6 september 2010

Gemiste kans

Wanneer producers, bands of muzikanten mij bellen of mailen, is hun debuutalbum vaak al klaar. "Wat nu?" is dan de vraag. Mijn antwoord: "Je hebt je eerste grote kans al gemist. Zonde."

Als onbekende muzikant of producer wil je 2 dingen van een publiek: aandacht en/of inkomsten. Die laatste strijd verlies je in eerste instantie van alle nationale en internationale artiesten die wél zijn doorgebroken en hun publiek hebben overtuigd te betalen voor tickets, T-shirts, CD's, DVD's of downloads. Jij speelt dus die andere wedstrijd (weet je nog?): aandacht krijgen. Dat doe je het best en het snelst door het je potentiële publiek zo gemakkelijk mogelijk te maken jouw muziek te ontdekken en te delen, met zo min mogelijk barrières en obstakels. Je komt er dan al snel op uit om je muziek gratis beschikbaar te stellen op je eigen site, die *Speciale Aanbieding!* op zoveel mogelijk platforms bekend te maken en je bezoek te monitoren, bijvoorbeeld met Google Analytics of de zeer gedetailleerde statistieken van Bandcamp:



Veel mensen maken de vergissing door te stellen dat gratis muziek geen waarde (meer) heeft. Onzin. Gratis of betaald, voor muziekliefhebbers en fans is de hoofdprijs nog altijd nieuwe muziek, het beste en mooiste dat ze kunnen krijgen van jou als muzikant of producer. Denk aan de bands en artiesten waar jij zelf fan van bent: je kijkt het meest uit naar hun nieuwe single of album, de rest is bijzaak. Die hoofdprijs valt echter zelden (doorgaans eens in de 2-3 jaar) en is beperkt van omvang: zo'n 12-15 songs. Een hogere output halen de meeste muzikanten en producers niet.

De tweede prijs in muziekland is voor veel mensen de live uitvoering (optredens), op de voet gevolgd door het verhaal achter je muziek. Het is de reden dat bij films de bonus-DVD gevuld is met een making of, interviews met de cast en de director's cut. De making of is na(ast) muziek the next best thing: waarom maak je je plaat, hoe schreef je de single, hoe verbeterde je de demoversies, wie spelen er mee, waar neem je je album op, met welke producer, scheen de zon of regende het, door wie liet je je inspireren, welke tegenslagen en meevallers kwamen op je pad, hoe overwon je die, welke partners ben je nu aan het zoeken, platenmaatschappij of eigen beheer, zelf zalen bellen of een boeker, hoe verleid je die, wat zijn je concrete doelen komend jaar en hoe kom je terecht in het buitenland? Dat zijn ruim 15 blogposts waarin je die verhalen vertelt. Met een kratje bier, een zak chips en de poten op tafel bedenk je er in een uur nog een stuk of 30, samen 45 kansen om je publiek te vinden en fans te betrekken door te starten met vertellen. En dus een enorme gemiste kans als je mij vandaag belt en je debuutalbum al op de plank ligt.

Niemand vindt je publiek beter dan jijzelf, ik ook niet. Waar wacht je nog op? Laat je inspireren door het Amerikaanse Avi Buffalo, die het verhaal achter hun debuutalbum prachtig opschreven en terecht integraal afdrukten in het CD-boekje [click to enlarge, scans via Joris]:

Als je je blog eenmaal bent gestart, verhoog je op deze manier het bezoek en realiseer je uiteindelijk zelfs inkomsten (via Okke).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi verhaal van Avi Buffalo, maar jezus christus: maak alinea's!

-Coen

Niels Aalberts zei

Ben het niet met je eens, Coen. Juist door het op deze (wat onleesbare) manier vorm te geven draagt voor mijn gevoel heel erg bij aan de 'flow' van het verhaal en wat de band in 3 jaar overkwam. Erg fraai.

Anoniem zei

Nou, dan zal het wel aan mij liggen, maar ik vind het echt niet fijn om te lezen. Plus ben ik de hele tijd de regel kwijt, omdat het schuin is ingescand. :)

-Coen

Misha zei

Prima leesbaar, en door het verhaal achter de muziek wil ik de liedjes nu ook horen.