Zet je muziek dan ook prominent bovenaan je website, direct op de openings/-landingspagina of met 1 klik onder tabblad 'muziek'. Dat '1 klik' en 'muziek' is essentieel: met iedere extra klik verlies je bezoek. En 'media' of 'mp3's' is niet waar bezoekers voor komen. En omdat je de aandachtswedstrijd speelt is tabblad 'gratis muziek' misschien nog wel beter...
- Maak je muziek maximaal deelbaar. Immers, het ging om aandacht, pas in tweede instantie om inkomsten. Dat doe je door voor je muziek tools en players te gebruiken die je bezoekers de mogelijkheid bieden te delen met 1 klik, hetzij om je muziek door te mailen naar vrienden, hetzij door op Twitter, Facebook en andere platforms te delen dat ze jouw muziek beluisteren of downloaden. Zo bouw je bereik op en profiteert van het netwerk van je fans en luisteraars. Mond-tot-mond reclame is nog steeds de beste marketing die bestaat. Ik ken geen geloofwaardiger aanbeveling van muziek, film of een goed restaurant dan die van mijn beste vrienden. Internet geeft je de tools om daar tegen extreem lage kosten van te profiteren. Zoals ik eerder zei: het is de grootste kroeg ter wereld.
- Gebruiksvriendelijke platforms en tools die je muziek mooi etaleren, laten integreren in je website, sociale netwerken en maximaal deelbaar maken zijn bijv. Bandcamp, SoundCloud en ReverbNation. Plaats gehele songs, geen fragmenten: dat is luisteraartje-pesten. Gebruik ook je beste songs: een groenteman legt de appels met 'plekjes' ook niet in zijn etalage. Geen enkel voorbehoud, maximaal delen!
- Naast opgenomen muziek zijn optredens de andere manier voor fans en luisteraars om je muziek te leren kennen en beleven. 'Optredens' of 'live' is dus je tweede tabblad, met daaronder al je geplande optredens.
- Je hebt je muziek, je website, waar je muziek prominent bovenaan staat en goed deelbaar is, en daarnaast je lijst met optredens. What's next? Je verhaal. De meeste muzikanten brengen iedere 2 jaar 12 nieuwe tracks als album uit. Zelfs als je ieder jaar een album uitbrengt, is dat slechts 1 nieuwe track per maand. Dat is verdomd weinig. Naast nieuwe muziek en optredens heeft het verhaal rond je muziek de meeste waarde voor fans. Het is de reden dat bij films de bonus-DVD gevuld is met een making of, interviews met de cast en de director's cut. Zoals ik eerder vertelde, de making of is na(ast) muziek the next best thing: waarom maak je je plaat, hoe schreef je de single, hoe verbeterde je de demoversies, wie spelen er mee, waar neem je je album op, met welke producer, scheen de zon of regende het, door wie liet je je inspireren, welke tegenslagen en meevallers kwamen op je pad, hoe overwon je die, welke partners ben je nu aan het zoeken, platenmaatschappij of eigen beheer, zelf zalen bellen of een boeker, hoe verleid je die, wat zijn je concrete doelen komend jaar en hoe kom je terecht in het buitenland? Dat zijn ruim 15 blogposts waarin je die verhalen vertelt.
- Je muziek en die 15 blogposts zijn 15 kansen om mensen voor je muziek te interesseren en daarmee 15 haakjes waar nieuwe luisteraars aan kunnen blijven hangen, verder delen en nieuwe fans overtuigen. Muziek maken in de 21ste eeuw is een onderneming runnen. Relevante partners (platenmaatschappij, boekingskantoor, management, perspromotie etc.) zoek en betaal je zodra je daar het budget voor hebt en geen zin (meer) om het zelf te doen. Daar zeg ik meer over in dit artikel in Parool naar aanleiding van mijn boek [click to enlarge]:
- Waarom kan dit alles niet met alleen Facebook, YouTube, Twitter, Hyves en/of MySpace? Om 1 simpele reden: bezoekersstatistieken. Geen van deze platforms, CD-winkel, platenmaatschappij, management- of boekingskantoor kan je de gedetailleerde statistieken geven over bezoekers, fans en luisteraars die Bandcamp, SoundCloud en ReverbNation je bieden. Wanneer je van 1 graankorrel twee wil maken moet je je fans weten te vinden, op het juiste moment opzoeken, aanspreken, van verhalen en nieuwe muziek voorzien. Bezoekersstatistieken zijn daarmee de Heilige Graal van internet. Zo doen Bandcamp en Soundcloud dat (op 1.19 min.):
- En je muziek ook op iTunes en Spotify? Dat regel je eenvoudig via Tunecore of 1 van de andere zg. aggregators op deze lijst.
In het licht van de discussie eigen website vs. populaire netwerken is dit artikel over de uitdagingen van de moderne journalistiek ook relevant: Waarom willen journalisten via Facebook contact met lezers maken en niet via hun eigen website? Vervang 'journalisten' gerust door 'muzikanten' en 'lezers' door 'luisteraars'. Tot morgen.
1 opmerking:
Rootmusic heeft ook mooie opties om je Facebook pagina wat op te mooien. Nummers worden ingeladen via Soundcloud, dus dubbel effectief!
Hier een voorbeeld:
http://facebook.com/twodaysleft
Een reactie posten