17 mei 2012

@HitMeTV doet het zo - creatieve en opvallende clips opnemen (en hosselen)

Hit Me TV's zanger Jaap Warmenhoven: 'Video's maken is de leukste afleiding van het muzikantschap en voor ons is het er echt bij gaan horen. De eerste single van ons debuutalbum, Maybe The Dancefloor, heeft haar bekendheid mede aan de clip te danken. Ik denk dat het plezier dat wij hebben in het maken van onze video's overkomt op de kijker. We sprongen met MTDF in op de 'one shot/do it yourself'-trend van vaandeldragers OK Go en Vampire Weekend.Het idee om ons voort te laten duwen op karretjes kwam van bassist Thijs, en ik wilde iets met lichtlijnen waardoor die karretjes in en uit beeld zouden rijden. We werkten met een bevriende regisseur die ons hielp het concept verder uit te werken, maar we hebben de clip ook zelf goed voorbereid. We hadden hele schema's van hoe de karretjes moesten rijden, op elke seconde in het nummer. Twee dagen oefenen, één dag schieten. Op die dag heb je geen tijd te verliezen, want studio, camera en lichten zijn duur als je ze niet gratis kunt regelen. De clip moest het echt hebben van de speelsheid; dat we ons lieten voortduwen door schoolmeisjes in witte pakjes was een mooie vondst. Thijs is leraar biologie op een school en heeft die meisjes erbij gevraagd; vonden ze wel mooi natuurlijk.

Wij hebben altijd heel goed om ons heen gekeken: wie kennen we die ons kan helpen? Maak gebruik van de mensen die je kent, wiens werk je mooi vindt, en ga alleen samenwerken als die mensen jouw muziek ook tof vinden. Wij hebben op een uitzondering na nooit geld gehad om de mensen te betalen
[join the club]. Het is dus belangrijk dat het resultaat iets is waar iedereen trots op is en graag op z'n portfolio zet.



Ik denk dat onze clips iets vertellen over wie we zijn. Doordat we ze zelf maken, er zelf in spelen, onze eigen ideeën vaak leidend zijn. Onze video van Not A Real Talent is opgenomen op de enige professionele curlingbaan van Nederland. We maakten al langer de grap dat we ooit een curlingteam zouden beginnen als we de muziek zat waren. Drummer Bow heeft toen op een dag met die baan gebeld en geregeld dat we konden opnemen én een training kregen van iemand uit het Nederlands curlingteam. De tegenprestatie was dat wij curling onder de aandacht brachten. Een subtiel ding, want er zat natuurlijk wel wat ironie in onze liefde voor de curlingsport, maar de mensen daar waren heel tof en curling is een stuk leuker dan bowlen. Bovendien had ik dus wel talent voor curling.

Voor ons idee was wat acteerwerk nodig, en we hebben Jeroen de Man van theatergroep De Warme Winkel erbij gevraagd om ons te regisseren. Daar is de clip niet minder weird van geworden. Ook gitarist Frank's vriendin, tevens Warme Winkel, speelt een kleine rol in de video. Ik vind het nog steeds erg tof geworden, misschien een tikje melig. Maar eerlijk is eerlijk, dat past ons. De video's die we tot nu toe hebben gemaakt voor ons nieuwe album IIII III I
[spreek uit: vier drie één] hebben een iets serieuzere toon. Maar het concept blijft hetzelfde: uitgaan van een idee waar je enthousiast van wordt, en er de mensen bij vragen die dat kunnen waarmaken. Zelf doen, maar ook de grenzen van zelf doen zien. We hebben wel eens zoveel tijd in een video gestopt dat we daarna een lamlendig optreden gaven. Dan ben je verkeerd bezig: muzikantschap gaat voor.' Zo is dat.



Jaap: 'Onze eerste video van het nieuwe album, New York Kids, is helemaal door onszelf geschoten en geëdit. Uiteindelijk hebben Thijs en ik dagen doorgebracht in de ijskoude schuur van cultuurboerderij RoodNoot om de clip af te maken. Vergis je niet: clips maken is f***ing veel werk! Zelfs als je in de basis uitgaat van al bestaande video's, zoals voor New York Kids. Ik ben trots op de video omdat het echt handwerk was. Ik heb daar, naakt in de vrieskou, uren voor een bebeamd scherm staan dansen. Het plan ontstond uit eerst een brainstorm met de band en beeldend kunstenaar Tabo Goudswaard, die ons aanspoorde te experimenteren voordat we gingen schieten. We begonnen met beamen op lichamen, we eindigden met het idee van het schaduwspel. We hebben toen na twee dagen gekozen: dit werkt, dit gaan we doen.

Ons eerste idee was om met een schaduw exact de hoofdpersoon van de video uit te wissen, maar wat ik goed vind aan het eindresultaat is dat ik soms lijk te dansen met Kate Bush of Erlend Øye, en niet in plaats van. Je moet altijd bereid zijn om je idee aan te passen aan wat werkt in de praktijk. Een verhaallijn kan je ook tegenwerken. Onze video van A Public Thing is ambitieus van opzet, en er gebeurt veel, maar als ik terugkijk waren we te verliefd op het idee van de band als hoer. Onze andere video's zijn simpeler, en een stuk goedkoper, en ik vind ze eigenlijk beter. Wat overigens niets zegt ten nadele van de mensen met wie we werkten voor die video: hele toffe mensen die hele mooie dingen maken (absurdist Ronald Snijders en regisseur Margien Rogaar. Misschien wel te veel talent bij elkaar, en dan ook nog een band die een dikke vinger in de pap wil. Als je werkt met goeie mensen moet je ze ook de ruimte geven om te doen waar ze echt goed in zijn. Anders moet je voor je eigen idee gaan en alleen camera's en licht regelen.'
Had het niet beter kunnen zeggen, Jaap.



'Onze laatste video, en grote trots, van nieuwe single The Industry is grotendeels te danken aan Nils Gerbens, regisseur, een goede vriend van mij. Hij heeft een nogal vindingrijk hoofd, en ik wilde al heel lang iets samen doen. Hij kreeg de ruimte van 100%Halal om de video met ons te maken. We hebben nog nooit zo weinig hoeven doen voor zo'n te gekke video: het is Nils die 'm helemaal in elkaar heeft gesneden na één dag opname. Wij vielen met onze neus in de boter, doordat Nils enthousiast was om met ons te werken, en we hadden een heel goede klik tijdens de opname. Maar er zijn meer mensen die bijvoorbeeld voor reclamebureaus werken en de kans krijgen om soms vrij werk te maken. Als je als band een album klaar hebt dat er niet om liegt, check of je mensen kent bij dit soort bureaus. De achterdeur werkt daarbij beter dan de voordeur. Wees scherp op opportunisme, probeer er achter te komen welke mensen echt enthousiast zijn over je muziek, kijk kritisch naar wat ze eerder hebben gedaan, en check of ze ook kunnen luisteren. Want de video wordt jouw visitekaartje. Je moet een regisseur hebben die dat door heeft, en al te veel bescheidenheid past daar niet bij.'

Dank voor de tips en jullie ervaringen, Jaap. Heel nuttig, en leuk bovendien.

1 opmerking: