21 mei 2012

Crowdsource een serie blogposts - help mee zoeken naar of schrijven over Het Klassieke Gitaargeluid! (RT = fijn)

Het klinkt als veel werk, elke dag bloggen, maar de realiteit is dat veel mooie EHPO-content van lezers en bezoekers komt, geredigeerd en aangevuld door mij. Dat maakt het dagelijks vullen van deze blog leuker en eenvoudiger, maar belangrijker: het delen van andermans visie, kennis, tips, trucs en ervaringen maakt EHPO beter en interessanter. Het is niet meer alleen míjn mening, maar ook de andere kant van een verhaal. Of zelfs een volstrekt ander verhaal.

Wanneer ik praat met muzikanten, trap ik vaak af met de verontschuldiging 'Ik kan geen noot recht vooruit zingen of spelen.' Dan is de angel er maar uit... Dat is echter het struikelblok voor een serie die ik graag wil schrijven en posten: Klinkt als. Bij de start van EHPO in 2008 schreef ik al een serie onder diezelfde naam, die focuste op het opzetten van je eigen promotie en het vergroten van je fanbase. Ditmaal wil ik een serie die in lijn ligt van Brams 12-delige serie Drummen doe je zo, een prachtig voorbeeld van mooie en waardevolle content van en voor lezers.

WAT IS HET IDEE?
In de afgelopen 50-60 jaar zijn er tientallen hits en platen opgenomen en uitgebracht waarvan het specifieke gitaargeluid is uitgegroeid tot een klassieke sound. Ik wil graag een overzicht van die echte klassiekers maken: YouTube-filmpje en/of Spotify-link van dé hit, link naar de gebruikte gitaar, versterker en evt. het gebruikte effect en/of pedaal. Een mooie bonus zou een leuke anekdote of verhaal over het ontstaan of opnemen van die klassieker zijn. Daar heb ik de hulp voor nodig van mensen die wél wat kunnen; jullie dus.

Laat ik aftrappen met 3 klassiekers:







En op Spotify: Satisfaction, Mr. Tambourine Man en Theme From Shaft.

Wie weet het antwoord op deze 4 vragen voor bovenstaande 3 fragmenten (graag met links):
  • Gebruikte gitaar?
  • Versterker?
  • Pedaal en/of effect?
  • Verhaaltje over het opnemen van de song, het vinden of ontdekken van Die Sound.
Dit alles graag mailen naar niels@ehpo.net. Of je eigen suggesties voor een Klassieke Gitaarsound, incl. deze 4 gegevens. Die met de mooiste en leukste verhalen erbij plaats ik het liefst en het snelst.

Kom maar op!

P.S. RIP Robin Gibb :-(

1 opmerking:

daan zei

De eigenaar van de gitaarwinkel waar ik les geef, Albert Deinum, is gelouterd sessiegitarist en geluidsman bij 3voor12. Hij weet alles van sounds en maakt daar sinds kort voor Cortonville filmpjes van. Hier met Rob Winter, de gitarist van Borsato, Brian May liefhebber: http://cortonville.com/cafe-de-ville/kauffmanns-string-theory/Kauffmann+meets+Rob+Winter+en+Brian+May-