12 januari 2009

The Long Tail: gelul? (4)

Afgelopen week werd hier gediscussieerd over het al dan niet bestaan van The Long Tail. En als-ie bestaat, of je er geld mee kunt verdienen. Van de kant van typische Long Tail-winkels als iTunes en Bol.com of muziekmaatschappijen V2 en EMI blijft het vooralsnog stil. Wie weet laten zij later nog iets van zich horen (graag!), maar EHPO is niet voor 1 gat te vangen...

Ik heb wat online 'onderzoek' verricht (disclaimer: zo subjectief als de pest!) en ook mijn licht opgestoken bij verschillende ervaringsdeskundigen: mensen die kunnen kijken in de digitale magazijnen van typische Long Tail-winkels of zelf een uitgebreide catalogus muziek beheren en over een langere periode zien wat wel en niet verkoopt.

Om met dat 'onderzoek' te beginnen, kijk mee naar iTunes' Album Top 100 van gisterenavond (zondag 11 januari 2009, rond 22u):

En even verderop:

Opvallend zijn de relatief hoge noteringen van oud repertoire van ABBA, Supertramp en een 35 jaar oude klassieker van Pink Floyd: allemaal in de Top 30. Ook in de Top 100: een oud live album van Robbie Williams, zijn grootste hits verzameld en die van Bruce Springsteen, Frank Sinatra en Barry White. En die noteringen lijken geen incident: de meeste titels heb ik een paar dagen eerder ook in iTunes' albumlijst zien staan.

iTunes' singlelijst van afgelopen zaterdag laat een vergelijkbaar beeld zien. De Top 25 zijn actuele hits, daarboven veel ouder repertoire:

Woody Guthrie, klassiekers van Led Zeppelin, The Eagles en oude hits van Snow Patrol, Jan Smit, The Farm en Coldplay: allemaal in de Top 50. Wedden dat Last Christmas vorige maand rond deze tijd Top 10 stond? Feit is dus dat oud hitrepertoire, zodra het is gedigitaliseerd, blijft doorverkopen. In de officiële, gepubliceerde hitlijsten worden deze oude titels doorgaans gefilterd en verplaatst naar een speciale backcatalogus-lijst. Dat voorkomt dat de hitlijst met recente albums vol oud repertoire staat.

Morgen meer onderzoek en meningen.

7 opmerkingen:

Marcel zei

Het digitaal VERKOPEN van albums is mijns inziens sowieso niet echt de juiste graadmeter. Verkoop van losse tracks is juist een van de innovaties van digitale muziekexploitatie. En iTunes staat het ook bijna nooit toe om speciefiek tracks alleen binnen de bundel te verkopen.En zeker niet om alleen album als bundel te verkopen. In abonnee diensten als eMusic zie je wel meer album verkopen. Verder zijn het de streaming abonnementsdiensten diensten zoals Jaha/ Surf2Music (Zoals Rhapsody) waar wel complete albums worden beluisterd/geconsumeerd.

Guuzbourg zei

Woody Guthrie en The Farm staan in de lijst omdat hun tracks recent zijn gebruikt in reclamespots. Is dat ook Long Tail? Led Zep en Eagles heeft wellicht te maken met de Top 2000.

Joris zei

Ik denk dat mensen nog steeds de i-store/i-tunes aan het ontdekken zijn. Die mensen hebben dus die muziek van vroeger niet digitaal en zijn dat nu rustig aan het verzamelen (dit zullen de mensen zijn die de 'klassiekers' niet op CD hebben, maar nu bedenken dat ze dat ene nummertje van dat album wel willen). Zodra 'men' de oude klassiekers op orde heeft kan je beter gaan zien of een long tail bij een i-tunes werkt. Ik denk dat er in verhouding straks dezelfde muziek verkocht wordt op i-tunes als dat nu het meest de winkels uit gaat. Het zijn alleen andere gebruikers met misschien andere muzieksmaken, maar ik vermoed dat het nog steeds de nieuwe hitjes en hypes zijn die regeren. Ik probeer te zeggen dat ik het ook nog maar moet zien met die longtail..

Sander Hoogendoorn zei

Ik sluit me bij Joris aan, ik denk dat hits & hypes altijd zullen blijven regeren. Ook denk ik dat bands als Pink Floyd, The Eagles en Led Zeppelin inderdaad op dit moment weer meer verkopen doordat mensen erop zijn geattendeerd door de Top 2000.

EHPO zei

Hoe of waarom die verkopen van backcatalogus ontstaan (commercials, Top 2000, Kerstmis of andere aanleidingen) maakt eigenlijk niet uit. Feit is dat door de digitale ontwikkelingen en m.n. iTunes luisteraars nu direct in staat zijn de songs die ze (willen) horen aan te schaffen. En zo bijdragen aan verkopen van oude tracks die voorheen niet met 1 klik in huis waren te halen. De voorraad singles van "Hotel California" verliet ergens in 1976 al de winkel...

Voor alle duidelijkheid: ik twijfel ook nog over (de inkomstenstroom van) de Long Tail. Al wil ik het graag geloven. Morgen nog wat meer.

Sander Hoogendoorn zei

Ik twijfel opzich niet aan de Long Tail voor online winkels. Ik geloof dat er door (bijna) onbeperkte opslagruimte inderdaad een Long Tail ontstaat. Ook geloof ik dat verderop in de staart veel backcatalogus producten zitten. Voor iTunes is het dus financieel aantrekkelijk om deze producten aan te bieden.

Wat ik alleen niet nog niet snap is hoe nieuwe bands die zich op de niche richten (dus ergens aan het einde van de staart)kunnen profiteren van de Long Tail. Zij verkopen immers maar enkele exemplaren. Misschien kun je daar ook wat meer duidelijkheid over scheppen. Interessante stukken voor de rest!

EHPO zei

Eén simpel antwoord, Sander: overhead. Bands, artiesten, muzikanten, individuen die ver weg in de staart zitten kunnen (mits ze verstandig boekhouden) leven van veel lagere inkomsten omdat ze de receptioniste, het lease-autopark en de kantinejuffrouw niet hoeven te betalen. Laten we eerlijk zijn: de dagen dat de bomen tot in de hemel groeiden zijn over (in de muziekindustrie al jaren eerder dan in andere economische sectoren). Daar moet alle partijen hun beleid aan aanpassen en dat biedt enorme kansen voor mensen om met internet en beperkte middelen een boterham te verdienen.