Gisteren vertelde manager Frank van Lunteren hoe 'zijn' band Paceshifters opnieuw door Therapy? werd gevraagd hun voorprogramma in Nederland te verzorgen, vanochtend meer over optreden, een mooie aanvulling op de 6-delige serie Voorprogramma's scoor je zó. In het slot van deze korte serie vertelt Frank over repeteren, plannen en kosten. Paceshifters vind je op het podium, in de studio, op Facebook, Twitter, Bandcamp, YouTube, MySpace en Hyves.
Frank: 'Malcolm Gladwell vertelt in dit boek dat om van wereldniveau te worden je meer dan 10.000 uur in je talent moet investeren. Of dit nu tennis, golf of gitaarspelen is. Dat is waar wij mee bezig zijn. Shows of niet, er wordt elke week minimaal 1 dag en het liefst 2 à 3 dagen gerepeteerd om beter te worden. Het is cruciaal dat je het met de hele band eens bent dat dit noodzakelijk is en dat (bijna) alles minder belangrijk is dan de band! Daarom blijven we naast shows vooral veel oefenen, oefenen en oefenen [opnieuw: net als Vanderbuyst].
In juni 2011 sloten we onszelf 3 weken op om alle nieuwe ideeën uit te werken. Daarna maakten we een lijst met onze favoriete producers, waarbij we ons niet inhielden: eerst naar de top kijken, dan pas naar de realiteit. Bovenaan stond Dave Grohl. Die maakt een leuk potje muziek, kan onze muziek vast waarderen en produceren... Toch? Via Facebook zochten we contact en na wat enthousiaste persoonlijke berichten over en weer bleken onze agenda's...Helaas, we hoorden niks van Dave.
Niet getreurd. Nummer 2 op de lijst, net boven Josh Homme, stond Ed Stasium, producer van veel Ramones-platen waar wij mee opgegroeid zijn. Na wat over en weer mailen en het opsturen van enkele demo's was zijn reactie: 'Guys, this is real rock! No top 40 bullshit.' Daarna via Skype twee keer met elkaar gesproken (toch wel prettig dat dat allemaal kan tegenwoordig en dat je elkaar ook nog kunt zien) en het bleek te klikken. Onze voorwaarde was wel dat we de tijd kregen om écht met Ed samen te werken, niet domweg opnemen. Dat kan namelijk overal. En stukken goedkoper.'
Filmer Niels Bourgonje was ook enthousiast en in ruil voor zijn reiskosten maakte hij videoverslagen en een korte docu van de opnamen en trip:
Frank: 'Men waarschuwt altijd dat je rekening moet houden met extra kosten als je de studio in gaat [correct!]. Wij waren zo slim om met Ed voldoende tijd af te spreken. Dachten we tenminste... Na 1½ week kreeg hij echter een blindedarmontsteking. Uiteindelijk viel het mee en kostte het 'maar' een week studiotijd. Toch maakten we ons die week zorgen: krijgen we onze plaat wel af? Kunnen we langer blijven? Afraffelen was geen optie. De plaat in Nederland afmaken? Een EP in plaats van een volledige cd? Gelukkig had Ed de tijd erna gereserveerd om onze plaat te mixen. Die tijd hebben we omgezet naar opnametijd, retourtickets een week later geboekt, motel en huurauto een week verlengd. Al met al redelijk wat extra kosten, maar ons album is af en we zijn zeer tevreden met het resultaat!'
Dank voor jullie drieluik, Frank. Oefenen, vallen, opstaan en doorzetten blijft het motto!
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
2 opmerkingen:
Noem me naiëf, maar ik kan echt niet begrijpen waarom bands perse ver van huis denken te moeten opnemen. Even met je band op en neer naar (bijv.) Colorado, cameraman (een goeie! Hoi Niels!) mee, vliegtickets, onderdak, huurauto. Je weet dat je kwaliteit in huis haalt, uiteraard. Maar die kun je dichterbij ook vinden. Vandaar de vraag: is het zo belangrijk om een 'bekende' producer aan je plaat te verbinden? En is het die extra kosten (1000en euros vliegtickets, onderdak) ook echt waard? 1000en euros die je ook aan andere dingen kunt besteden.. Ik snap het niet, maar wil het wel graag weten
@riekus
Goeie vraag..
Kort antwoord, JA!
Iets langer....
Haal graag even Bob Lefstez (ook een favoriet van EHPO) aan "Does a $50,000 stereo sound ten times better than a $5,000 stereo? No, it doesn’t even sound ten times better than the buds on your iPhone. You see the last 10% is elusive. It’s easy to get to 90%. Approach 100%? Almost impossible."
Met Paceshifters zijn we constant aan het nadenken en plannen hoe we de band verder kunnen brengen. Ik denk persoonlijk dat er veel talent in de band zit, maar die moet wel ontwikkeld worden. Dat hebben we gedaan door de samenwerking te zoeken met Peter van Elderen (zanger Peter Pan Speedrock en een hele goede band). Dat hebben we gedaan door daarna op te nemen bij Jochem Jacobs (gitarist Textures weer zo'n goede band).
Ook dat hadden we allemaal al goedkoper kunnen doen. De band heeft thuis best leuke spullen staan om zelf op te nemen. Dus thuis opnemen kost bijna niks. Krijg je zeker 80% kwaliteit op cd...
Dan hadden we de keus in een goede studio in Nederland op te nemen.. Kost ook al snel een paar duizend euro en haal je misschien 90%.
Maar door met iemand als Ed Stasium samen te werken (meer dan 40 jaar ervaring) heeft de band veel bijgeleerd en hij heeft wel een paar procent extra gebracht.
Is het album door Ed Stasium twee keer zo goed geworden? No way!
Was het het dan wel waard? Wij vinden van wel.
De band heeft er weer wat bijgeleerd, het was een mooi avontuur en er ligt een mooi album! Die wel net die paar procent beter is geworden..
Zal het niet onder stoelen of banken steken.. Paceshifters zou graag van de band hun werk maken.... Dat kan (nog) niet en de kans dat het gaat lukken is niet zo groot... Maar in de tussentijd hebben ze een hoop lol terwijl ze proberen zo goed mogelijk te worden!
Een reactie posten