21 januari 2009

The Long Tail: gelul? (6)

Druk, zo'n weekendje Eurosonic/Noorderslag, maar buiten Nederland trekken ze zich daar niks van aan. Daar wordt druk gespeculeerd, getwijfeld en gebekvecht over het bestaan van The Long Tail. Daarom kom ik vandaag terug op de serie posts van de afgelopen weken. Voorlopig voor het laatst, want het wordt hoog tijd dat dit blog weer gevuld wordt met concrete tips in plaats van abstract gelul over (niet-bestaande?) Lange Staarten of ongebreidelde promotie van een trompettist uit Utrecht. Daarom zal gitarist Pim van de Werken vanaf morgen uit de doeken doen wat zijn band Silence Is Sexy heeft overgehouden aan hun alliantie met Mininova en de ongewone strategie waarmee ze hun tweede album This Ain't Hollywood aan de man brengen. Een serie vol tips, links, interessante statistieken en opmerkelijke resultaten voor ambitieuze muzikanten. Je weet wel, de eigenlijke reden waarom je dit blog leest!

Maar eerst die vermaledijde Long Tail nog een keer. Directe aanleiding voor Deel 6 in deze serie is het nieuws op Wired dat The Long Tail tóch lijkt te bestaan. Tenminste, dat zegt Madeleine Milne van eMusic, een in onafhankelijke en DRM-vrije muziek gespecialiseerde site. Met meer dan 5 miljoen tracks in haar winkel lijkt Madeleine recht van spreken te hebben en haar uitspraken staan volstrekt haaks op het eerdergenoemde onderzoek: ze beweert dat 75% van haar catalogus minimaal 1 keer over de digitale toonbank ging en zegt dat dat vooral komt doordat eMusic geen standaard Top 40-materiaal verkoopt, de bezoeker informeert met zinnig redactioneel commentaar en gebruik maakt van verregaande Web 2.0-technieken. "eMusic is the long tail", aldus Madeleine.

Boeiend! Onderzoeker Willem-Jan Prenger weet naar eigen zeggen niet veel van de muziekindustrie en de (online) verkoop van muziek, maar vindt de discussie over The Long Tail uiterst boeiend. Hij reduceert het belang van zijn bijdrage direct: "Ik ben gespecialiseerd in de relatie tussen jongeren, mediagebruik en de impact die dat heeft op hun leergedrag. Dat raakt aan overig gedrag, maar zaken als muziekconsumptie en bestedingspatronen zijn niet de kern van wat ik zoek en vind bij mijn onderzoek. Ik waag me dan ook niet in de Long-Taildiscussie over businessmodellen in de muziekindustrie en veranderende distributiemodellen. Als ik me in de stijd meng, zit dat meer op theorette- dan op theorie-niveau :-)."

Theorette is prima wat mij betreft, Willem-Jan! Hij vertelt vanmiddag dan ook verder.

2 opmerkingen:

  1. Met het business model van eMusic waarbij je een abonnement neemt op een bepaald aantal MP3's per maand werkt het wel. Ik kom echter net terug van muziekbeurs MIDEM. en blijkbaar heeft dance specialist BEATPORT bij veel kleinere labels artiesten aangegeven dat ze niet meer welkom zijn omdat het niet rendabel is.. Alhoewel dit weer kansen oplevert voor andere dance/ Niche digitale winkels is het toch wel opvallend. De mythe van unlimited shelfspace en dat digitale distributie goedkoop is worden hier nogmaals onderuit gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet Beatport daar nog even een persberichtje over uit? Zou mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen