Vanaf januari 2012 hebben we dankzij de steun van fans en vrienden 10 huiskamerconcerten kunnen geven, waarbij budget is opgehaald om de nieuwe plaat mede te financieren. Na zes maanden schrijven lagen er zo'n 5 nummers die redelijk af waren. Te weinig! Het werd duidelijk dat niet iedereen binnen de band dezelfde muzikale bijdrage kon leveren. We waren sinds de start in 2008 een trio en meer dan ooit afhankelijk van elkaars inzet en motivatie. Bas, bassist van het eerste uur, kon de pre-productie helaas niet bijbenen. We probeerde dit te compenseren door taken te verdelen op andere vlakken, maar liepen volledig vast — funest voor onze creativiteit.
Na slapeloze nachten, afspraken en uiteindelijk twee lange openhartige gesprekken met Bas konden Dennis (drums) en ik uiteindelijk niet anders beslissen dan om 100% voor Colossa te kiezen en op zoek te gaan naar een nieuwe bassist. We hadden reeds studiotijd geannuleerd in april… Dat was een pijnlijke beslissing. Om in de zomer ook stil te liggen was geen optie. Er moest geschreven worden!
Als enige gitarist dacht ik nog tijdens het schrijven van demo's aan een loop-pedaal om gitaren live te dubbelen. Met het uiteenvallen van Colossa 1.0 en de onzekere toekomst was dit het moment om door te pakken naar het geluid dat we wilden voor de onvermijdelijke nieuwe Colossa.
Een korte zoektocht naar een nieuwe bassist volgde. Met Joost, goede vriend uit vorige bands en regelmatig Colossa-roadie, voelde het goed. Een dag later benaderden we oude bekende Dee om de tweede gitaar en achtergrondvocalen voor z'n rekening te nemen. Zo werd Colossa in mei 2012 een kwartet met onbegrensde mogelijkheden. Het writer's block was in 1 klap weg. We konden weer ademhalen!
De studiodagen werden samen met vaste producer Guido Aalbers gepland in augustus. Pre-productie deden we vooral digitaal en online, een aanpak die goed voor ons werkt. Ik nam thuis mijn gitaar- en zangdemo’s op via mijn iPad en Apogee interface, Dennis zijn drumtakes via zijn Macbook met Logic Pro en Dee verwerkte ieders opnamesporen in zijn iMac met Ableton. Zo kon ieder in eigen tijd zijn inspiratie vinden, zonder dat de klok in oefenruimte of studio doortikte.
Een groot voordeel van thuis demo’s opnemen is dat je toch een goed beluisterbare song wil afleveren aan de jongens. Je wil er niet bij hoeven zeggen: ‘Probeer hier doorheen te luisteren’. Doordat je die takes vervolgens 20 keer achter elkaar speelt om de track uiteindelijk als ‘one taker’ in te spelen, weet je waar je struikelblokken liggen. Je kunt het nummer uiteindelijk dromen in de studio, opnemen met twee vingers in de neus. Dat scheelt je als band veel frustraties, tijdverlies en kosten. Daarnaast was het een kick om nieuwe liedjes via Dropbox of mail binnen te krijgen en daar je eigen invulling aan te kunnen geven.
Toen alle demo’s af waren, besloten we de oefenruimte in te gaan om alles door te spelen en de songs in de vingers te hebben voor het ‘echte’ werk. Je kunt het nog zo goed thuis voorbereiden maar weekenden lang die 12 nummers erin stampen werkt uiteindelijk het beste.'
Veel concrete tips en enkele waarheden als koeien, Remco. Morgen meer over de release van het tweede album.
Wat zijn er toch veel bassisten die Bas heten!
BeantwoordenVerwijderen