23 september 2008

Klinkt als (3)

Na MySpace op naar Last.fm: open een account, kopieer je compacte bio (NL en/of Eng) + foto van MySpace, noem je invloeden en tag de MP3's die je upload met de namen uit je zelfbedachte hokje. Focus (begin je een rode draad te herkennen?) op je 3-4 beste songs en zet die er compleet op. Geen fragmenten: potentiële fans overtuig je niet met kleine stukjes maar met complete tracks. En je weet: bijna niemand wil in dit stadium betalen voor je muziek. Als ze dat al niet voor Madonna doen, waarom wel aan jou? Aandacht, verspreiding van je muziek en nieuwe muziekliefhebbers overtuigen: daar draait het om.

Zoek nu op Last.fm de artiesten uit je hokje, maak vrienden met ze en vooral: vind met 2 clicks de luisteraars die die artiest het meest draaien op Last.fm. Zo heeft Bløf ruim 38.000 luisteraars op Last.fm. Letten jullie op, Van Binnen? Besteed een middag om bij de 50-60 grootste fans een boodschap achter te laten in hun Shoutbox: 'Wij zijn Only Seven Left en maken melodieuze pianorock. Jij draait graag Air Traffic. Wie weet vind je onze muziek ook tof. Laat het weten.' En kijk eens wie er bovenaan bij de Similar Artists van Destine staat? Daar valt iets te halen! Niet vergeten: link naar gratis tracks in ruil voor een werkend e-mail adres (zie vorige post).

Hetzelfde principe pas je toe op Facebook, Hyves etc. Zet overal muziek neer (je weet niet waar fans vandaan komen), link altijd door naar je eigen site (= je hoofdkwartier), moedig doorsturen en praten over je muziek aan, maak geloofwaardig reclame voor je band en optredens (maar overschreeuw jezelf niet), post regelmatig relevante info, filmpjes en nieuwe muziek en doe vooral mee aan discussies. Online marketing en promotie betekent deelnemen.

De online etalage voor je muziek staat nu min of meer. Maar je kunt nog meer met je zelfbedachte hokje. Tot morgen.

4 opmerkingen:

Arlette zei

Over last.fm gesproken; met de Music Manager kun je je luisteraars tot in detail bekijken. De manager geeft onder andere aan of luisteraars je nummers beluisteren of juist skippen als ze voorbij komen op een radiostation. Er is zelfs een mogelijkheid om royalties te ontvangen van elk nummer dat wordt gestreamed via Last.fm (hoewel je daar toch een flink aantal luisteraars voor nodig hebt).

Bram zei

Hoi Niels, tof dat je Only Seven Left noemt. Ben blij dat ik je blog heb gevonden (kreeg de link van Robin van Destine), erg interessante stukjes! Heb er een post aan gewijd op stuckinaday.com. Groet!

EHPO zei

Zag het. Tof, dank je!

Jacco zei

Last.FM stelt zelf dat biografieën in het Engels geschreven moeten worden, al weet ik niet of er consequenties zijn voor toch NL gebruiken. Toch is Engels handiger: bezoekers aan Last.FM zullen grotendeels toch wel het Engels machtig zijn.