Eerder al legde ik Buffi uit wat bloggen mij bracht (zie ook Slideshare), en dat deed ik gisteren opnieuw per direct message op Twitter [click to enlarge]:En dat was niet het enige. Diezelfde middag werd ik bedankt door Johnny Volente, wiens pas gestarte topblog Hoe kan Volendam? ik eerder die dag had gedeeld op Twitter:Twee enthousiaste vragen over bloggen op 1 dag - dan gaat mijn blogbelletje rinkelen. Mooi moment om wat persoonlijke blogtips te delen, zoals ik dat eerder deed bij Ernst-Jan:
- Ook (juist!) bij bloggen geldt: de niche werkt. Ik heb 'em zelfs expliciet benoemd in de header hierboven. Kies en onthoud voor wie je blogt. In mijn geval de 19-jarige gitarist die de schuur van zijn ouders uitloopt, met 2 goede songs van zijn band onder de arm en zich bedenkt 'Wat nu?!'. Ik start vanuit dat beeld en langzaam maar zeker zie je dat die strakke focus ook hip hop producers, oplettende uitgevers, nieuwsgierige marketeers, platenmaatschappijen en zo een steeds breder publiek trekt.
- De eerste maanden (augustus 2008 - begin 2009) legde ik de inhoudelijke basis voor EHPO: vrij uitgebreide blogposts en series waarin ik stukje bij beetje mijn visie op de moderne muziekindustrie, muziek, internet, 'gratis', social media, publishing & rechten, marketing en promotie uiteen zette. Vaak heel praktisch en met veel voorbeelden, soms wat meer abstract of scherp en column-achtig. Naar die allereerste posts en series verwijs ik nog regelmatig, in nieuwe posts met geüpdate voorbeelden en actuele ontwikkelingen.
- Al vrij snel boden verschillende bands, producers en muzikanten hun eigen verhaal aan (het ter ziele HSSLHFF was de eerste), waar ik gaandeweg vaste, terugkerende series van maakte (zie halverwege het Startpunt). Die '[...] doet het zo's' krijg ik min of meer kant en klaar aangeleverd, redigeer ik, voorzie ze van illustraties, filmpjes, links en waar nodig/nuttig vul ik ze aan met mijn eigen commentaar, voorbeelden en visie. Uiteraard zorgt dit ervoor dat ik mijn blog niet dagelijks zelf hoef te vullen met eigen content (lijkt gemakzuchtig), maar veel belangrijker vind ik dat 'De Zaak' op die manier van meerdere kanten wordt belicht, niet slechts de Niels Aalberts-kant. Het sluit bovendien aan bij 1 van de credo's van EHPO: wie niet kan delen, kan ook niet vermenigvuldigen.
- Ik spaar zelden iets op, probeer zo actueel mogelijk te zijn, maar plan soms wel een aantal dagen tot een week vooruit. In vakanties vul ik iedere dag met een eenvoudige maar onderhoudende serie, bijv. albumhoezen die ik ergens vond op internet, een serie over eilanden als ik zelf op een eiland zit of haal fictief mijn platenkast uit mijn jeugd en studietijd leeg. Relatief weinig werk, makkelijk vooruit te plannen en je vakantie toch weer gevuld :-)
- Wat ook helpt: net als in een krant vaste rubrieken en vaste dagen waarop die verschijnen. Die verschijningsdagen zijn mede ingegeven door de bezoekcijfers. Inhoudelijk sterke, opiniërende en/of uitgesproken artikelen post ik vaak bewust op maandag, de bestgelezen dag op internet en de dag dat mijn wekelijkse nieuwsbrief eruit gaat (waarvan acte). Samen met Perfect Alles is een zelfgemaakte Perfect-compilatie vaste prik op dinsdag, strak om 11u. De grap daarbij is opnieuw: Wilbert en ik begonnen met die Perfect-serie, gaven zo 'het goede voorbeeld' en inmiddels bieden iedere week lezers/bezoekers spontaan aan er één te maken rond hun favoriete artiest of genre. Content triggert content; begin met delen en je publiek praat mee en terug. Hartstikke leuk, leer ik zelf ook een boel nieuwe muziek door kennen. En opnieuw: EHPO gevuld met toffe, relevante content waar zowel ik als mijn lezers blij mee zijn. Losse, interessante berichten die ik tegenkom op internet, maar waar ik niet 1-2-3 uitgebreid over kan of wil schrijven, spaar ik op en publiceer ik iedere vrijdag onder de kop Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek, een soort wekelijkse knipselkrant slash verzameling kliekjes. In het weekend plaats ik uitsluitend YouTube-filmpjes, cartoons of in een enkel geval heel korte blogposts; zonde om op deze slechtgelezen dagen goede inhoudelijke content te verkwanselen. Parels, zwijnen enzo. Op die manier heb je iedere week al 5 van de 7 dagen gevuld, woensdag en donderdag komen dan altijd wel vol. Met een feestje of zo.
- Ik probeer het maximale uit mijn blog en de inhoud te halen door posts of links daarnaar standaard door te plaatsen op Twitter, Facebook (incl. FB-page), LinkedIn en Google+. Klinkt een beetje pedant en is voor sommigen vast irritant, maar ik vind dat de inhoud dat rechtvaardigt, zeker als anderen de moeite hebben genomen iets te schrijven dat ik op EHPO mag plaatsen. De inhoud adverteren, geheel volgens deze zelfopgelegde regels, die daarom ook mijn boek haalden.
- Je ziet: één van de redenen dat er iedere dag iets nieuws kan verschijnen op EHPO is dat ik actief en door mijn manier van bloggen anderen uitnodig/-daag hun ervaringen, tips, trucs en verhalen te delen. De redactie daarvan kost ook veel tijd, maar is het waard. Ik zou de goed gelezen stukken van Buffi, Hans en tientallen 'doet het zo's' voor geen goud gemist willen hebben! Ze maken EHPO beter en interessanter.
- Regelmaat werkt, weet ook überblogger Erwin en laat Only Seven Left keer op keer zien. Hun (langere) videodagboeken en kortere YouTube-updates (inmiddels aflevering #71!) zijn feitelijk hun blogs. Daarmee binden zij fans aan zich. Naast filmen schrijven ze ook nog, op hun eigen blog en regelmatig zeer uitgebreid, leerzaam en inzichtelijk bij mij. Nobody said it would be easy, het is gewoon werk. Maar met resultaat!
- Meten is weten. Statistieken, clicks en bezoekcijfers zijn de holy grail van internet. Alleen zo weet je waar je lezers en fans zitten, wat werkt en wat niet. Mijn kwartaalcijfers lijken borstklopperij, maar zijn bedoeld om dat punt te illustreren en omdat ik uit die statistieken weet dat goede content gerecycled kan en moet worden; niet iedereen leest alles de eerste keer. Dat verklaart het succes van Uitzending Gemist en iedere on demand service. Google Analytics is gratis, Blogger komt met gratis statistieken, de meeste andere blogservices eveneens.
- Tot slot: leuk dat internet, bloggen, Twitter en al die andere social media, maar e-mail rules! Een regelmatige, goede (dus bondige) nieuwsbrief genereert nog steeds enorm veel clicks, aandacht, dynamiek, wordt doorgestuurd, geeft inzicht in wat werkt (vette koppen, liefst met bekende namen erin) en lezers interesseert (inhoud, inhoud, inhoud). Onbetaalbaar. Ik gebruik Mailchimp, gratis.
Dankjewel!
UPDATE, via Patrick: Why every professional should consider blogging.
UPDATE II: ik vertel verder bij Tom.
UPDATE III: Ernst-Jan laat aan de hand van Don Diablo's case zien dat iets opbouwen met bloggen keihard werken is, maar wél iets oplevert voor de volhouder.
UPDATE IV: de tips en trucs van uiterst succesvol meesterblogger Seth Godin geanalyseerd, barstensvol tips.
View more presentations from Niels Aalberts
206 opmerkingen:
«Oudste ‹Ouder 201 – 206 van 206Great site. Plenty of helpful info here. I am sending it to several buddies.
Mind blowing post
Awesome Post
Cool Post
Superb post
Chill bro nice one
Een reactie posten