6 juni 2011

Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen

Niet voor niets het motto van mijn boek, bovenaan de eerste pagina:Dat het zo werkt probeer ik aan de hand van vele voorbeelden en talloze twitterdiscussies te laten zien. Naast de ruim 50 afleveringen van '[...] doet het zo' (verzameld halverwege het Startpunt van deze blog) is in mijn ogen de wijze waarop 19 ontwerpers binnen 8 dagen zo'n 90 illustraties voor mijn boek maakten het beste voorbeeld. Gratis, maar niet voor niks. Daar had ik daarna een prachtige twitterdiscussie over; nog steeds 100% waar.

Gisteren werd ik getweet door een enthousiaste lezer:
Prachtig toch? Ik schrijf een boek, 19 enthousiaste mensen maken tekeningen en nu steekt 1 iemand uren in het samenstellen van een bijpassende, chronologische playlist van 4 uur beeld- en geluidsmateriaal: Kyteman's rise & rise in 2009. Met veel dank aan en gemaakt door Herman.

Dit bewijst wat mij betreft dat delen inderdaad vermenigvuldigen is, dat alle mooie, leuke of creatieve dingen voortbouwen op eerder of ander werk en de remixcultuur een feit is. Innovatie = recycling. Maar misschien zegt een Oud-Hollandsch spreekwoord het al eeuwenlang het best: van het een komt het ander.

Over auteursrecht hebben we het een andere keer.

Geen opmerkingen: