'Doordat we alles in de pre-productie hadden voorbereid, was het in de studio zaak vooral het geluid van de drumkit en versterkers goed te krijgen. In tegenstelling tot ons debuut was deze tweede, omgedoopt van titelloos naar New Day Rising, een genot om te maken. Iedereen zat op 1 lijn hoe het album moest klinken. De eindmix van Guido Aalbers was fantastisch, de mastering van Howie Weinberg maakte het af. Howie was boven ons budget, maar in ieders ogen dé man voor dit album. Als 90’s kids lazen wij zijn naam op de hoezen van Nevermind, Mellon Collie and the Infinite Sadness en Badmotorfinger. We wilden met hem samenwerken! Tot nu toe was er nog geen platenmaatschappij of manager aan te pas gekomen. ‘Dit betalen we zelf !’ was het credo.
'In de herfst van 2012 was de plaat af en kon het lobbyen beginnen. Een aantal labels en boekers was gecharmeerd van de single en wilde ons graag live zien. Weken vlogen voorbij waar ieder wat rust nam na een drukke opnameperiode, maar duidelijke vervolgafspraken met labels bleven uit. Zonder release was het lastig een mooie showcase te regelen in de randstad. ‘Hoe krijgen we een label overtuigd in deze fase?’ werd een kip-ei probleem. Een afwachtende houding die je als band verlamt. ‘Waarom brengen we het album niet zelf uit?’ was de vraag die al tijden in ieders hoofd speelde. We waren er heel comfortabel mee om alles zelf te doen. ‘Laten we het dan op onze manier blíjven doen!’.
Onze manier werd een plaat in eigen beheer, op het langverwachte formaat dat ik zo graag wilde: vinyl. Na veel offertes kreeg ik uiteindelijk iedereen overtuigd dat vinyl (+ cd) dé manier is om onze identiteit beter vast te leggen. Als je alles zelf doet is het belangrijk dat je doet wat je zelf wil, en niet wat het minst kost of wat iemand anders graag wil. We zijn opnieuw in zee gegaan met illustrator en goede vriend Sly Masmeijer van SlyArtwork en besloten het artwork alleen op groot LP formaat te tekenen. Dus ook cd’s in die klaphoes. Misschien niet altijd even handig met opbergen en verzenden, maar ‘handigheid’ is wel het laatste waar je aan moet denken in dit vak.
In aanloop naar New Day Rising brachten we op 1 februari jl. een gelimiteerde, handgenummerde promo-single uit, in een oplage van 100 stuks, met twee nieuwe nummers. Fans die een huiskamerconcert hadden geboekt kregen de single gratis plus een naamsvermelding op de nieuwe LP die afgelopen maandag verscheen. Pre-orders voor New Day Rising op gelimiteerd blauw vinyl werden op 25 februari gestart via onze website.
Ook hier maakten we een bewuste keuze om de LP op blauw en zwart vinyl uit te brengen. Als fan wil je kunnen kiezen. Sta achter je product, promoot je muziek met al je enthousiasme en maak het voor iedere fan zo makkelijk mogelijk. Met een LP pre-order in februari kan elke fan je t-shirt bij de albumrelease in april makkelijk betalen. Kostenspreiding is belangrijk in deze tijd. Vraag je altijd af: wat zou je zelf willen als fan?
Terwijl ik dit schrijf is New Day Rising afgelopen maandag officieel uitgebracht op ons eigen Colossa Records. De blauwe LP is bijna uitverkocht via de webshop. Plato Utrecht heeft de plaat al ingekocht. Bij goede verkoop worden het er vast meer. De clip voor single ‘Hurricane’ is in 2 dagen tijd opgenomen met Niels Bourgonje van Laundry Day, windmachines, een afgeplakte gymzaal en een team van 8 vrienden die zichzelf uitsloofden om zoveel mogelijk troep over ons heen te blazen. Binnen 3 dagen al meer dan 2.000 keer bekeken dankzij aandacht op Cortonville, Sp!tsnieuws en 3voor12 Limburg.
Do-it-yourself zonder enige concessie, van pre-productie tot bij de luisteraar thuis, bevalt ons uitstekend. A.s. donderdag 11 april is de albumrelease in de Effenaar in Eindhoven. Dan spelen we weer alsof ons leven ervan afhangt. Na afloop zijn de laatste blauwe LP's te koop, uit onze eigen handen!'
Dank voor jullie verhaal, Remco, en veel succes komende donderdag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten