a balladeer had veel te winnen bij Saybia-fans. Dus zorg je dat je uitstekende support-optredens geeft (alleen je beste nummers en niet te lang spelen), op het podium aankondigt dat je afloop je CD signeert (met een krabbel erop krijg je daar ineens wél €5 voor!) en actief e-mail adressen verzamelt voor je mailinglist. Diezelfde avond mail je iedereen een gratis MP3 van een nieuwe song. Klantenbinding heet dat. Bovendien een kadootje dat je nieuwe fans met 1 klik naar hun vrienden sturen. De kans is namelijk groot dat zij dezelfde smaak delen. Zo kwam jij er immers ook achter hoe je eigen hokje eruit ziet.
Ik hoor je zeggen: de hele tour supporten van [vul hier je hokje in] lukt ons nooit. Makkelijk is het niet nee, maar de aanhouder wint. Wedden dat een groot aantal online fans en luisteraars op je MySpace, Hyves, Last.fm, YouTube-kanaal en duidelijk zichtbare links met [jouw hokje hier] indruk maakt op boekers, zalen en festivals? En volgens mij heb je gezien dat je dat wél in eigen hand hebt.
Als je (support) tour staat, breng dan 's middags een doosje CD's naar de plaatselijke winkelier. Bied aan de opbrengsten te delen en niet-verkochte CD's een maand later terug te nemen. Zolang enthousiaste bezoekers de week na je optreden maar de kans hebben je muziek aan te schaffen. Iedere fan en iedere verkochte CD is er 1. Denk aan de prijs-elasticiteit: de nieuwe Bløf kost €18, jullie CD dus niet meer dan de helft. En wie weet vindt de eigenaar het een leuk idee dat jullie ter promotie een akoestisch optreden in zijn winkel verzorgen? Weer 2 fans + een winkelier voor je gewonnen, 1 CD verkocht & gesigneerd en een poster opgehangen.
Vanmiddag het slot in deze serie: de samenvatting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten