16 februari 2011

'Waarom is dat boek van jou niet gratis, Niels?'

Inmiddels sta ik her en der bekend als 'die gratis-man'. Dat dat stukken genuanceerder ligt blijkt o.a. uit mijn uitgebreide discussies met Anton (zie http://bit.ly/antonantonanton - stuur gerust door) en bijv. ook met Tim Kuik. Kort gezegd geloof ik in de enorme waarde van 'gratis' binnen een groter geheel, maar dwing niemand om alles te allen tijde weg te geven. Het gaat slechts om 1 ding: de belangen van maker én gebruiker onvoorwaardelijk en altijd voorop stellen, de rest volgt vanzelf. Voor wie daar niet in gelooft of mijn ideeën 'een te romantische voorstelling van zaken' vindt, is het echter wel praktisch om 'gratis' op mijn voorhoofd te stickeren. Bijna 70 cases halverwege het startpunt van deze blog vind ik persoonlijk verre van romantisch. Maar dat ben ik...

In dezelfde lijn wordt die vraag me gesteld naar aanleiding van het verschijnen van mijn boek. Anton bood zelfs aan om het voor mij te doen op de stencilmachine in zijn kelder. Niet omdat ik (op dit moment) vind dat mijn boek gratis zou moeten zijn, wel omdat ik zeer geïnteresseerd ben in de voor- en nadelen. Dat gesprek ga ik dus graag aan, bijvoorbeeld met Joost Heijthuijsen van Incubate, die mij plagerig tweette en daarna constructief mailde:

Hoi Niels,

Ten eerste wil ik je feliciteren met
Doorbraak! Ik heb het boek besteld en zal het aan velen aanraden, ook al heb ik alles al op je blog kunnen lezen. Er zit iets anders achter waarom ik het boek koop. Ik gun je een top 40 notering met Doorbraak! en ik gun andere mensen, die te lui waren om je blog te volgen, inspiratie.

Vragen kost niets, net zoals ideeën vrij zijn. Daarom vroeg ik me af waarom je
Doorbraak! niet gratis weggeeft, net zoals Chris Anderson en Matt Mason hun boeken gratis weggeven. Het heeft hen geen windeieren gelegd. De tarieven die de mannen voor consultancy vragen zijn groter dan de voorschotten die ze voor hun boeken zouden kunnen krijgen.

Het is niet dat ik een gierige Hollander ben die het boek gratis wil lezen. Iedereen die je blog gelezen heeft kent het water-voorbeeld wel. Het gaat er meer over dat je in mijn ogen kansen laat liggen door het boek niet gratis te distribueren. En de komende tijd gaat niet over OF je iets gratis doet, maar over WAT gratis voor je verdienmodel betekent. Het succes van Kyteman was dat je het op een niet-conventionele manier deed. Die niet-conventionele manier was gratis. Voor de distributie van
Doorbraak! kies je in mijn ogen voor een redelijk conventionele oplossing.

Je richt je nu volgens mij op je bestaande doelgroep, de mensen die je blog lezen en de mensen uit de muziekindustrie. Er is nog een nieuwe doelgroep te winnen, die veel groter is, en die misschienover te halen is met een gratis versie. Denk aan alle consultants, Kyteman-fans en anderen. Dit zijn potentiële ambassadeurs die buiten je bestaande doelgroep vallen. Zij zullen het boek lezen en delen. Want er is een verschil tussen boeken en muziek. Lezen vergt een grotere inspanning dan muziek luisteren. Over muziek praat je niet zo makkelijk met anderen. Over boeken wel. Het gratis weggeven van je boek levert volgens mij meer conversatie over je boek op. En conversatie leidt tot conversie.

Maar er is nog iets dat opvallender is: Je boek gaat over het creëren van kansen door dingen te delen, door dingen gratis te doen en daarmee op andere plekken kansen te creëren. Hiermee bouw je Reputatie op, zoals Mars terecht opmerkt. Hiermee bouw je trouwe fans op, die meer voor je doen dan anderen. Dat is goed op je blog te zien. Ik vind het ook leuk om bij te dragen.

Mis je een kans door het boek niet gratis weg te geven? Ik denk van wel. Je hebt trouwe volgers die veel voor je willen doen. En het zou een doorbraak zijn om
Doorbraak! in het buitenland uit te brengen. Dan is een plus een twee. Het boek staat vol interessante voorbeelden, die ook voor buitenlanders als case interessant zijn. De buitenlanders kunnen wel wat Aalberts gebruiken, want je doet niet onder voor de Lefsetzen en Godins van deze wereld. De buitenlanders verdienen het ook om de verhalen achter Caro Emerald en Kyteman te horen, want die zijn goed.

Nederlandse bands breken zelden in het buitenland door. Nederlandse sprekers of boeken al helemaal niet. Volgens mij ligt daar je kans. Geef het boek gratis weg in Nederland en vraag ons om je boek in het Engels te vertalen. Veel mensen willen je daar volgens mij graag mee helpen. Niemand deed het eerder op deze manier, want het vraagt om lef om dit te doen. En het is een doorbraak die vele mensen je gunnen. Als we allemaal goed ons best doen heb je binnen een korte tijd een Engelse versie klaar. Die gaan we met zijn allen promoten, net zolang totdat buitenlandse mensen het boek gaan lezen en een buitenlandse uitgeverij het uitbrengt. Net zolang totdat jij in het buitenland wordt uitgenodigd om dit verhaal nog eens te vertellen. Want het is een goed verhaal. Dat door gratis input alleen nog maar kan blijven groeien.

Groetjes van Joost


Zo'n mail zet aan het denken. Erwin Blom beaamt: 'Toen ik mijn boek gratis weggaf steeg de verkoop met 300% en zorgde het inderdaad voor grotere bekendheid. Tot op de dag van vandaag. Inmiddels 20.000 downloads of zo.' Eric linkt me zojuist naar Why music can't just be free: the artists' side of the story.

Wat vind jij?

46 opmerkingen:

Bér Engels zei

http://www.paywithatweet.com/ lijkt me een goed idee.

Vertalen en internationaal uitbrengen nog een beter.

Er werken onder andere bij Wired, Billboard en wat andere bedrijven flink wat invloedrijken die zonder twijfel geïnteresseerd zouden zijn, om het te lezen én aan de man te brengen.

Bas zei

Keek even op bol.com:

Ik moet 15,95 aftikken voor het digitale boek tov 19,95 voor de gedrukte editie.

Digitale versie kost dus 80% van de prijs van het papieren boek!

Ik moet Anton daarom gelijk geven over de tegenstrijdigheden tussen wat je van anderen verlangt en hoe je zelf handelt. Digitale muziek moet volgens jou gratis zijn en je geeft zelfs illegaal gratis compilaties weg, maar je eigen boek gaat digitaal voor nagenoeg de prijs van het fysieke boek in de verkoop. Je lult links en vult rechts.

Lykle zei

Ik ben vóór. Maar ben ook benieuwd naar de achtergronden van waarom je het niet vanuit jezelf al onderdeel van je strategie gemaakt hebt.

Niek zei

Anders, digitale versie gratis weggeven en de boekvorm de 20 euro laten doen. Ik koop zelf geregeld boeken die ik digitaal al heb, maar zeker bij goede boeken is het toch iets praktischer aantekeningen maken en terug te zoeken etc.

En idd, Joost heeft een heel goed punt.

Niels Aalberts zei

@Bas: mijn e-book is om die reden ook nog niet live (dit is een foutje van Bol.com). En ik kan je enigszins gerust stellen: dat gaat de gehele maand maart iets meer dan 50% van de fysieke versie kosten bij Bol.com. Dat scheelt al iets.

Voorts gaan jij en Anton er gemakshalve iedere keer aan voorbij dat ik hier al 2,5 jaar lang dagelijks alles gratis weggeef. 1.400 blogposts inmiddels (kost me 2-3 uur per dag, onbetaald) en afgelopen vrijdag 4 uur keiharde consultancy voor een tientje. Ik kan helaas niet op jouw of Antons naam klikken in deze reacties om te zien waar jullie dat doen of waar ik kan vinden hoe jullie een businessmodelletje bouwen op de nieuwe realiteit. Eén reactie hier had ook 1 blogpost op je eigen site kunnen zijn...

Maar goed, ik weet het vast 'allemaal weer mooi te vertellen' en 'vul rechts mijn zakken' waar ik vrijdag 'links lul'. Omdat je er niet bij was kun je het hier allemaal nakijken en -lezen. Gratis.

Timo Boezeman zei

Ik heb hier een mening over, maar die hou ik nog maar even voor me denk ik :-)

Wiebe zei

Niels geeft z'n ideeën al gratis weg via z'n blog. Ik vind het daarom onzin dat zijn (e)boek ook gratis verspreid zou moeten worden. Als lezer mag je wel betalen voor het gemak, vormgeving en volledigheid die een publicatie biedt. Overigens vind ik een ebook prijs van 80% van het papieren boek wel erg hoog.

AvieNL zei

Ik zou de parallellen willen trekken met de muziek.

De content van je boek bied je al zo'n beetje compleet en gratis aan via je blog. (lees: een gratis album als MP3).

Nu verkoop je een mooi luxe product met die content. Waar veel moeite in is gestopt, mooie vormgeving, doodles, tekstueel fine-tuning en mooie druk en afwerking (lees: een betaalde speciale uitgave op vinyl).

Mijns bescheiden inzien zou ik gewoon laten betalen voor je boek. Eventueel een vrijwillige bijdrage voor een e-boek. Wat de gek ervoor geeft. Maar gratis?

Gr.R. zei

Mijn mening zie ik hierboven ineens exact verwoord. Ik wil het boek nog lezen (en ik zal het ook betalen), maar als ik het goed begrijp is het 4 jaar EHPO, met wat toevoegingen. Dat betekent dat Niels zijn boek al gratis weggeven heeft! Alleen heeft hij het nu, voor uw gemak, verpakt in dode boom, met een puik register. Zodat u het ook op het toilet kunt lezen. Daar mag best wat tegenover staan.

Anoniem zei

Het doel heiligt heel cliche matig de middelen. Wil je hoger op de publiciteits ladder komen, dan is gratis waarschijnlijk de weg die je de meeste publiciteit op gaat leveren. Wanneer jij, niels, een reeele inschatting kunt maken hoe lang je het kan uitzingen zonder een euro ervoor terug te zien, dan moet je dat doen! Ik denk dat die publiciteit behoorlijk flink zal zijn. Zoals Joost aangeeft kan de publiciteit zich terug betalen met bijvoorbeeld druk bezochte lezingen. Maar zou het niet wat zijn om jouw(en ook jullie!) kindje, doorbraak!, als experiment te gebruiken. In breder perspectief zou het slagen of falen van het aanbieden van een gratis boek een waanzinnige case zijn, een test van de eigen leer en een voorbeeld van hoe het ook kan. Dat laatste is ten slotte waarom veel mensen jouw blog volgen. Spannend!

antonie zei

Leuke discussie. Als je iemand zoekt om 'n hoofdstukje of een case te vertalen naar het Engels, laat maar weten. Minste wat ik na al die jaren terug kan doen ;-)

Niels Aalberts zei

@Lykle: Vooralsnog is de reden dat mijn e-book niet gratis is tweeledig. Enerzijds ben ik het met meerdere mensen hier eens dat ik al voldoende gratis weggeef met dagelijkse blogposts of bijna gratis met de EHPO-dag. Anderzijds ben ik een samenwerking aangegaan met A.W. Bruna, die mij helpen met redactie, distributie, digitalisering, marketing en promotie. Ik kan niet voor Timo spreken (dat doet hij hier morgen zelf), maar als ene Niels Aalberts binnen hun uitgeverij met gratis .pdf's gaat strooien, heeft dat niet alleen gevolgen voor Doorbraak!. Dat laatste vind ik geen doorslaggevend argument (de punkrocker in mij krijgt daar 'dwarse neigingen' van ;-), het eerste al meer.

Voorlopige uitkomst is dat mijn beleid is: 'ik kijk het allemaal even aan'. Onderdeel daarvan is deze open discussie n.a.v. Joosts mail. En ik stuur bij als ik dat nodig/nuttig acht. Of als ik er zin in heb ;-)

Marin zei

Ik heb zo'n vermoeden dat Bas zomaar hetzelfde IP-adres heeft als Anton...

Arno Boerman zei

Maar ik heb al betaald!! ;)

Serieus; ik vraag me af of het gaat werken. Allereerst omdat je voorbeelden zijn Nederlands, spreekt dat aan in het buitenland waar men grotere aantallen gewend zal zijn? Is het succes in Nederland wel zo makkelijk te vertalen in het buitenland?

En ik vraag me af waarom dat vertalen niet nu al zou kunnen. Als de gun-factor zo groot is, willen 'we' toch ook wel met zijn allen helpen dit boek te internationaliseren? Of alleen als het gratis is?

Eigenlijk weet ik het dus niet :)

Bas zei

Af en toe reageren op een weblog ja, maar een eigen blog, daar heb ik de tijd niet voor. Daarom zie je 'slechts' mijn naam. Wat daarmee mis is begrijp ik niet. Moet ik mijn volledige adresgegevens plaatsen om mee te mogen praten?

50% is inderdaad al beter dan 80% maar nog steeds niet de prijs (30%) die je in een eerdere blog als must voor muziek/film noemt. Blijft dus een beetje meten met twee maten wat mij betreft.

Verder eens met de suggestie hierboven: op zijn minst een gratis digitale versie voor kopers van het papieren boek.

rakenDra Smit zei

Het is wat mij betreft consequent dat je het boek niet gratis weggeeft. Dat zou volgens de theorieën van de huidige internet pundits alleen zinvol zijn als je een groter assortiment van diensten in de aanbieding hebt. Consulten voor een tientje of een fles wijn schieten idd niet erg op.

Wel vreemd dat je een 'middleman'(Bruna) inschakelt. Je boek lijkt me nu juist een product dat je zonder 'middleman' aan de man kunt brengen.


Succes en vooral veel plezier toegewenst!

Niels Aalberts zei

@Bas: dank voor terug komen, waardeer ik zeer.

Twee redenen waarom ik 'semi-anoniem' reageren vervelend vind:

1. Het heeft al snel de smaak van zeuren, maar zelf niet met betere of andere ideeën komen. Dat is ook lastig in 1 korte reactie. Verwijzing naar een site, blog of Twitter maakt je achtergronden duidelijker. Die context vind ik vaak heel relevant om een reactie in perspectief te plaatsen.
2. Als je 'semi-anoniem' reageert kan ik wel antwoorden, maar weet nooit of je terugkomt en er een serieus gesprek op gang kan komen. Als ik je bijv. op Twitter kan laten weten dat ik weer gereageerd heb, komt er een gesprek op gang. Levert iedereen meer op en voorkomt dat Bas (of Niels) alleen 'die zeurpiet' lijkt.

Maar dat laatste voorkom je al door hier zelf terug te komen. Nogmaals dank.

Die gratis digitale versie bij het fysieke boek (à la veel vinylverkopen op dit moment vind ik een uitstekend plan).

De 30% waar jij aan refereert komt van www.dontmakemesteal.com. Da's dus niet mijn idee of advies, al vind ik het zelf ook een redelijk %. Hierboven leg ik uit waarom ik dat niet helemaal zelf bepaal op dit ogenblik (maar wat niet is...).

@rakenDra: Bruna is idd een 'middle man', maar ook daar bestaat een misverstand over. 'Men' denkt dat ik daar mordicus tegen ben, maar ik geloof sterk in DIT vs. DIY. Alleen wel DIT waarbij de nadruk op maker en gebruiker ligt, niet op 'middle man'. Ik kan je bevestigen: Timo en Bruna vervullen die rol met verve!

B-sting zei

Er zit bij mij wel ook wel een raar smaakje aan dat het e-book niet gratis is of 'bijna-gratis', maar het je kwalijk nemen; nou nee. Mensen kunnen inderdaad ook je weblog gratis lezen en dat levert denk ik evenveel op. Dat een fysiek product, een boek, geld kost, dat vind ik terecht. Over de prijs valt te discussiëren.

Wat je denk wel had kunnen overwegen was om de digitale editie in twee smaakjes aan te bieden: gratis & ontzettend kaal vs. betaald en net zo mooi geïllustreerd als het fysieke product. Dan zeg je wat mij betreft nog steeds dat het verhaal, de content, gratis om te lezen is, maar dat als je 'de ervaring' wil (zoals men dat ook altijd mooi zegt over cd-doosjes), je daar best wel iets voor mag lappen.

Ik ken een kritische collega-muzikant die niks van 'die Niels' moest hebben, want "tja dat zal wel weer een of ander tsjakka-gast zijn die mij gaat vertellen hoe ik beroemd kan worden". Als ik een gratis boekje had gehad, had ik kunnen zeggen: hier lees zelf dan en dan mag je dan zeggen of je het niks vind.

Ik kan overigens ook altijd mijn fysieke boek lenen, maar dat terzijde.

Sander zei

Eat your own dogfood..

en het is inderdaad interessant waarom je niet vanaf het begin het voorbeeld van Erwin Blom met zijn Handboek hebt gevolgd.

Nu je al in een deal vastzit met Bruna wordt het een beetje lastig...

Maar de reacties combinerende lijkt me de gratis variant van "BreakThrough, the Dutch way" het mooiste experiment:

Knip Doorbraak in hapklare brokken
Laat het je vaste bezoekers vertalen; die in ruil in het boek met naam en toenaam worden benoemt en bedankt.
Controleer dit zelf, of laat dit professioneel doen door een echte vertaler
Zoek er wat sponsors bij die je betalen per download of vast bedrag (voor vertaler e.a. kleine kosten)
Meld hem aan bij Googles Espresso via ABC (http://www.abc.nl/frontpage/ebm/index.php?pod=Y)

en dan kijken hoe ver je komt met een semi-crowdsourced freemium boek

Volgens mij best ver..

Ron zei

Het al dan niet gratis weggeven van het boek is wat mij betreft een keus die je zelf mag maken. Er worden terecht argumenten aangevoerd over het succes dat een gratis boek heeft ten opzichte van een betaalde uitgave.

Zelf ben ik ook actief als consultant, zelfstandig dus voor eigen rekening, en zou het boek gratis uitgeven (de pdf) om dat te gebruiken als sales en marketing middel.

Je opmerking over de EHPO dag van 40 euro is natuurlijk maal het aantal deelnemers in de zaal. Dat kan het beeld wel veranderen.

Yor zei

Ik kan me op veel vlakken vinden met de mail van Joost. Heeft er zeker goed over nagedacht. Maar het wordt weer eens gevoed door de gierigheid van de mens.

Het tevens in het buitenland distribueren voor niks en helpen met de groei van Niels is een prima streven, doe het dan! Waarom moet zijn boek daar gratis 'tegen overstaan'?

Als je in dezelfde mail je plan van aanpak had verzonden en hulp had aangeboden met het vertalen denk ik dat Niels er best oren naar zou hebben om zijn naamsbekendheid in het buitenland te vergroten door middel van een gratis Engelstalige versie.

Bas zei

Ik snap je punt over het 'semi-anoniem' bloggen of twitteren. Ik zelf blog liefst semi-anoniem en heb ook geen commerciële of idealistische reden om mezelf online te profileren. Dus niet traceerbaar, wel met mijn echte naam. Ben er een beetje huiverig voor om mijn hebben en houden online te gooien. Daarom ook niet actief op twitter, hyves en facebook.

Goed dat je nog naar je (digitale) prijsmodel kijkt. Ik hou je blog sowieso in de gaten. Zou mooi zijn als die 'wat niet is...' tot iets leidt! Succes daarmee.

Laura zei

Als ik het zo lees is iedereen het er wel over eens dat het logisch is voor de fysieke versie een bedrag neer te leggen. Niet alleen voor het fysieke product, maar ook voor het hele (productie)proces dat daaraan vooraf ging.

Over de pure inhoud. Ja, de globale lijnen van het verhaal zijn gelijk aan wat je in je blog de afgelopen jaren hebt beschreven, maar dat is niet een-op-een vergelijkbaar met deze boekvorm. De structuur, verhaallijn en globale toonzetting is rustiger, minder versnipperd en meer persoonlijk. En in die zin, naar mijn idee, een aanvulling op je blog (in plaats van een samenvatting van).

Er zijn al heel wat suggesties genoemd voor online verspreiding, denk dat je voor jezelf het beste kan bepalen, of de vraag kunt stellen: aan wie dan, wat wil ik ervoor terug, hoeveel ga ik gratis uitdelen, welk beeld wil ik met deze actie uitdragen? Je kunt bijvoorbeeld ook het boek in twee delen online zetten (handig zo’n dubbelboek  ), alleen aan abonnees, tegen een ‘minimumbedrag’ (bandcamp) of andersoortige ‘bijdrage’ (idd ‘pay with a tweet’), een beperkt aantal (max 1000 downloads), vanaf een bepaalde datum (6 maanden na fysieke release) alleen via bevriende kanalen, bij albums van “jouw” artiesten, in ruil voor een recensie/blog (waarna je weer een boek kan maken van al die gebundelde blogs) of andere dienst, bedenk wat leuks!

Succes met je besluit, ik ben in ieder geval blij dat de fysieke versie in mijn boekenkast staat!

Ro Halfhide zei

Ik zou deze NL versie zo laten.
De Engelse versie zou ik in een experiment door crowd-sourcing laten vertalen - via een wiki engine ofzo, en dan gratis online zetten.
Wel zou ik er dan een premium bijzetten: een internationale case toevoegen. Dat is interessant voor de internationale markt en het geeft NL-ers een reden om die versie ook te hebben.
Dus dan heb je nog even werk...

Lode Broekman zei

Interessante discussie, persoonlijke reactie. Ik heb je boek besteld, omdat een fysiek boek voor mij nog altijd meer waarde heeft dan een digitaal exemplaar wat ik op mijn laptop of tablet lees. Voor zo'n boek wil ik best betalen. Qua muziek is het omgekeerd. Daar belemmert een fysiek product juist mijn consumptie, aangezien ik bij voorkeur vanaf iPod, laptop of tablet luister. CD's worden steevast omgezet naar MP3 en daarna beluisterd. En ja, ik betaal ook niet altijd voor digitale muziek. Shoot me. Zo nu en dan betaal ik voor muziek. Kyteman bijvoorbeeld. Ik laaglood ook wel eens een compilatie hier ja. Gratis, geweldig. Maar ook omdat het past bij mijn luistergedrag.
Wat ik wil zeggen, is dat 'alles moet gratis' niet opgaat voor alle producten, markten en gebruikers. De voorbeelden van Erwin Blom en van Monty Python's stijgende DVD verkoop na publicatie op YouTube zijn interessant maar naar mijn mening niet 100% vergelijkbaar. Andere contentbron en productievolgorde. Het EHPO blog is gratis, de bundeling van kennis in een tastbaar formaat is betaald. Prima. Gratis is functioneel in een zakelijke context als er in redelijkheid (tijd en hoogte) uiteindelijk verdiensten te verwachten zijn.

Frank zei

Niels' quote 'ik kijk het allemaal even aan' vind ik intrigerend. Welke gedachte schuilt er achter deze uitspraak?

Ik vermoed dat hij denkt: 'Ik kijk even of de verkoop op gang komt. Zo ja: lekker verkopen en centjes verdienen. Zo nee, dan kan ik het altijd nog gratis weg gaan geven'. Klopt dat, Niels?

Ik zie zo op het eerste gezicht geen redenen waarom dit een verkeerde strategie zou zijn.

LL zei

Voor de aardigheid wil ik nog even toevoegen: Ik ben ondertussen aan het lezen in het gratis exemplaar dat mijn vriendin toegestuurd kreeg als dank voor het meedoen aan de 'droodle'-illustratie oproep.

Een beetje gratis is het boek dus toch al wel, dank daarvoor! wilde het graag lezen maar ben op dit moment nog een te arme sloeber dus dit komt goed uit!

Niels Aalberts zei

@Frank: Geloof het of niet, maar het is eerlijk gezegd net zo simpel als ik het hier stel: ik was zó druk met de papieren versie en de organisatie van de EHPO-dag dat ik niet heel kalm, rustig en weloverwogen over een goede e-book strategie heb nagedacht. En wat ik hier en ook in het stuk laat doorschemeren: ik wist het niet zo goed. Alle voor- en nadelen zijn hier min of meer de revu gepasseerd en de meesten heb ik eerder ook zelf bedacht.

Uit veel rond mijn boek en blog moge blijken dat ik nogal een control freak ben, tegelijkertijd heeft het jaar met Kyteman en ook deze blog me geleerd dat veel goeds komt van het soms 'even aankijken', niet teveel in steen houwen, met het (onterechte) idee dat alles vanaf dag #1 perfect is. In de tijd je ideeën en strategie aanpassen is soms beter.

Dus dat.

Dank voor alle suggesties. Ik wil even aankijken wat die prijsverlaging bij Bol.com in maart doet, ben gevoelig voor argumenten over een (zo goed als) gratis e-book bij de papieren versie en ook meer of andere dingen met gratis doen rond het e-book. Moet ik het maar 'ns met Timo over hebben, die hier morgen zijn visie zal geven op Joosts stuk. Het crowdsourcen van een engelse versie spreekt me ook erg aan; Antonie mag het eerste hoofdstuk doen ;-)

Dank allen voor jullie vele reacties. Keep the blog alive!

koningwoning zei

Geen zin om de hele discussie hierboven te lezen, maar reageer toch even op dat wat ik wel gelezen heb.

Er is tot nu toe een groot verschil tussen muzikanten en schrijvers: de eerste kunnen hun 'atomen' (CD's) weggeven om de neutronen (=experience: live optreden) geld mee te vangen.... de andere groep geeft normaliter de neutronen (live spreken) weg om voor hun atomen (boek) geld te kunnen vangen.

In dit geval is zelfs keiharde consultancy weggegeven (had makkelijk € 300 per zetel kunnen vragen hiervoor) ter promotie van het boek.

Verder bestaat er zoiets als 'First movers disadvantage': als jij direct het product wilt, dan betaal je er over het algemeen meer voor.
Ik zou het niet raar vinden (zelfs slim) als, zodra de verkopen zakken, dan als promotiemiddel het boek gratis weg te geven als pdf.

Al met al snap ik waarom Niels z'n boek nog niet weggeeft... maar zou het wel aanraden om op een later tijdstip te doen.

Wat er nu nog niet is, maar wat ik erg zou waarderen is als ik voor een kleine meerprijs ook de luisterboek zou kunnen krijgen. Ik heb namelijk, vooral bij business boeken, vaak de behefte aan beiden: een als naslagwerk, de ander om in de auto het boek te horen (en dan eenmaal op het werk dan snel de belangrijke dingen te high-lighten)

Je ziet overigens nu ook dat Kluun bezig is met het optreden van schrijvers - dmv nightwriters - naar voren te halen als verdienpost voor schrijvers. Verder kan ik me voorstellen dat als je je boeken gebruikt om een audience te bereiken... om zodoende te kunnen schrijven voor een blad/krant/etc. en DAARVOOR betaald krijgt, het ook weer interessant kan zijn om gratis weg te geven.

Kortom: gratis is alleen een business model als er iets betaalds aan vast zit. Tot nu toe heeft Niels veel gratis weggegeven en is dit het eerste wat er betaald aan vast zit (waarvan de vraag is hoe lang het gaat duren voordat het gratis te verkrijgen is)

P.s. ik ga er wel vanuit dat Niels niet iedereen die alle bladzijden inscant en hoofdstukken hiervan, of het geheel online zet, voor copyrights gaat sueen

Marinus de Goederen zei

Niels doet al zoveel gratis (hoeveel bands/artiesten hij geen gratis advies geeft en/of heeft gegeven...). Wat is er mis met 20 euro voor een boek te betalen dat voor velen hun Bijbel zou kunnen zijn?

Ik denk dat IEDEREEN die 20 euro er zo uit heeft als hij/zij de tips van Niels opvolgt. Ik heb het geld er in ieder geval 100% voor over.

Anton zei

@Marinus: Het punt is dat Niels muziek van anderen gratis verspreidt via zijn website (zonder hun toestemming!) en predikt dat dat moet kunnen, maar tegelijkertijd voor zijn eigen ebook wel geld wil zien en dit niet op diezelfde site gratis aanbiedt. Het ebook wordt notabene tegen een prijs van 50-80 procent van de hardcover verkocht.

Dat de blogberichtjes al 2,5 jaar gratis zijn is geen excuus. Artiesten geven op hun sites ook regelmatig tracks en andere bonus content gratis weg en toch vindt Niels dat zij of hun labels muziek helemaal anders (digitaal veel goedkoper, gratis enzovoorts) moeten aanbieden (en hij helpt ze daarbij een handje met zijn illegale Perfect CDs).

Niels roept ook nog continu principieel dat middle men achterhaald zijn maar gebruikt zelf wel een traditionele middle man. Ik zie weinig verschil tussen de rol van een platenmaatschappij en uitgeverij Bruna. Eerstgenoemde worden door Niels kapotgebasht, maar laatstgenoemde wordt verheerlijkt.

Zoals Bass hierboven zegt lijkt dit alles op links lullen en rechts vullen.

PS ben bang dat dit mijn laatste post op deze site is want Niels heeft aangekondigd dat hij me er af zou schoppen als ik nog terug zou komen (ik vrees dat ik hieruit moet opmaken dat hij niet zo goed tegen kritiek kan en alleen meepraters duldt). Vaarwel!

Niels Aalberts zei

@Anton: ik delete je posts als je jezelf halsstarrig blijft herhalen, mijn bezoekers daarmee verveelt en niet inhoudelijk ingaat op voorbeelden, vergelijkingen en argumenten. Ik open deze post notabene met een alinea waarin ik expliciet verwijs naar plekken waar ik mijn standpunt uitgebreid toelicht en onderstreep dat niet alles van mij gratis moet of hoeft. Integendeel.

In de reacties hierboven geef ik een fundamenteel verschil aan tussen middle men die overbodig zijn/worden en mijn middle man, A.W. Bruna.

Keer op keer geef jij er blijk van die argumenten niet eens te lezen, laat staan erop in te gaan. Liever doe je ze af met 'je weet het weer mooi te vertellen, Niels' en schiet de kramp 'Niels druist continu tegen z'n eigen religie in', ditmaal afgetopt met een fijne vileine opmerking dat ik alleen maar meepraters duld. Alleen al 3 posts met ieder 30+ reacties op jouw plaat die blijft hangen in dezelfde groef bewijzen het tegendeel.

Ik ga graag in discussie of gesprek, maar op jouw mantra 'waarom geef je je boek hier niet gratis weg?!' heb ik nu vaak genoeg beargumenteerd antwoord gegeven. 'Beargumenteerd', maar dan moet je wel willen luisteren. Oneens zijn mag (graag zelfs), maar 10 keer vragen naar dezelfde weg doen kinderen van 7, niet volwassen mensen die op zoek zijn naar creatieve oplossingen in een spannende, uitdagende tijd.

Stef zei

Even chillen allemaal! Een mooie discussie, maar zonde die dood te slaan zonder argumenten. @Niels: mensen als Anton negeren. Er zijn dingen voor en tegen je keuze te bedenken. En @Anton: ik respecteer je mening dat je vindt dat Niels zijn talk niet walked, maar de manier waarop je ongefundeerd bashed niet... Ff met respect voor elkaar graag! En voor de 'anti'Niels Lobby: ik zou zijn boek vooral niet kopen! voor mezelf: ik had hem al in de pre-order bij Bol staan...

Matthijs zei

Zelf lees ik al jaren graag en vaak dit blog, zonder er iets voor te hebben hoeven betalen. (Zo, drie werkwoorden achterelkaar, volgt u het nog?)

Vrijdag ga ik met alle plezier naar de Plato Utrecht om het boek in papieren versie te kopen en het na het lezen een mooie plek in de boekenkast te zetten.

Dat is wel het minste wat ik kan doen, los van dat ik het boek interessant vind, na alle gratis voordelen en kennis die ik dankzij Niels heb opgedaan in de voorbije jaren.

Na mijn bezoek aan de Plato zal ik, om Anton te eren, bij de bakker een gratis krentenbol eisen en zwart rijden in de bus.

Volgens mij is de visie van Niels op zijn blog niet zozeer 'geef alles gratis weg', alswel 'bedenk wat het je op zou kunnen leveren als je het/iets/een deel gratis beschikbaar maakt'. Hij verplicht niemand iets te doen en mag - uberhaupt, maar nu zeker - vooral lekker zelf uitmaken of en wat hij vraagt voor zijn boek. In papier en EN digitale versie. Heb je het er niet voor over? Koop het dan niet. Ben je slim? Koop het dan wel.

Tot zover.
Matthijs

Alexander Mooij zei

Het gaat om boontjes DOPPEN en dat lukt zo wel hoop ik voor Niels.

Zojuist zei ik het al op twitter en dat wilde ik graag nog hier plaatsen:

Ik vind het prachtig om te zien dat er nu al een stuk of twintig mensen druk aan het peinzen zijn over distributiemogelijkheden voor Niels. Wat dat betreft is dat een missie behoorlijk geslaagd. In plaats van met een dekentje over ons hoofd en de duim in de mond in de feutushouding te gaan liggen met een lege fles Jack Daniels op de grond zie ik hier allemaal muziek(gerelateerde) mensen nadenken over "wat zouden we eens kunnen doen".

Als we dit nu eens vaker zouden doen? Dan niet alleen voor Niels, maar ook elkaar. Gewoon een soort online #durftevragen-sessie: Bandje A heeft een probleem, hierzo posten die hap, zo een paar tips van de crowd.

Innovatie komt hier vandaan. Niet van een groot bedrijf. Nu de volgende stap.

Schoot me zoëven te binnen.

Groet!

P.s. Hé Anton, je kunt me inhuren voor marketips. Bijna gratis. ;-)

Boudewijn zei

je lezers je boek laten vertalen lijkt me niet zo verstandig als je serieus genomen wilt worden in het buitenland. Vertalen naar het Engels is een vak en vroeg of laat zal er toch een professionele eindredacteur doorheen moeten gaan om al het steenkolenengels en grammaticale fouten te fixen. Dus waarom niet direct goed laten doen?

Crowd-funding project voor een internationale release daarentegen: Love it.

Sander zei

@boudewijn: ok ok, wellicht is de de kwaliteit van ons engels onvoldoende, al kan het zijn charme hebben ;)

Bovendien ben ik bang dat met name de US/UK neer zal kijken op onze hollandse voorbeelden, in ieder geval niet afdoende zal vinden.

Dus budget vereist voor een echte vertaler (10ct p/woord ofzo?) en wat budget om Niels wat research te laten doen; Nine Inch Nails, Radiohead, Bandcamp&co

Ruim budgetteren (niet de doodles vergeten), en op kickstarter gooien.

Via ABC/Espresso of lulu of iets dergelijks kun je de premium doen..
de PDF gewoon weggeven

Ik hoop dat je het probeert

Marinus de Goederen zei

Ik vind dat Matthijs het helemaal goed samenvat. Goed verwoord!

Marinus de Goederen zei

@Anton: Ik heb Niels zijn verhaal over Kyteman mogen lezen en van een klein beetje commentaar voorzien voordat het naar de drukker ging. Vond ik leuk om te doen (ik voelde me zelfs vereerd!) en afgelopen vrijdag heb ik het boek gewoon gekocht. Niels wilde het me geven, maar ik heb hem 20 euro betaald. Mede omdat dit boek mij heel veel gaat leren.

En om het nog mooier te maken: Niels gaf me als dank zowaar twee cd's die hij bij Plato had gekocht. Hij heeft ook onlangs de nieuwe cd van Radiohead besteld (las ik op Twitter). En hij koopt mijn cd's ook altijd trouw :-)

Het is niet meer van deze tijd om 100% tegen downloaden te zijn en verzamel cd's als gratis download op internet aan te bieden is vooral een kennismaking met een goede artiest of een bepaald genre.

Niels is al sinds 2002 (damn, alweer bijna 10 jaar) mijn sparring partner en dat heeft hij altijd voor niets gedaan. Uit liefde voor de muziek (of eigenlijk het liedje: 'Swim with Sam'). Ik vind zijn blog heel inspirerend en zijn boek fantastisch. Als hij een 'Perfect a balladeer' zou willen plaatsen, dan heeft hij mijn zegen. (Misschien niet van EMI, maar toch ;-)

Zoals Niels ooit zei: "De geest is uit de fles en die gaat er nooit meer in terug." Dat moeten we gewoon accepteren en verder kijken we allemaal hoe we er het beste van kunnen maken. En Niels zijn blog werkt heel inspirerend. En volgens mij niet alleen voor mij.

Jochem zei

Wat Marinus en Matthijs zeggen.

Paapst zei

Ook mbt boeken zijn er nieuwe businessmodellen te bedenken. Ik heb vorig jaar een boekje gepubliceerd (Werkgever en auteursrecht)en dat tegelijkertijd ook gratis online beschikbaar gemaakt. Desondanks heb ik al voldoende exemplaren verkocht om de kosten er weer uit te krijgen.
Ik heb voor in t boekje geschreven dat alle rechten zijn voorbehouden tot januari 2013. Na die datum valt t boekje onder een creative commons licentie en mag iedereen ook t fysieke exemplaar dus gratis gaan verveelvoudigen en verspreiden. Ik hoop dat meer auteurs of uitgeverijen deze "timed release" methode gaan toepassen.

Budy zei

Ten eerste: respect voor dit blog, heel fijn dat iemand de moeite neemt al deze info te verzamelen en online te delen, scheelt velen een hoop tijd en geeft velen een hoop inspiratie.

Dan: ik heb geleerd dat mensen je graag een teken geven van hun respect. Omdat we al eeuwen diensten en goederen ruilen dmv geld is geld ook een middel om respect uit te drukken.
Wat ik hier op EHPO lees is vooral dat je als artiest daar met de huidige virtuele tools gebruik van kunt maken. Je biedt bv een mp3 aan in ruil voor connectie, een gunst of voor geld. Voorop staat hierbij de vrije keus. De artiest kan zelf kiezen en hoeft die keuzes niet per sé uit te besteden aan b.v. een label. Maar dat kan natuurlijk wel als je dat wilt.

Als ik het zo bekijk dan volgt Niels dit recept 100%. Hij kiest ervoor info weg te geven in ruil voor publiciteit of connecties en kiest voor geld met een boek, lezing of consult. En hij kiest ook een uitgever voor zijn boek. Prima toch?
Als Niels het werk van anderen ongevraagd gratis aanbiedt om zelf iets te krijgen (publiciteit b.v.) is dat natuurlijk niet zomaar ok.
De genzen zijn echter niet altijd makkelijk te bepalen. Mag je zomaar ieder blog bericht delen? Als een artiest iets zelf gratis weggeeft, mag je dat dan zomaar doorgeven? Ik denk dat de ongeschreven regel is: als er niets over gezegd word en het is legaal gratis te verkijgen dan zal het wel goed zijn. Voor de rest begrijp ik alle kritiek niet. Willen we dictatuur van commercie verruilen voor dictatuur van anti commercie? Ik ben voor vrije keuze.

Mischa zei

Doobraak e-book komt eraan.

Alyn zei

Tja over zo'n figuren als Anton aus Tirol kan ik alleen maar zeggen:
'Sommige mensen weten de prijs van alles maar herkennen de waarde in niets!'

Keep it up Niels!

I LOVE MUSIC zei

Ik reageer niet zo vaak maar toch meng ik me hierin. Al vanaf het begin volg ik deze blog. De talloze tips, het delen van ervaringen en avonturen, links en wat nog meer, is niet alleen handig maar vooral leerzaam.
Niels is iemand die volgens mij soms een grote mond heeft maar in de afgelopen jaren heeft hij -gratis en voor niks- mij vaak voorzien van advies. Het boek ga ik kopen. Al kreeg ik het gratis. Want het is belangrijk dat mensen als Niels advies kunnen geven maar ook kunnen leven van wat ze doen.
Wat ik waardeer is de feedback van iedereen en de reacties van Niels. zo hoort het. Complimenten, Niels!

Niels Aalberts zei

Terug uit de sneeuw, nog meer vriendelijke reacties op deze blogpost. Raakte blijkbaar een snaar. Dank daarvoor, allen!