23 januari 2012

Je eerste fan is niet Giel Beelen

Lezen: The Power of blogs. Verwijst naar dit *machtige* artikel, waar o.a. deze waarheid in staat:
'You are not after the biggest audience possible, you are after the right audience. [...] You always want to hit the right 1,000 people.'
Couldn't agree more. Dít is hoe je als onbekende muzikant, band of producer je muziek in de markt zet anno 2012. Een begin maakt. Dit artikel staat zo bomvol moderne waarheden en concrete tips, je kunt het je niet veroorloven het niet te lezen! Het is in grote lijnen en gedetailleerd uitgewerkt wat ik anderhalf jaar geleden hier en even later in mijn boek schrijf over zg. gatekeepers.Lees nog eens mee:
'It’s all about the depth of the relationship with the audience. Traditional outlets don’t have influence, they have impressions [cruciaal verschil]. What makes the individual blogger or newsletter owner so powerful is that (a) people subscribed to hear from them, (b) they’ve added real value to their audiences over the long-term, (c) they have a strong point of view and their biases are clear and transparent, and (d) they’re making direct calls to action for people to click a link or purchase something.'
In eerdergenoemde blogpost focus ik op ieders 10 à 15 gatekeepers, beweer dat ze slechts 2 standen hebben ('aan' of 'uit' - meestal is het laatste het geval...) en hoe je op internet altijd iemand vindt die wél 'ja' zegt. Dat is je start. Die aan- en uitknop gebruik ik vaak in presentaties (o.a. de eerste op de EHPO Jongerendag - slide 37/38, toelichting onder 'more') en ik
geloof heel sterk in die strategie voor moderne muzikanten, bands en producers.Realistisch aan The Tim Ferriss Effect vind ik de nadruk op de enorme hoeveelheid tijd en energie die deze tactiek vergt (waarbij hij persoonlijk contact terecht veel hoger inschaalt dan mail of bellen), samengevat in dit citaat:
'I assumed that I should spend as much time on a blogger with a million-person readership as I would pitching an editor of a publication with a million person subscription-base.'
Het is de methode die Only Seven Left met steeds een klein beetje meer succes toepast, de reden waarom ik met ze werk: je eerste fans zijn je vader, moeder, een onbekende timmerman in Wijchen die (nog) niet op Twitter zit of dat ene meisje in Katwijk dat gisteren haar eerste Hyves-account opende. Daar begint het. Natuurlijk zou het prachtig zijn als die eerste fan Matthijs van Nieuwkerk, Giel Beelen of Edwin Evers heet, maar die kans is nihil. Met hard werken en doorzettingsvermogen bereik je Matthijs, Giel of Edwin uiteindelijk via die timmerman of dat meisje.Belangrijkste les uit
The Tim Ferriss Effect: nobody said it would be easy. Succes komt niet vanzelf, het is keihard werken, fans 1-voor-1 voor je muziek winnen en vooral stug volhouden. Wellicht een open deur, maar vraag het de jongens van Only Seven Left: ook ontzettend leerzaam en leuk om te doen. Da's ook wat waard!

Heb je nog meer zin en tijd om te lezen? Check dan deze fantastische case study, opnieuw via Bob.

4 opmerkingen:

  1. Vooral dat stug volhouden, heel belangrijk. Dank voor de links!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met je eens Niels! Dicht bij de mensen blijven die je volgen. Ben net begonnen een project op gang te helpen en ze hebben deze visie volledig geadapteerd, wat zelfs terugkomt in de Bandnaam. Zal je (als we er klaar voor zijn) je een link sturen met meer info.

    Maar goed. Ga nu eerst even de links checken.

    BeantwoordenVerwijderen