- Bandcamp beantwoordt de vragen, opmerkingen en suggesties rond de introductie van hun businessmodel (lees: betaalmodel) keurig, uitgebreid en gedetailleerd. Kunnen andere platforms, on- en off-line organisaties een voorbeeld aan nemen! Deze licht ik er even uit:
- Via DigiMuziek: 5 Reasons Not To Sign A Record Deal en 5 Reasons That You Still Might Want To Sign To A Record Label. Twee korte, krachtige maar complete lijstjes, geen woord aan gelogen.
- En dat het écht zonder label kan bewijst voormalig Dresden Doll Amanda Palmer. Joris wees me terecht op het missen van dit zeer relevante EHPO-nieuws vorige week. Ze doet op het Bandcamp-blog uitgebreid verslag. Inspirerend, absolute must-read (als je het niet al ergens anders gelezen had)!
- Ook op Bandcamp: alle halve finalisten van de Grote Prijs van Nederland 2010.
- Hoe je het zonder label doet (of zonder uitgeverij for that matter, via Bas) legde ik uit in de serie Hokje. In deel 3 ging het specifiek over het gebruik van Last.fm. Job vond een mooi stuk van Tom dat ook goed laat zien hoe je dat platform inzet.
- Waarschuwing van Marinus: oplichterij via MySpace? Hebben meer muzikanten hier last van? Een leugentje om bestwil, voor een goed verhaal in de pers, noem ik geen oplichterij (via Atze). Sterker nog, da's gewoon lachen. Zou je 'ns moeten proberen met jouw muziek! DRM op e-books bij Bol.com, dán voel je je pas bedrogen!
- Het enorme belang van statistieken om te zien wie je fans zijn, waar ze zitten en vandaan komen onderstreep ik regelmatig. In dat licht is dit groot nieuws van het grootste wereldwijde social network: Facebook Lets Publishers Contact “Likers”. Wow. Frank plaatst een aantal kanttekeningen. YouTube past de statistieken voor muziekclips aan (lees: hun charts), Tunecore's Jeff Price verklaart de Top 40 dood (en houdt een pleidooi voor The Long Tail). Ondertussen vraagt NME Madonna, Coldplay, Oasis, Franz Ferdinand en 36 anderen naar hun favoriete zomersongs en maakt deze Top 40. Toch niet helemaal dood die hitlijsten...
- Lijstje *nieuwe* én oude muziek dan: El Pino maakt speciale Into The Great Wide Open EP (eerste track hier), Grant Lee Buffalo live-EP nu digitaal (= promo uit '93, van prachtdebuut, voor R.E.M.-liefhebbers), eerste nieuwe Grinderman-track, coole Jens Lekman-clip én nieuwe track, 8 albums every budding songwriter should hear (allemaal via Jasper), stapels Summer Mix Tapes (via Marco) en The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble covert Dark Night Of The Soul (= Sparklehorse + Danger Mouse, absolute prachtplaat!):
- Of remix Tim Kuik, die vast niet blij is dat RapidShare van de Duitse rechter niet hoeft te filteren op auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het Nederlandse WeTransfer wel.
- Met moretrackslikethis.com vind je op Spotify, wel uh, more tracks like this. Paul stelt z'n ervaringen met Spotify op schrift, Kindamuzik somde daar 25 jaar Detroit techno op, Atzehoudt de R.I.P. 2010-playlist bij en verzamelde na het lezen van dit boek 275 songs over drugs. Maar: vormt het gratis Audiobox wellicht een bedreiging voor Spotify (via Jasper)?
- Guuz (hij weer...) is de historicus voor Ça Plane Pour Moi. Sappig verhaal. Meer leren doe je van Jack Conte van Pomplamoose (via Alexander) en opnieuw bij The Indie Professor. Leuk!
- Naar Pims blog linkte ik vorige week al. Hij blaast de aloude discussie democratie vs. dictatuur binnen bands nieuw leven in. Ik weet het wel (geldt ook voor boeken).
- Voor het gelekte nieuwe album van Les Savy Fav moet je tóch betalen anders mis je het artwork van de Leaked Edition. Kijk, zo los je dat met een fikse knipoog op, met oog voor je eigen belangen én die van je fans.
- Altijd fijne (confronterende?) reality check: wat al die in 2010 gehypte albums en artiesten nu werkelijk verkopen (Amerikaanse cijfers, ook via Joris).
- Tot slot heel hard grinniken:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten