17 februari 2011

'Waarom is dat boek van jou niet gratis, Niels?' (2) - de uitgever spreekt

Zo, dat waren ouderwets veel zinnige reacties op Joosts mail. 'Gratis' houdt de mensen bezig, zoveel is duidelijk. Bijna 40 reacties, waaronder een vrij summiere van Timo Boezeman, de man die mij halverwege 2009 als eerste benaderde met de vraag mijn blog om te zetten naar een leesbaar boek en inmiddels mijn eerste aanspreekpunt bij uitgeverij A.W. Bruna is. Timo antwoordde ook uitgebreider op Joosts mail:

Hi Niels,

Dank voor het doorsturen. Ik heb hier zelf ook over nagedacht, en na het lezen van Joosts mail nog wat langer.

De voorbeelden die worden gegeven zijn mij bekend, evenals het gegeven dat ik zelf ook een aantal e-books gratis heb weggegeven. In eerste instantie als ‘zomaar’ gratis weggeven. Wat evolueerde in weggeven met alternatieve inkomsten (.pdf van Erwin, met advertenties), alternatieve verschijningsvormen (als spreads, slecht printbaar) en variaties op het oorspronkelijk werk (verdieping, managementsamenvatting). In zomaar gratis weggeven geloof ik al lang niet meer. Omdat ik vind dat je er zelf (auteur, uitgever) iets aan over moet houden. Niet in geld, maar in specifieke aandacht of klantcontacten. Daarbij vind ik dat het ook altijd onderdeel moet zijn van de totaalstrategie.

Als ik dat combineer met een ander voorbeeld waar jij ook al aan gelinkt werd, namelijk Seth Godin, ben ik iets anders van mening. De visie van Godin in deze is de volgende: je kunt mij krijgen in alle smaken. Van gratis tot heel duur. Met voor elke smaak een eigen ‘voordeel’. Gratis zijn de blogposts en nieuwsbrieven. Dat zijn overdenkingen, visies en tips, die je zonder een bredere afkadering of duiding krijgt voorgeschoteld. Voor een beetje geld kun je zijn boeken en e-books kopen. Dat zijn (vaak) de blogposts herschreven, in een goede volgorde gezet en met duiding aangekleed. Nog wat duurder is hem zien/horen spreken op een seminar, waar het verhaal specifiek ingaat op een bepaald onderwerp (wat voor jou van belang kan zijn). En de duurste smaak is hem zelf inhuren zodat hij advies of een verhaal op maat kan geven.

En daar zie ik heel veel overeenkomsten met jou. Namelijk: je blog is gratis en de plek waar je al je kennis deelt. Met name de kennis uit deel 2 van je boek stond daar ook al (in een iets andere vorm). Dus de plek om gratis aan de info te komen is er. Iets duurder is het boek en e-book, waar je het in duiding en juiste volgorde krijgt én waar je het verhaal
(practice what you preach) over Kyteman kunt lezen, de bonus en voor veel mensen trigger om het boek te willen kopen (en lezen). Nog iets duurder was je EHPO Jongerendag, waar je zelf vragen kunt stellen en nog meer input en cases krijgt. De duurste vorm zou zijn om jou in te huren als spreker voor je eigen congres of seminar, een heel duidelijke uiteensplitsing die ik zo zou laten. Je naam gaat al breed rond, met name door je blog. Daar voegt een gratis boek in mijn ogen weinig aan toe en boet juist in aan (verkoop-)kracht van het boek (als je het in het totaalperspectief ziet).

Daarnaast, in reactie op enkele suggesties, opmerkingen en kritische noten gisteren:
  • Pay with a tweet is mij bekend en ik moet zeggen dat ik persoonlijk vind dat de nieuwigheid daar vanaf is en het aan het evolueren is in een bijna spam-achtig karakter. Wat ik een slechte zaak vind in social media [eens!].
  • De prijsstelling is een heikel punt. Mensen die mij kennen, kennen mijn standpunt. Maar tegelijkertijd heb ik te maken met enerzijds de uitgeverij die een beleid heeft en anderzijds het concern waar de uitgeverij onder valt die dat ook heeft. In reactie daarop kan ik zeggen dat ik het eens ben met de prijs die gevoelsmatig te hoog ligt én dat we een actie gaan doen in de maand maart waarin Niels' e-book voor €12,50 verkrijgbaar is bij Bol.com. Voor onze uitgeverij weer een stap verder in de goede richting. Anders gezegd, er had ook gezegd kunnen worden: 'dat doen we niet' [dankjewel, Timo en A.W. Bruna].
  • Gratis digitaal bij een papieren boek zie ik zeker zitten. Maar dat is een complexe kwestie, aangezien het een combinatieverkoop is, wat van het Commissariaat van de Media niet zomaar mag. Het is wel iets wat ik verder uit wil zoeken [Doen! Ik wil dit!].
  • Meer publiciteit zal met een gratis versie misschien lukken, maar ik betwijfel of dat de juiste publiciteit is. Die is er namelijk al heel veel door het blog, door de acties rondom het boek (droodles bijvoorbeeld) en de EHPO Jongerendag. Met een gratis uithangbord als dit blog moet je je afvragen wat het nog toevoegt en oplevert (in indirecte zin) naast het blog.
  • Wat de mensen aangaat die roepen dat het gratis moet zijn omdat je er zelf vaak over schrijft, of het manifest van de films aanhalen: dat is natuurlijk lekker makkelijk gezegd vanachter je pc. Voor die mensen heb ik wedervragen: a) Waarom moet Niels het dan ook gratis of voor heel weinig doen? (onderbouwing graag) b) Mag Niels geen geld verdienen met zijn werk dat elders al gratis verkrijgbaar is? c) Hoe denk je dat betrokken partijen blijven bestaan als alles gratis zou zijn? Of moet de hele maatschappij maar veranderen in een hippie ruilcultuur?
  • En dan nog de vertaling. Dit is een lokaal boek. In de zin van: Nederlandse voorbeelden. Dat maakt het hier heel sterk, in het buitenland veel minder. Het kan zijn dat buitenlandse cases erbij (in plaats van) hierbij helpen, zeker weten doe ik het niet. Ik vind het wel de uitdaging waard. Maar ik weet (vanuit de omgekeerde positie van buitenlandse titels keuren) dat dit een groot bezwaar in het buitenland kan zijn.
  • Oh ja, ik ben ook de uitgever van Erwin Blom waar zo vaak en graag aan wordt gerefereerd als het over gratis gaat. Ik weet dus waar ik het over heb.
Groeten, Timo

Dank voor je uitgebreide reactie, Timo. U kunt weer inhaken, allen.

4 opmerkingen:

  1. Helemaal eens met bovenstaande dus he. Maar je wilt graag een reactie...

    Het klopt dat een management boek met alleen lokale NL cases niet interessant is voor de internationale markt. Dus als je een internationale variant wilt, dan zal je het moeten herschrijven.
    Plus wat internationale cases eraan toevoegen. Dus die tijd is nog niet rijp denk ik. Je zult eerst zelf een slag moeten maken in je muziek management praktijk naar de internationale markt.
    Maar dat gaat vast komen...

    En dan is een Engelse vertaling zeker de moeite waard, en zou ik die gratis weggeven online. Dit puur en alleen om je naam te vestigen in het internationale circuit, zodat je daar geld uit kunt halen. Die markt is zoveel groter dan de Nederlandse, daar is een investering (gratis ebook) wel te rechtvaardigen vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ro Dank :)

    En ik ben het eens met je opmerking over een eventuele vertaling. Daarnaast helpt succes in eigen land ook enorm. Voelt aan als een soort 'seal of approval'. Dan zal het wel goed wezen. Dus: eerst hier, dan de rest van de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen mening. Maar wel een extra bron om er eens naast te houden.

    http://www.intermediair.nl/epaper/2011/7/index.html#/16/

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niels,
    ik vind het een beetje overbodig dat jij je moet verantwoorden omdat je een boek hebt geschreven en uitgegeven. Je geeft al zo veel gratis weg, soms te veel, en met dit boek ga je ook niet rijk worden. Alle argumenten die jij aangeeft zijn terecht en oprecht. Vergelijking met Seth Godin is waar en geniaal. Je blog is inspirerend en heel erg nuttig. Je boek is een verbreding en verdieping daarop, plus een mooie samenvatting. Als ik jou was zou ik gewoon overgaan tot de orde van de dag. Ik vind het echter alleen maar positief dat jij je ideeën weet om te zetten in een (beetje) geld. Dat bewijst alleen maar dat jouw aanpak (ook) geld kan opleveren! Respect!

    BeantwoordenVerwijderen