6 maart 2012

@Vanderbuyst doet het zo (2) - over de taakverdeling, sjouwen en vuile was

Willem Verbuyst, oprichter, gitarist en min of meer naamgever van Vanderbuyst (site, Facebook, YouTube, Twitter, Last.fm en MySpace), vertelde gisteren over de verhoudingen binnen zijn hardrockband. Vandaag over de taakverdeling binnen het trio:

'Ga je vaker op pad en word je wat bekender, dan komt er een moment dat je extra hulp nodig hebt. Je kunt niet alles meer zelf. Het gaat om dingen als websites bouwen tot het chauffeuren omdat je 3 shows op een dag hebt of live mixen. Hoe meer groupies, hoe groter de kans op vrijwilligers.'

Geld
'In het begin is er geen geld. Als je geluk hebt krijg je wat bonnen voor bier. Later staat er een kratje pils, en als het wat beter loopt komt er een onkostenvergoeding. Voordat er sprake is van gages heb je vrienden die wel eens willen rijden of helpen sjouwen. Belangrijk is om je te realiseren dat deze mensen niet het commitment hebben zoals de band dat zelf heeft. Je mag niet verwachten dat zij zich een hernia sjouwen omdat jij in een “gaaf” bandje speelt. Het is ridicuul te eisen dat zij een feestje moeten missen omdat je zelf niet wil rijden. Zolang je ze niet kunt betalen moet je bereid zijn net zoveel en waarschijnlijk meer te zweten dan zij. Dat hebben wij met Vanderbuyst ook duidelijk met elkaar afgesproken. Als een vriend meegaat als roadie staan wij niet met lege handen te kijken. Samen de bus uitladen en inladen. Zij zijn een essentieel onderdeel van het team: ze verlichten het werk waardoor jij meer energie hebt voor de show. Die extra hulp is erg fijn, dat moet je koesteren. Verantwoordelijkheid is ook zoiets. Je betaalt ze in eerste instantie niets, dan moet je niet denken dat zij de gehele verantwoordelijkheid van toermanager op zich nemen. Wees duidelijk in wat je van wie verwacht!Dat proberen we sowieso in het algemeen te doen: dingen duidelijk afspreken. Er is vaak een taakverdeling. Tijdens de rit heen of bij aankomst maken we al een soort van planning. Belangrijke maar vervelende vraag: wie rijdt terug? Die persoon blijft nuchter. Wie doet de merchandise? Wie haalt straks het drumstel van het podium? Wie zorgt voor de gastenlijst etc. Snel kom je er achter wie wat het beste kan en dan loopt alles op een gegeven moment gestroomlijnd.'

Commitment
'Je eerste investering is een geluidsman. Geluid kan een band maken of breken. Vaak is dat de eerste persoon die geld aan een band verdient. Dat kan soms zuur zijn omdat hij een paar keer een uurtje per week komt mixen, terwijl jij je hele leven in de band steekt. Maar vergis je niet, hij of zij zit een hele dag in de bus en is uiteindelijk voor een vakman zwaar onderbetaald. Ook hier weer: ga er niet van uit dat hij diezelfde commitment heeft. Hij is geen roadie en geen chauffeur, als hij daar wel bij helpt mag je je dankbaarheid tonen.''Bij het uitladen hebben we vaak een checklist [op bovenstaande foto te zien op de binnenkant van de tourbus], een lijst van de spullen die in de bus staan, in vaste volgorde. Hier vinken we aan wat er uit en weer in gaat. Zo heb je een extra check. We hebben wel eens een basgitaar in Oost-Duitsland laten staan. Die kwam per post uiteindelijk wel terug, maar dat is natuurlijk ongelooflijk lomp. Als we alles hebben ingeladen, altijd een laatste check; better be safe than sorry. Ook spuiten we tegenwoordig overal ons logo op in felle kleuren. Naast het feit dat een Vanderbuyst flightcase heel herkenbaar wordt, werkt het mee aan het promoten van je band. Hoe vaker mensen je logo zien hoe beter. In de kleedkamer hebben we tegenwoordig een krat voor de vieze podiumkleren; te vaak bleef een t-shirt ergens hangen. Nu gewoon het stinkkrat in, wat vervolgens achterin de bus gaat. Nog een tip trouwens: geen vuile zweetwas voorin; wordt niemand vrolijk van. Scheten zijn al erg genoeg.'

Morgen vertelt Willem over opwarmen, een group yell en vooral: bier voor, tijdens en na de show. Belangrijk (en leuk) onderwerp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten