Het begon ook ditmaal met goed plannen. Elvin: ‘Dat was in maart, bijna direct na de release van ‘Our Ocean Is Illuminated’. Wat gaan we uitbrengen? Waarom? Wat willen bereiken dat nog niet is gelukt met de EP? Het idee: een one-off single. Iets pakkends, makkelijker te verteren dan onze EP, met als doel de aandacht vasthouden tot de volgende single in april/mei 2012. Met Get Pregnant meenden we een geschikt nummer te hebben geschreven. Enthousiast maakten we een plan, met september als releasedatum in gedachten. Opname, mix, master, clip, artwork en release weer allemaal zelf doen. Maar deze keer wilden we nog 1 ding meer: een eigen tour, zelf geregeld en geboekt. Een clubtour met 5 data en voor het einde van het jaar een speciale show. Zo hebben we een saxofonist en een VJ bij de show betrokken; het zal er allemaal tiptop uitzien.’
Hoe beviel dat? ‘Eerlijk? Zonder boekingskantoor is het moeilijk dit te organiseren en ik weet nog steeds niet of ik het zou aanraden. Je wil dat alle data dicht op elkaar zitten, zodat je echt van een tour kunt spreken. Het kost veel moeite om programmeurs over te halen en daar komt een grote gunfactor bij kijken [check hier een serie vol tips]. Een boekingskantoor heeft meer slagkracht en ervaring. Wij dachten een ruime planning te hebben gemaakt, maar niets bleek minder waar. Het begon met de keuze van zalen en clubs. Het makkelijkst was een mooie route door zalen waar we een redelijk contact mee hebben. In eerste instantie wilden we plekken als de bovenzaal van Paradiso aandoen, maar na gesprekken met Roel Coppen (Friendly Fire) besloten we daarmee te wachten. Paradiso heeft aanzien en uitstraling; het is beter die aan te doen als er meer ' buzz' is’, bij een albumrelease bijvoorbeeld. Uiteindelijk kwamen we in gezamenlijk overleg uit bij de volgende zalen:
Nieuwe Nor, Heerlen: 18 novemberMet een korte maar overtuigende mail (vijf keer overgelezen door de complete band) en een belletje erachteraan ging het begin april gelukkig redelijk snel.Toch kostte de organisatie van de tour veel tijd. Daar kwamen repetities met blazers, het regelen van supports en promotie nog bij. Toch zijn we blij dat we alles zelf doen; wel zo leerzaam.’
De Kring, Amsterdam: 26 november
Supermarkt, Den Haag: 9 december
Exit, Rotterdam: 16 december
Effenaar, Eindhoven: 23 december
Hun debuut-EP nam Hunting The Robot zelf op. Hoe deden ze dat met Get Pregnant? Elvin: ‘Ditmaal waren we via-via bij een producer uitgekomen: Wouter Budé. Hij hielp ons de nummers in een ander licht te zien en kwam met goede input en energie. Het kost wat meer budget, maar het is fijn om voor een periode een professional erbij te hebben met een frisse blik. In juli gingen we zijn studio in en kwamen er met Get Pregnant en Super Consumerism uit.’
En de clip? ‘Het Brabants Kenniscentrum Kunst en Cultuur bood aan ons de komende 2 jaar te ondersteunen bij de zakelijke kant en talentontwikkeling. Daarvoor stelden ze een budget ter beschikking voor het inhuren van expertise. Dat klinkt ideaal, maar schopte in zeker opzicht ook onze planning omver. Zo hadden we de kans om de single opnieuw te laten mixen en masteren en ineens budget voor de clip, maar de organisatie en remix kostten tijd waardoor het lang onduidelijk was wanneer single en clip uitkwamen. Weer iets geleerd: niet alles valt te plannen, durven loslaten is ook een goede eigenschap.
De nieuw gemixte en gemasterde single brachten we uit, maar het liep in eerste instantie niet echt storm. Gelukkig hadden we wat achter de hand: ‘LOVE’ stond onderaan 15 polaroids van het artwork. Geen toeval natuurlijk, het heeft te maken met een actie die het midden houdt tussen promotie en een poging fans iets te geven. Geen cd (die zijn uit, LP’s te duur), maar een cassette [wat is dat, opa?]. Ook duur, maar wel origineel. We produceerden er eveneens 15 en samen met de polaroids konden fans ze in 3 rondes winnen. De eerste ronde was voor mensen die bij ons streetteam wilden. In elke stad van de tour hielpen mensen met posters plakken en flyers neerleggen. Onder hen verlootten we 5 polaroids en cassettes. De tweede ronde was online, voor de beste posts, reacties, tweets en foto’s dat je naar onze tour kwam. De derde ronde een minder serieuze, om wat leuke kreten te verzamelen: wat betekent ‘Get Pregnant’ voor jouw leven? Op alle drie acties kregen we leuke reacties, meer kwaliteit dan kwantiteit. Pas toen de videoclip online ging (ruim 1000 views binnen 48 uur!) toonde men interesse in de single. Zo zie je dat het concept ‘videoclip’ nog lang niet dood is.’
En zo werd Get Pregnant zelfs Plaat voor je Hoofd op Radio 501 waardoor Hunting The Robot een week lang elk uur werd gedraaid.
BeantwoordenVerwijderenEn dan nu maar hopen dat er heel veel baby's worden geboren. :)