Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
24 juni 2010
Real-time muziekmarketing 3.0 (Of al 4.0? - Twitter-strip)
Met dat truukje wonnen we met Silence is Sexy in 2009 de Interactive Award. Werd hoog tijd dat iemand dat eens geautomatiseerd ging doen. En dus gelijk hoof tijd dat Last.FM mensen die spammen hard aan gaat pakken.
@michieltjee Niet met je eens. Het principe is hetzelfde, maar het real-time element van deze actie (mailen terwijl je Interpol luistert) vind ik wezenlijk anders. Dat maakt je mail in 1 klap stukken relevanter en dus toffer.
Dat ruikt in een keer ook meer naar ongepersonaliseerde spam. Ik zou dit direct de prullenbak in flikkeren. Volgens mij is dit ook een van de oorzaken die the death van MySpace hebben veroorzaakt.
Ik ben het voor de verandering eens helemaal niet met je eens Niels. Dit is leuk zolang er een paar bands zijn die dit doen. Als dit gemeengoed gaat worden dan gaat Last.fm heel hard Myspace achterna. Daarom moeten ze nu gelijk ingrijpen.
Je hebt helemaal gelijk, Pim. Dit is irritant en de mogelijke doodsteek voor Last.fm als dit massaal gebeurt. Tegelijkertijd is de kracht van (een van) de eerste(n) zijn voor The Crowns op dit moment groot. Da's slim.
ik heb echter al vaker via Last.fm dit soort berichten gehad, en eigenlijk vind ik ze altijd irritant. Dit heeft misschien ook meer te maken met waar je naar luistert? Als iemand heel vaak Interpol luistert is het wel terecht. Als ik echter toevallig eens een keer Interpol luister, wil ik echt niet meteen spam van een band die daar toevallig fan van is.
in een evolutie van push naar pull marketing is dit duidelijk push.
zoals al gezegd door anderen is dit misschien de eerste keer leuk, maar lang zal het niet duren.
zoals een paar dagen geleden gezegd werkt het bij Amatorski net omdat we niet te hard pushen. de anderen doen dat voor ons. maar in dat stadium kom je niet zo snel natuurlijk.
is een goed marketingmodel dan 'altijd de eerste met iets zijn'? had onlangs met @madelienw nog een interessante discussie over 'marketing fatigue'. als bands of bedrijven de twitter stream zitten te screenen om te reageren op vragen of problemen, vinden we dat nu leuk. goede customer service, denken we. maar blijft dat ook zo als dat oorspronkelijk baanbrekende communicatiemodel een hele business wordt met mensen die dat als hun volledige dagtaak op hun boterham krijgen?
vandaag vinden we telemarketeers aan de telefoon ontzettend irritant. toen men daar jaren terug als eerste mee begon, dachten de mensen misschien: 'hé, interessant! iemand waarmee ik kan bellen over mijn problemen!'
Ik krijg ook regelmatig dergelijke berichten, de laatste was een paar dagen terug (toen ik The National luisterde via Spotify). Qua tekst vrijwel identiek aan het voorbeeld hier.
Vind het eigenlijk ook maar storend op deze manier...
Met dat truukje wonnen we met Silence is Sexy in 2009 de Interactive Award. Werd hoog tijd dat iemand dat eens geautomatiseerd ging doen. En dus gelijk hoof tijd dat Last.FM mensen die spammen hard aan gaat pakken.
BeantwoordenVerwijderenInterpol + automatische berichtje = spam 1.0 = zou ik nooit aanklikken
BeantwoordenVerwijderenBlijkbaar denkt Sjoerd daar anders over, Peter. Zoveel mensen, zoveel meningen :-)
BeantwoordenVerwijderenDit doen bands op MySpace al jaren. Ja, ik weet dat MySpace bloed, maar dit concept is niet nieuw (los van het feit dat het via Spotify gaat).
BeantwoordenVerwijderen@michieltjee Niet met je eens. Het principe is hetzelfde, maar het real-time element van deze actie (mailen terwijl je Interpol luistert) vind ik wezenlijk anders. Dat maakt je mail in 1 klap stukken relevanter en dus toffer.
BeantwoordenVerwijderenDat ruikt in een keer ook meer naar ongepersonaliseerde spam. Ik zou dit direct de prullenbak in flikkeren. Volgens mij is dit ook een van de oorzaken die the death van MySpace hebben veroorzaakt.
BeantwoordenVerwijderen(wat Peter dus zegt)
Ik moet mijn posts vaker nalezen, lunchen en internetten tegelijk gaat me schijnbaar toch niet zo goed af.
BeantwoordenVerwijderenIk ben het voor de verandering eens helemaal niet met je eens Niels. Dit is leuk zolang er een paar bands zijn die dit doen. Als dit gemeengoed gaat worden dan gaat Last.fm heel hard Myspace achterna. Daarom moeten ze nu gelijk ingrijpen.
BeantwoordenVerwijderenJe hebt helemaal gelijk, Pim. Dit is irritant en de mogelijke doodsteek voor Last.fm als dit massaal gebeurt. Tegelijkertijd is de kracht van (een van) de eerste(n) zijn voor The Crowns op dit moment groot. Da's slim.
BeantwoordenVerwijderenik heb echter al vaker via Last.fm dit soort berichten gehad, en eigenlijk vind ik ze altijd irritant.
BeantwoordenVerwijderenDit heeft misschien ook meer te maken met waar je naar luistert? Als iemand heel vaak Interpol luistert is het wel terecht. Als ik echter toevallig eens een keer Interpol luister, wil ik echt niet meteen spam van een band die daar toevallig fan van is.
Inderdaad, dit soort spam verziekt al jaren de lol op MySpace, Last.fm, e.d. Geen welkome ontwikkeling wat mij betreft.
BeantwoordenVerwijderenin een evolutie van push naar pull marketing is dit duidelijk push.
BeantwoordenVerwijderenzoals al gezegd door anderen is dit misschien de eerste keer leuk, maar lang zal het niet duren.
zoals een paar dagen geleden gezegd werkt het bij Amatorski net omdat we niet te hard pushen. de anderen doen dat voor ons. maar in dat stadium kom je niet zo snel natuurlijk.
is een goed marketingmodel dan 'altijd de eerste met iets zijn'? had onlangs met @madelienw nog een interessante discussie over 'marketing fatigue'. als bands of bedrijven de twitter stream zitten te screenen om te reageren op vragen of problemen, vinden we dat nu leuk. goede customer service, denken we. maar blijft dat ook zo als dat oorspronkelijk baanbrekende communicatiemodel een hele business wordt met mensen die dat als hun volledige dagtaak op hun boterham krijgen?
vandaag vinden we telemarketeers aan de telefoon ontzettend irritant. toen men daar jaren terug als eerste mee begon, dachten de mensen misschien: 'hé, interessant! iemand waarmee ik kan bellen over mijn problemen!'
Ik krijg ook regelmatig dergelijke berichten, de laatste was een paar dagen terug (toen ik The National luisterde via Spotify). Qua tekst vrijwel identiek aan het voorbeeld hier.
BeantwoordenVerwijderenVind het eigenlijk ook maar storend op deze manier...