11 juni 2009

Only Seven Left doet het zo (vervolg)

Only Seven Left (OSL) kwam hier eerder langs over hoe ze hun promotie aanpakken. Deze week maakten ze de clip voor hun nieuwe single af en startten de promotie. Drummer Bram de Wijs vertelt: "Volgens mij hebben veel mensen wel door dat het de goede kant op gaat met onze band: we doen leuke shows, de fanbase groeit en onze naam duikt steeds vaker op in de pers. We zijn natuurlijk heel blij dat het harde werken zijn vruchten afwerpt, maar echt makkelijker wordt het er niet op. Het kost steeds meer tijd, je moet soms lastige keuzes maken en ingewikkelde vraagstukken beantwoorden: gaan we een CD uitbrengen (terwijl onze fans niet echt albumkopers zijn)? Willen we met een groter label werken, en zo ja, welk? En vooral: hoe houden we de aandacht vast tot het moment dat er iets nieuws uitkomt?

Gelukkig kwam ons label Stuck In A Day met een aardige invulling van die laatste vraag: er kwam 6 juni een derde deel uit van compilatie-CD Planet Heartbreak. Een goede aanleiding om iets nieuws op te nemen, een clip te maken en flink wat tijd in promotie te steken."



Dat is Brams arm op de hoes. Hij vertelt verder: "We kozen voor een liedje dat zanger Bart al langer geleden schreef en dat we omgebouwd hadden tot een echt OSL-liedje. Voor ons heel spannend: het was het eerste liedje dat we naar buiten brachten dat niet geschreven was door ex-bandlid Wouter. Dus meteen ook de presentatie van onze nieuwe sound aan de buitenwereld. Ook de clip moest vooral een weergave van onze nieuwe identiteit als band worden. Na een brainstorm kwamen we er al snel op uit dat de hoofdrol niet gespeeld zou worden door óns, maar door onze fans. Zij zijn immers de reden van ons succes. Bovendien merken we, als we na een optreden foto's op de site zetten, dat fans het altijd leuk vinden om zichzelf terug te zien. Bijkomend voordeel is natuurlijk het doorstuur-effect: "Kijk, ik zit in de clip!"


Hoe pakten ze dat aan? Bram: "Bij een optreden in een jongerencentrum in Leusden filmden we fans die woorden uit de songtekst op papier vasthielden, een subtiele ode aan Bob Dylan. Het filmen was al een groot feest, met veel dansen en springen, cameo's van onze ouders, vrienden en onszelf."

De video is inmiddels klaar en na 3 dagen ruim 3.000 4.500 keer bekeken op YouTube. "Het viral-karakter werkt perfect", aldus Bram, "zelfs nog beter dan we hadden ingeschat. Fans sturen de video niet alleen aan elkaar door, maar embedden 'm ook massaal op Hyves met de exacte minuut erbij waarop ze in beeld zijn. En veel fans hebben een screenshot van dat moment als profielfoto ingesteld.

We gaan het probleem uit de eerste alinea (over het vasthouden van aandacht vóór of na een albumrelease) de komende weken oplossen met gratis mp3's en een uitgebreid videoverslag van onze tour in Egypte. Er zijn vast meer bands met hetzelfde probleem. Tips zijn van harte welkom!"

Dank weer voor je bijdrage, Bram, en succes met de single. Ik sluit natuurlijk af met het eindresultaat:

1 opmerking:

Leon zei

Jaaaa, dit vind ik weer een prachtige actie. Bekend fenomeen: als iemand in beeld is (of als zijn/haar naam ergens bij staat), is de betrokkenheid veel groter en komt er een dosis exhibitionisme bij. Doorsturen gegarandeerd! Ook een tip voor FIY (Film It Yourself) wat mij betreft: zet de naam van de 'cameraman' in beeld op het moment dat zijn shots te zien zijn.

OSL: mooi bedacht, mannen!