28 februari 2012

Perfect Gator Bait (according to @guuzbourg)

'When life gives you a swamp, find a Yoda.' Die regelt 't. Maar als Guuzbourg je swamp geeft, ga je luisteren. Stories from the swamp is de o.d.z. van deze Perfect. Verhalen vol gumbo, gators, opborrelend gas, voodoo, wicked women en wurgbomen. Onder het artwork de bijsluiter van de (moe)ras-samensteller (sorry! :-) Guuzbourg!

HIER de lijst in Spotify,
HIER de download.

Enjoy!'Deze Perfect-aflevering werd getriggerd door een verhaal in het Britse muziektijdschrift Uncut over Creedence Clearwater Revival, meesters van de swamp rock. Maar afkomstig uit Californië. De inspiratie voor de muziek en teksten kwam uit films en tv-series die John Fogerty in zijn jeugd zag over de swamps in Louisiana en andere zuidelijke Amerikaanse staten.

Ik ben ook nooit in de door muggen, alligators, heksen en ander gespuis bevolkte moerassen geweest. Maar van de liedjes op deze Perfect Gator Bait ga ik als vanzelf onbedaarlijk zweten, terwijl de grond onder mijn voeten verandert in zuigende modder. Bij de selectie heb ik vooral gezocht naar verhalende nummers, zoals die van Tony Joe White, die samen met Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd en CCR natuurlijk niet mag ontbreken op een moerassige compilatie. Om te bewijzen dat de swamps tot ver buiten de Amerikaanse landsgrenzen tot de verbeelding spreken, heb ik ook voor Five Man Electrical Band uit Canada en Scientists uit Australië gekozen. Er is funk (The Gaturs), er is countrysoul (Travis Wammack), er is southern rock (Mylon Lefevre), er zijn novelty-nummers van Screamin' Jay Hawkins en eenmanstornado Haunted George en er is maar één vrouw. Maar wel een hele mooie. En natuurlijk kon ik niet om het thema van de serie True Blood heen, die in de swamps speelt.

Dus smeer je in met Deet, trek je lieslaarzen aan, neem een hap polk salad en loop een stuk de Cahulawassee River in met deze compilatie op je doppen. Maar houd je ogen open voor boomstammen die niet noodzakelijkerwijs boomstammen zijn...'


Met dank aan @leendertvdvalk en @jankooi voor hun suggesties. - Guuzbourg

2 opmerkingen:

alexis zei

heel fijne compilatie. thx.
jammer alleen dat de meesters van de hedendaagse swamprock Mofro ontbreekt. goeie platen maken die hoor! en 16 mrt in bitterzoet met JJ Grey

Guuzbourg zei

Kijk, die ken ik dan weer niet. Mofro. Ik ga's luisteren