9 mei 2011

DeSpeech doet het zo - lang leve handenarbeid!

Ik had vandaag deel II van deze serie beloofd, maar daar kwam gisteren even een voedselvergiftiging tussendoor. Is daarom verplaatst naar woensdag, vandaag laat ik Arend Jan van der Scheer aan het woord. Hij vertelt zelf waarover en hoe het zit:

'Een verhaal over het multidisciplinaire platform DeSpeech begint onvermijdelijk met een korte inleiding over initiatiefnemers LPG. LPG is een band die vanaf het begin de insteek heeft gehad om alle talent in de groep in te zetten voor de band. De een was communicatiestudent, de volgende grafisch ontwerper, een derde kon goed het overzicht bewaren bij de grote plannen die we maakten. Kortom: we wilden zoveel mogelijk zelf doen, omdat we alleen op die manier naar ons idee de gewenste creatieve voldoening oogstten. In het begin van ons bestaan hadden wij als ideaal dat LPG zelfs een soort Factory van Andy Warhol moest worden: een creatieve plek en platform waar iedereen uit ons netwerk zijn eigen richting mee uitkon. Dat alles onder de vlag LPG.Wat volgde waren een aantal eigengemaakte clips, platenhoezen (o.a. een mozaïek van 10.000 tomatenpureeblikjes), websites, posters, T-shirts, stickers, gelimiteerde floppydisks met muziek erop, visuals voor achter het podium etc. Dit werd echter allemaal ingezet voor de muziek van LPG, en van het hele community/factory-idee was niet veel meer over. Tot we een tijd geleden eens serieus met Ferry Roseboom van Excelsior Recordings spraken. Hij was enthousiast over DeSpeech en wist ons als altijd een duw in de goede richting te geven als het gaat om dit soort wilde ideeën. We kwamen overeen dat we een magazine in de breedste zin van het woord zouden maken, waarbij we telkens samenwerken met andere kunstenaars, muzikanten, schrijvers, acteurs etc. Hij stelde ons bovendien voor aan Paradiso Melkweg Productiehuis (PMP). Met hen werkten we het concept verder uit om zo via een aantal fondsen (NFPK, PBC, BKVB e.a.) de nodige financiële steun te krijgen. Het moest wat ons betreft namelijk niet blijven steken bij een project wat leuk was voor vrienden en familie, we wilden het dit keer echt naar een hoger plan tillen. DIY-plus dus :-)'

Ziedaar de 10.000 blikjes tomatenpuree van LPG (dat rijmt) en luister de bijbehorende plaat:Arend Jan: 'Belangrijke doelstellingen die we uit de gesprekken met Paradiso Melkweg Productiehuis haalden waren:
  1. We wilden het in abonnementsvorm uitbrengen.
  2. Het moest elke keer in dezelfde doos verzonden worden, maar de inhoud van die doos moest iedere keer heel anders zijn. Anders zouden we snel verveeld raken (we kennen onszelf een beetje...).
  3. We zouden bij elke uitgave een samenwerking aangaan met verschillende kunstdisciplines en kunstenaars.
  4. Last but not least: aan de uitgaven moest te ruiken, voelen en of proeven zijn dat er handwerk, bloed, zweet en tranen en dus veel liefde in gestoken was. DeSpeech was tenslotte het Magazine voor de Zintuigen.
Het liefst doen we met DeSpeech alles zelf en met de hand, als reactie op de wegwerpcultuur die met de digitalisering van o.a. de muziekindustrie steeds alomtegenwoordiger is geworden. In onze beleving is de verpakking van bijvoorbeeld een geluidsdrager onlosmakelijk verbonden met de muziek. Downloaden is gemakkelijk en je kunt er niet omheen - ik doe het ook - maar je krijgt als je downloadt slechts een deel van het kunstwerk in handen. Hierdoor mis je in onze beleving een essentieel onderdeel. Dit ‘aura’ is voor ons juist van grote waarde. Daarom willen we de nadruk expliciet leggen op de ambachtelijke handenarbeidkant van de zaak, en communiceren wij dit zoveel mogelijk naar onze abonnees en de geïnteresseerden in DeSpeech (lees: de nieuwsbrieflezer, websitebezoeker, vrienden of volgers op Facebook en Twitter). Bovendien is het gewoon erg leuk om met zijn allen een dag te zeefdrukken of ieder adres van onze abonnees met de hand op de doos te schrijven. Het gevoel dat de ontvanger krijgt als hij straks bij de tweede uitgave een prachtig vormgegeven luisterboek op de deurmat krijgt, en het feit dat wij deze mensen allemaal persoonlijk aanschrijven geeft ons veel energie. Overigens zetten we alle sociale media zoveel mogelijk in om ons product aan de man te brengen, en willen we met DeSpeech dus allerminst een nostalgisch achterhoedegevecht voeren!

Na
de eerste uitgave, die in september 2010 uitkwam, hadden we al meer dan honderd abonnees, veel meer dan verwacht. De oplage van iedere DeSpeech-uitgave is 500, waarvan 250 naar platenwinkels gaan en een stuk of 70 voor promotie, ereleden (mensen waarvan wij het belangrijk vinden dat ze een uitgave ontvangen) en medewerkers van DeSpeech bestemd zijn. Kortom: we zitten al bijna aan ons plafond met de tweede uitgave! Dat sterkt ons in het idee dat we voorzien in een behoefte. Een ander belangrijk onderdeel van DeSpeech is het feit dat het platform dankzij de grote hoeveelheid kunstenaars die eraan meewerken een enorm netwerk heeft waarop het kan bouwen. Bij de eerste uitgave alleen al werkten wij samen met Alamo Race Track, At the close of everyday, Herrek, Nyk de Vries (schrijver en bandlid Meindert Talma & the Negroes), Vj-duo Snow en een aantal goede vakmensen voor het licht en het geluid. Omdat iedereen enthousiast aan het project meewerkte, verspreidden al deze mensen dezelfde boodschap en was daarmee het bereik van DeSpeech dus exponentieel groter dan dat van bijvoorbeeld LPG. Bovendien is er een hoop sluikreclame voor ons gemaakt de afgelopen tijd. In interviews met Alamo Race Track over hun nieuwe (supermooie) album Unicorn Loves Deer bijvoorbeeld, noemen zij DeSpeech regelmatig. Met in het achterhoofd dat wij met DeSpeech voor ogen hadden om een gemeenschap van gelijkgestemde creatieven op te richten, stemt mij dat erg gelukkig, dankbaar en trots.



De tweede uitgave van DeSpeech wordt aan het eind van deze week verstuurd naar de abonnees. Het is zoals gezegd een luisterboek, maar dan niet zoals je ze ziet in de Selexys, maar mooi vormgegeven, met illustraties en liedjes van singer-songwriters.
Esther Gerritsen, die met haar laatste roman Superduif is genomineerd voor de Libris Literatuurprijs, heeft het verhaal geschreven en voorgelezen. Daarnaast hebben Tom Pintens, Jelle Paulusma, Flux en ikzelf als afgevaardigde van LPG in het Nederlands een liedje geschreven en opgenomen dat gebaseerd is op dit verhaal. Martien ter Veen (toetsenist van LPG) en Anne van Wieren (zanger en gitarist van LPG) hebben het luisterboek ontworpen en geïllustreerd.'

DeSpeech02 staat op 30 mei in de Melkweg, Amsterdam, op 8 juni in Vera, Groningen en op 23 juni in Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht. Abonnee worden kan nog, kijk daarvoor op DeSpeech.com. Dank voor je verhaal, Arend Jan, en ik ben benieuwd naar de doos!

Geen opmerkingen: