Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
8 mei 2009
Wilde ideeën & nieuwe muziek (17)
Inmiddels een vaste waarde op vrijdagochtend: een rondje links naar boeiende artikelen, interessante ontwikkelingen en stuitend muzieknieuws op internet. Ditmaal is De Muzikale Fruitmand werkelijk tot de nok toe gevuld met boeiende informatie:
Nog steeds de basis van alles: 20 manieren om je te blijven ontwikkelen als muzikant. Tip 2, 3 en 4 zijn me uit het hart gegrepen en alleen al de moeite van het lezen waard. Hier start je (en ga je mee door) vóórdat je een eigen site, Hyves-, MySpace-, Twitter- en Facebook-account aanmaakt!
Op Facebook mét bijdehand commentaar. Alleen Johans LP was niet tweedehands. Verder: Doves, Golden Silvers en Tom Trago ('Koopt Hollandsche Waar!'), nieuw op CD. EHPO arm, maar blij.
In Amerika hebben ze ook een EHPO. Alleen is ze blond en draagt rode lippenstift. Maar ook zij deelt veel nuttige informatie voor bands en muzikanten, dommeriken die een baan in de muziekindustrie ambiëren (begin er niet aan ;-) en muziekcarrières in het algemeen. Aanrader, want onder ieder van deze 3 links heeft Heather haar informatie zeer overzichtelijk op onderwerp gerangschikt. Daar zit altijd iets voor je bij!
Blogpost over het belang van 'reputatie' in de huidige economie. De directe link met jouw muziek en de muziekindustrie lijkt te ontbreken, maar in mijn optiek sluit dit verhaal aan bij het belang van je geloofwaardigheid en overtuigingskracht als muzikant. Het is één van Bobs stokpaardjes (hij lijkt soms een LP die blijft hangen) en zelf heb ik ook een aantal maal over geloofwaardigheid (of het gebrek daaraan) geschreven. Volgens mij je #1 doel én wapen in de huidige muziekindustrie.
Voordat Radiohead het meest recente meesterwerk In Rainbows uitbracht, adviseerde hun manager de band om uit elkaar te gaan. Waarom lees je hier. In 1 moeite door geeft dit interessante artikel inzicht in hoe moderne managers en bands internet niet als een bedreiging maar als uiterst handig gereedschap zien én gebruiken. Leerzaam.
Een paar weken geleden berichtte ik dat recente prijsverhogingen bij iTunes op het eerste gezicht niet tot hogere omzetten lijken te leiden. Inmiddels zijn we weer wat weken verder, maar ook nieuwe signalen zijn niet beter. Het artikel en de geciteerde muziekindustrie-experts (pikant: allemaal anoniem!) laten open dat die hogere omzet alsnog kan komen. Ik help het ze hopen...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten