27 maart 2009

De begrafenis van de hitlijst as-we-know-it

Ik ben absoluut geen fan van die ongemanierde hufters van GeenStijl die zich alles denken te kunnen permitteren. En nog minder van hun reaguurders met het IQ van een poffertje. Maar deze actie legt pijnlijk bloot wat iedereen in de muziekindustrie al lang weet, maar hardnekkig blijft ontkennen: hitlijsten zijn een wassen neus. Gebakken lucht. Dood. Met 1.000 fans of on-line vrienden manipuleer je eenvoudig de charts, maak je een Nummer 1-hit, een trucje dat Geer, GoorBerk Music en een paar andere artiesten en platenmaatschappijen al een paar jaar door hebben. Dat winkeliers, platenmaatschappijen, redacties, radio- en TV-stations hitlijsten blijven gebruiken, rondsturen, ophangen en vooral hun beleid erop baseren, is zonde van de energie en inmiddels volslagen onzin. Kap ermee. Dankjewel, GeenStijl.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben benieuwd welke Nederlandse band het als eerste flikt om ook zo'n nummer één-hit te scoren!

Thijs Hoebers zei

dat zou iedereen onderhand wel moeten weten toch?
hetzelfde geldt overigens voor The Box vroeger, er werd vanuit 1 plek de hele dag een rondje gebeld naar verschillende postcodes om een high rotation te krijgen en daardoor een hoge plek op de daarbij horende hitlijsten.

Radio Moordenaars zei

hitlijsten in het algemeen zijn helemaal geen wassen neus. lijsten die enkel uit verkoopcijfers bestaan zoals de single top 100 zijn een wassen neus

Sander van der Heide zei

eh....airplay baseren op verkooplijsten, da's pas een wassen neus.

Oftewel: als je daadwerkelijk zelf 2000 singles in een week koopt en bovenaan een verkooplijst komt: Prima, gefeliciteerd! Maar om dan als programma veroordeelt te worden om die single dan ook te draaien vanwege die verkoop, da's toch vreemd.