11 juni 2012

Klassiek (bas-)Gitaargeluid (10) - Red Hot Chili Peppers' Flea

Drie weken geleden deed ik een oproep voor een serie waarin EHPO-lezers en -bezoekers gitaarsounds ontrafelen. Zelf suggereerde ik met klassiekers SatisfactionMr. Tambourine Man of Theme From Shaft te starten (de laatste is inmiddels binnen), maar Danny van Schendel was eigenwijs en trapte af met U2's Where The Streets Have No Name, Dire Straits' Sultans of Swing en stort zich vandaag op de bas van Flea. Ook een bijdrage leveren? Mail een YouTube-clip met dé kenmerkende hit/sound, link naar de gebruikte (bas-)gitaar, versterker(s), pedaal/effect(en) en liefst een korte anekdote hoe-het-allemaal-zo-gekomen-is naar niels@ehpo.net. De complete serie klik je aan met tag Gitaargeluid.



Danny'Het was midden in de nacht toen de vreemde videoclip op MTV voorbij kwam die mijn eerste kennismaking met Red Hot Chili Peppers was. En waar iedereen het over wonderkind en gitarist John Frusciante had, vond ik de ritmesectie veel interessanter. Met name het funky basgeluid van Flea was een verademing om te horen, zeer kenmerkend en bepalend voor de sound van de band: ook na de gitaristenwissels is het basspel van Flea waaraan je een RHCP-liedje meteen herkent.

Voor de opnames van het album Blood Sugar Sex Magik sloten de mannen zich op in de studio van producer Rick Rubin, the Mansion. Een belangrijk gegeven is dat Flea op dit moment afstapte van zijn vaste Spector basgitaren (die hij naast de Music Man Stingray gebruikte op eerdere albums) en voor dit album voornamelijk een Wal mach II gebruikte. Ook 'Give It Away' kreeg mede daardoor z'n karakteristieke geluid. Als versterkers gebruikte hij drie 2x10 Mesa en drie 2x15 Mesa cabinets met een Gallien Krueger RB800 head. Het frappante is dat hij bij latere studio-opnames nooit meer de Wal gebruikte en dat hij het nummer live altijd met een Stingray speelt. Zelfs in de videoclip gebruikt hij de Stingray.

De basriff is ontstaan tijdens een jamsessie met Frusciante en was oorspronkelijk bedoeld als een nummer voor een zij-project waar Flea en John deel van uitmaakten, H.A.T.E. Toen H.A.T.E. uit elkaar viel, werd het idee opgepakt om het nummer voor de Chili Peppers te gebruiken en voorgelegd aan zanger Anthony Kiedis, die het zinnetje “give it away, give it away, give it away now” had klaarliggen dat precies op de baslijn paste. Het opvallende van Flea's spel in deze song is dat hij het hele fretboard beslaat, wat een mooie dynamiek tussen hoge en lage tonen geeft. In de documentaire Funky Monks, over de opnames van ‘Blood Sugar Sex Magic’ zie je o.a. hoe Flea de track speelt op zijn Wal.' Hier staat Flea's complete baslijn uitgeschreven.

Danny vervolgt: ''Give It Away' was voor de Red Hot Chili Peppers de definitieve doorbraak naar het grote publiek, gevolgd door monsterhit Under The Bridge [over deze brug]. Voor mij was het de bevestiging dat funk en rock zeer goed samen gaan en dat Flea daarvoor van grotere betekenis was dan prodigy John Frusciante. Daarnaast bewees Flea op het podium dat een basgitaar prima voldeed als enige kledingstuk.'
Dank voor je fraaie derde bijdrage, Danny!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten