12 januari 2011

Eurosonic/Noorderslag 2011: de panel- en seminarroute (slot)

Alvorens ik de Noorderslag-panels van zaterdag 15 februari doorneem, eerst even grinniken. Naar aanleiding van het a.s. Noorderslag-optreden van zijn band Only Seven Left knutselde Bram DIT in elkaar en twitterde semi-verontwaardigd Atze [click to enlarge]:
Geen Stijl, een leger schoothondjes en napraters deden vrolijk mee. Resultaat: 16.000 21.000+ views. And counting :-)

Over naar serieuzere zaken. Gisteren deel II en eergisteren deel I van mijn aanbevolen panel- en seminarroute. Vorige week een overzicht van wat er op Un-Convention te doen is en hier het complete blokkenschema van alle panels en seminars, plus handige gratis app voor de muziekprogrammering en een app voor de conferentie. Muziek: Perfect Eurosonic en Perfect Noorderslag, door Atze de Vrieze (Spotify-only). In het slot van deze serie mijn selectie van de meest interessante panels op zaterdag 15 januari:

Van klein tot groot: succesvolle inzet van social media (12.30 - 13.30u)
Hier doe ik zelf aan mee. Ik trap af met een korte presentatie (en vast een kater...) en zit in het panel met Bas Kennis (Bløf) en Bram de Wijs (Only Seven Left). Voorzitter: Monique van Dusseldorp (iMMovator Cross Media Network). Zoals zij schrijft: 'Onmogelijk om niet stil te staan bij het effect van sociale media in de muziekindustrie. Ondenkbaar dat je als Nederlandse muzikant niet zichtbaar bent op Facebook, Hyves, YouTube en geen eigen Twitter-account hebt. Met social media slaat de band of artiest direct een brug naar de fans en kan zonder tussenkomst van derden muziek gepresenteerd worden. Twee succesvolle Nederlandse bands vertellen over hun inzet van nieuwe en sociale media: wat werkt, wat werkt niet, en waar zien zij de toekomst?'

Presentatie uitkomsten Un-Convention (12.30 - 13.30u, engelstalig panel, mét eigen app)
Starting as an alternative to mainstream music events around the world, Un-Convention was first held in Salford in October 2008. What are the results of 15 Un-Conventions held in India, Colombia, Brazil, Australia, Spain, Germany, USA and Iceland? And what happened in Groningen yesterday and the day before? Moderator: Ruth Daniel.

Beleving als headliner (14 - 15u)
Kits Zonder Blog gaat met Ron Euser (Mojo), Cindy Pielstroom (Extrema), Jonas Schmidt (Q-Dance) en Rinke Wils (Triomf Producties) op zoek naar een aantal festivalantwoorden: hoe belangrijk is de festivalposter nog en welk gewicht leggen minder concrete zaken als aankleding en sfeer in de schaal? Zijn de dagen van festivals die alleen uitverkopen op (grote) namen geteld als Lowlands alle beschikbare tickets binnen 2 uur verkoopt zonder 1 band vastgelegd te hebben?

New networks for music distribution (14 - 15u, engelstalig panel)
To have or to have not? Wanting to own the album, to create physical music collections, visit record stores; it seems that those days are over. It’s no longer valuable to buy music and own records, it’s all about having access to music. Always, everywhere. How can music professionals use the new networks? Moderator: Monique van Dusseldorp (iMMovator Cross Media Network), co-host Erwin Blom (The Crowds), Scott Cohen (The Orchid, US), Dave Haynes (Soundcloud, GB), Jonathan Forster (Spotify, GB) and Shamal Ranasinghe (Topspin, US).

Genoeg Nederlandse pop op publieke radio? (14 - 15u)
Lijkt me duidelijk. Een eeuwig prangende vraag. Voorzitter: Fer Abrahams (C.A.B.) en met Wilbert Mutsaers (3FM), Roland Snoeijer (100% NL), Kees Toering (Radio 2 en Radio 5 Nostalgia), Marco Witkamp (Free Spirit Entertainment) en Coen ter Wolbeek (Agents After All).

ISP, doe je mee? (15.30 - 16.30u)
In het veranderende landschap van de contentindustrie wordt online distributie een steeds belangrijker onderdeel van de waardeketen. Hierdoor worden de Internet Service Providers (ISP’s) steeds vaker als belanghebbende partij genoemd en komt de vraag op of deze organisaties een rol kunnen spelen in het ondersteunen van de muziekauteurs en muziekindustrie. Is er een gezamenlijk belang, of is het een slecht idee? Het is in ieder geval voldoende stof voor een inhoudelijke discussie. Met Hein van der Ree (directievoorzitter BUMA/STEMRA), Paul Solleveld (NVPI), Bernt Hugenholtz (hoogleraar Rechten aan de UvA) en afgevaardigden van de ISP's.

Social Media update voor de muziekprofessional (15.30 - 16.30u)
Als je in een uur tijd alle relevante ontwikkelingen op het gebied van sociale media wil absorberen, is dit het ultieme en dus ‘niet te missen’ panel. Muziekliefhebber en expert op het gebied van nieuwe media Erwin Blom van The Crowds presenteert in een overzicht de stand van zaken op het gebied van muziek en social media, gevolgd door korte presentaties van uiteenlopende nieuwe diensten. Voorzitter: Monique van Dusseldorp. Met Mathys van Abbe (Mobypicture), Ard Boer (New Music Labs), Jonathan Bouman (List & Play), Tim Heineke (Shuffler.fm), Roeland Landegent (Playlistify), Hessel van Oorschot (Tribe of Noise), Willem Velthoven (Mediamatic), Gilles de Smit en Vincent Reinders (22Tracks).

Off The Record with a smile (15.30 - 16.30u, engelstalig panel)
Anekdotes uit de muziekindustrie van en met meesterblogger Bob Lefsetz. Smullen!

Merken en Artiesten, Allianties en Onderzoek, Theorie en Praktijk (15.30 - 16.30u)
Kiest een merk een artiest of omgekeerd? Hoe komen deals tot stand? Wat zijn de merkwaarden van merken en waarom zouden ze overeenkomen moeten komen met de merkwaarden van artiesten? Aan de hand van praktische voorbeelden wordt een en ander helder uiteengezet. Ondersteund door inzichten verkregen door marktonderzoek in 2010 van enkele bekende Nederlandse artiesten. Voorzitter: Arno Prins (MusicResearch.nl), met Ray Oostveen en Wim Ubachs.

Constant Meijers interviewt Peter Koelewijn (15.30 -16.30u)

Als je komend weekend naar Groningen gaat: veel plezier! Wellicht kunnen we elkaar de hand schudden en een biertje drinken. En de Popprijs 2010? Speculeert u mee.

Geen opmerkingen: