24 juni 2010

Real-time muziekmarketing 3.0 (Of al 4.0? - Twitter-strip)

[click to enlarge:]
Vrij briljante real-time promotie. Ik legde het hier al uit en Silence is Sexy won er de Interactive Award mee. UPDATE: in de reacties lopen de meningen over deze actie zeer uiteen. Geslaagd of ordinaire spam?

Check The Crowns op Last.fm (uiteraard met gratis downloads).

13 opmerkingen:

Pim zei

Met dat truukje wonnen we met Silence is Sexy in 2009 de Interactive Award. Werd hoog tijd dat iemand dat eens geautomatiseerd ging doen. En dus gelijk hoof tijd dat Last.FM mensen die spammen hard aan gaat pakken.

Peter zei

Interpol + automatische berichtje = spam 1.0 = zou ik nooit aanklikken

Niels Aalberts zei

Blijkbaar denkt Sjoerd daar anders over, Peter. Zoveel mensen, zoveel meningen :-)

michieltjee zei

Dit doen bands op MySpace al jaren. Ja, ik weet dat MySpace bloed, maar dit concept is niet nieuw (los van het feit dat het via Spotify gaat).

Niels Aalberts zei

@michieltjee Niet met je eens. Het principe is hetzelfde, maar het real-time element van deze actie (mailen terwijl je Interpol luistert) vind ik wezenlijk anders. Dat maakt je mail in 1 klap stukken relevanter en dus toffer.

michieltjee zei

Dat ruikt in een keer ook meer naar ongepersonaliseerde spam. Ik zou dit direct de prullenbak in flikkeren. Volgens mij is dit ook een van de oorzaken die the death van MySpace hebben veroorzaakt.

(wat Peter dus zegt)

michieltjee zei

Ik moet mijn posts vaker nalezen, lunchen en internetten tegelijk gaat me schijnbaar toch niet zo goed af.

Pim zei

Ik ben het voor de verandering eens helemaal niet met je eens Niels. Dit is leuk zolang er een paar bands zijn die dit doen. Als dit gemeengoed gaat worden dan gaat Last.fm heel hard Myspace achterna. Daarom moeten ze nu gelijk ingrijpen.

Niels Aalberts zei

Je hebt helemaal gelijk, Pim. Dit is irritant en de mogelijke doodsteek voor Last.fm als dit massaal gebeurt. Tegelijkertijd is de kracht van (een van) de eerste(n) zijn voor The Crowns op dit moment groot. Da's slim.

Niek zei

ik heb echter al vaker via Last.fm dit soort berichten gehad, en eigenlijk vind ik ze altijd irritant.
Dit heeft misschien ook meer te maken met waar je naar luistert? Als iemand heel vaak Interpol luistert is het wel terecht. Als ik echter toevallig eens een keer Interpol luister, wil ik echt niet meteen spam van een band die daar toevallig fan van is.

breun zei

Inderdaad, dit soort spam verziekt al jaren de lol op MySpace, Last.fm, e.d. Geen welkome ontwikkeling wat mij betreft.

Hilke zei

in een evolutie van push naar pull marketing is dit duidelijk push.

zoals al gezegd door anderen is dit misschien de eerste keer leuk, maar lang zal het niet duren.

zoals een paar dagen geleden gezegd werkt het bij Amatorski net omdat we niet te hard pushen. de anderen doen dat voor ons. maar in dat stadium kom je niet zo snel natuurlijk.

is een goed marketingmodel dan 'altijd de eerste met iets zijn'? had onlangs met @madelienw nog een interessante discussie over 'marketing fatigue'. als bands of bedrijven de twitter stream zitten te screenen om te reageren op vragen of problemen, vinden we dat nu leuk. goede customer service, denken we. maar blijft dat ook zo als dat oorspronkelijk baanbrekende communicatiemodel een hele business wordt met mensen die dat als hun volledige dagtaak op hun boterham krijgen?

vandaag vinden we telemarketeers aan de telefoon ontzettend irritant. toen men daar jaren terug als eerste mee begon, dachten de mensen misschien: 'hé, interessant! iemand waarmee ik kan bellen over mijn problemen!'

herman zei

Ik krijg ook regelmatig dergelijke berichten, de laatste was een paar dagen terug (toen ik The National luisterde via Spotify). Qua tekst vrijwel identiek aan het voorbeeld hier.

Vind het eigenlijk ook maar storend op deze manier...